Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting szerint egyes élcsapatok akár fél másodpercet is veszíthetnek körönként azzal, hogy már a hétvégi Európa Nagydíjtól szigorítanak a motorvezérlés beállításán.
Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting szerint egyes élcsapatok akár fél másodpercet is veszíthetnek körönként azzal, hogy már a hétvégi Európa Nagydíjtól szigorítanak a motorvezérlés beállításán.
Az irányító testület két héttel ezelőtt erősítette meg, hogy két fázisban betiltja a gázadás nélkül fúvott diffúzor használatát, melynek első lépéseként már a hétvégétől szigorít a motorvezérlés beállításain.
„Véleményem szerint lehetetlenség számszerűsíteni ennek a hatását, azonban úgy hallottam a megbeszélésen, hogy a legextrémebb motorbeállítás körönként másfél percet is hozhat” – magyarázta a szakember.
Az FIA második lépésként teljesen betiltja a gázadás nélkül fúvott diffúzor használatát a két hét múlva megrendezésre kerülő Brit Nagydíjtól.
„Mindenki használja a rendszert, valamilyen mértékben” – folytatta Whiting. „Egyesek extrémebben, mások kevésbé extrémen, de mindenki használja valamilyen mértékben. Léteznek igen extrém megoldások, de nem az én tisztem ezt megítélni, de meg kell mondanom, hogy meg voltam lepve, mikor láttam egyet-kettőt.”
A szakember azt is hozzátette, hogy azért léptek közbe és szabnak gátat a trükkös rendszer további életének, mert úgy érzik, nem feltétlenül szabályos, ha a kipufogógázokat ilyen extrém módon használják a csapatok arra, hogy javítsanak az autó aerodinamikáján.
A csapatokkal azonban jelenleg is folynak a tárgyalások arról, hogy mennyire maradhat „nyitva” a kipufogó gázadás nélkül a Brit Nagydíjtól, ugyanis a különböző motorok különböző szintet követelnek meg ezen a téren.
„Van néhány olyan dolog, amit még nem véglegesítettünk” – magyarázta. „Voltak tárgyalásaink néhány motorgyártóval, ugyanis azt szeretnénk elérni, hogy a gázokat ne lehessen illegálisan használni, aerodinamikai okok miatt.”
„Nem akarjuk, hogy ennek hatása legyen legitim rendszerekre, mint a motorfék. Amennyiben egy versenyző leszáll a gázról, akkor 12.000 fordulatnál 10%-ra, 18.000 fordulatnál pedig 20%-ra lehet nyitva a kipufogó.”
„Az egyik beszállító ennél egy kicsivel többet akar, bizonyos okokra hivatkozva. Szerencsére vannak adataink 2009-ből, meg tudjuk nézni az akkori beállításokat és mindent. Amennyiben 28%-ra van szükségük, az is legitim, de erről egyelőre még egyeztetések folynak.”
Whiting azt is hozzátette, hogy amennyiben az FIA nem lépett volna, akkor egy nagyszabású tiltakozást kockáztatott volna meg, amely korábban kis híján veszélybe sodorta a Monacói Nagydíjat.
„Úgy gondolom, hogy közel voltunk egy tüntetéshez Monacóban, és akkor biztosítottam a csapatokat afelől, hogy nem adjuk fel, és szigorítani fogunk” – mondta Whiting, aki azt is jelezte, hogy a jövő évtől teljesen betiltják a fúvott diffúzor használatát.