A két márka már jó ideje szemez a Forma-1-gyel, múlt hónapban pedig a Volkswagen közleményben erősítette meg, valóban tervezik a száguldó cirkuszhoz való csatlakozást, a végleges döntést pedig akkor hozzák meg, amikor véglegesítik a 2026-tól érvényes motorszabályokat.
A vállalat vezérigazgatója, Herbert Diess aztán hétfőn arról adott tájékoztatást, előrehaladott állapotban vannak a felkészülés tekintetében, a 2026-os motorszabályok pedig megfelelő lehetőséget kínálnak az Audi és a Porsche számára.
„A Forma-1 rendkívül pozitívan fejlődik világszerte. Az ottani marketingnek, plusz a Netflixnek köszönhetően a Forma-1 követőtábora az Egyesült Államokban is jelentősen nő. Ázsiában ugyanez a helyzet, beleértve fiatal fogyasztói csoportokat is” – mondta a szakember. „Ha a világ jelentős sporteseményeit, vagy eseményeit nézzük, az a helyzet, hogy a motorsport tekintetében tényleg csak a Forma-1 számít, és egyre inkább megkülönböztethető.”
„Aki csinálja a motorsportot, annak a Forma-1-be is bele kell vágnia, mert annak van a legnagyobb hatása. Mi több, csak akkor léphetsz be a Forma-1-be, ha megnyílik egy technológiai ablak, ami azt jelenti, hogy a bejutáshoz szabálymódosítást kell végrehajtani, hogy mindenki ugyanonnan kezdjen mindent.”
„Ahogy Markus Duesman [az Audi elnöke, a BMW korábbi F1-es motorprogramjának vezetője] mindig mondja nekem, általában 1 másodpercet lehet nyerni egy közepes méretű versenypályán egy idényen belül azzal, hogy optimalizálod a részleteket. De nem tudsz felzárkózni, ha egy új csapathoz csatlakozol: 5-10 évre van szükség, hogy az élmezőnybe kerülj. Más szóval: csak akkor szállhatsz be, ha jelentősebb szabálymódosítás történik.”
„Ez most meg fog történni, 2026-ban ráadásul olyan irányt vesz a dolog, hogy a motorok sokkal nagyobb mértékben lesznek elektromosak, és ott van még a szintetikus üzemanyag is. Szóval új motort kell fejleszteni, és ehhez 3-4 évre van szükség. Ez azt jelenti, hogy most dönteni lehet a Forma-1-ről – és 10 évig jó eséllyel erre nem lesz újabb lehetőség. A két prémiummárkánk pedig úgy gondolja, hogy ez a helyes döntés, és priorizálják is.”
Diess megerősítette, a VW nem vesz részt az Audi és a Porsche F1-es terveiben. Utóbbi gyártó jó eséllyel a Red Bull-lal lép szövetségre, az ő terveik jóval konkrétabbak, mint az Audié – erősítette meg a vezérigazgató.
„A VW nem lesz érintett. Nekünk nem passzol a dolog, a brand nem fog megjelenni. A Porschénak kell a legsportosabb autómárkának lennie a világon – szóval a Porschénak ki kell vennie a részét a motorsportból. Így könnyen arra a következtetésre jutsz: ha a Porsche részt vesz a motorsportban, a leghatékonyabb a Forma-1 számára.”
„Az Audi egy sokkal gyengébb brand, mint a Porsche. Nekik valójában sokkal jobb a Forma-1, mert sokkal nagyobb potenciál rejlik a márkában. Magasabb szegmensekbe törnek, a Daimlerrel versenyeznek, és az Audinál így abszolút lesz értelme. Az Audi évente 4-5 milliárdot utal Wolfsburgnak, és a Forma-1-gyel többet fog, mint nélküle. És ebben az esetben egyszerűen kifogysz az érvekből. Nem mondhatod azt, hogy ’de én nem hiszek a Forma-1-ben’. És remek érvek szólnak amellett, hogy a Forma-1 még jobban nőni fog a jövőben. Miért korlátoznánk őket, ha több pénzt biztosítanak?”
Diess ugyanakkor elismerte, bár a Porsche és az Audi F1-es szereplése teljesen logikus, a VW igazgatótanácsában valójában nem mindenki támogatja – pláne egy olyan időszakban, amikor az autóipar jelentős átalakulásokon megy keresztül az elektromos járművekre való átállás okán.
„Az igazgatósági diskurzus nem volt egyhangú. Bizonyára mások a stratégiai prioritások. Nem feltétlenül a motorsporthoz tartozik, de az autóinknak technikailag korszerűnek kell lenniük, tudnunk kell autonóm irányítani, szükségünk van szoftveres képességekre és akkumulátorokra. Ehhez megvan mindenünk, nem igazán van szükségünk a Forma-1-re. De a prémiummárkáink azt mondják, hogy ez a legfontosabb eszköz a brand értékének növelésére, és arra, hogy egy kicsit többet kapjanak az autóikért. És egyúttal bemutathassuk a versenytársaknak, hogy kiváló technológiával rendelkezünk az Audi esetében.”
„Ezért az igazgatóság és a felügyelő bizottság is megszavazta. Az Audinak még el kell döntenie, hogy milyen konstellációban, és melyik csapattal. De mindkét márka megkezdte a motorok fejlesztését.”