Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyzéssel foglalkozó divíziójának igazgatója szombaton különböző fórumokon a médiának és a csapatoknak is elárulta, hogy a tervezett szabályok módosítása folyamatban van
„Még nem véglegesítettük a szabályokat, és van jó néhány dolog, amit meg kell beszélnünk a csapatokkal” – mondta Tombazis. „Tisztában vagyunk az autók leszorítóerejével és az egyenesbeli sebességgel kapcsolatos aggodalmakkal, és ezeket a finomításokat még el kell végeznünk.”
Az új szabályok véglegesítése érdekes folyamatnak ígérkezik, mivel ez a csapatok formális támogatását igényli majd. Eddig az FIA saját hatáskörében dönthetett a szabályokról, mivel a Nemzetközi Sportkódex értelmében a csapatok jóváhagyása nélkül is elfogadhatta azokat, ha 18 hónappal a hatályba lépésük előtt döntött róluk.
A 2026-os szabályokat június 30-ig kell kihirdetni, és bár az FIA konzultált a csapatokkal — és visszajelzéseket is kért —, nem volt szükség a támogatásukra a szabálykönyv elkészítéséhez. Ez azonban július 1-től megváltozik, amikor is a szabályok a Concorde Egyezmény hatálya alá kerülnek – ami azt jelenti, hogy bármilyen módosítás innentől kezdve az F1 Bizottság támogatását igényli.
Ez a helyzet potenciálisan időigényesebbé teheti a változtatásokat, mivel a folyamatot a Technikai Tanácsadó Bizottságon és az F1 Bizottságon keresztül kell majd végigvinni. A többségi támogatás elég lesz a módosítások végrehajtásához, de az F1 világában semmi sem garantált, így váratlan akadályok is felmerülhetnek.
Az, hogy július 1-től bonyolultabbá válhat a szabályok módosítása, felvetette annak gondolatát, hogy el kellene halasztani a 2026-os szabályok véglegesítését októberig. Ez több időt adna az FIA-nak a szabályok jobbá tételére. Ráadásul a jelenlegi szabályok szerint a csapatok nem kezdhetik meg az aerodinamikai munkát a 2026-os autókon januárig, így az októberi közzététel elméletileg nem jelentene különbséget a júniusihoz képest.
Azonban ez a terv meghiúsult, mivel a csapatok által nem kapta meg a szükséges egyhangú támogatást – a Mercedes ellene szavazott ugyanis. Ez a döntés arra kényszerítette az FIA-t, hogy ragaszkodjon a június 30-i határidőhöz, és így alakult ki a jelenlegi helyzet a Forma-1-ben.
Bár néhányan úgy vélik, hogy az F1 hasznára válhatott volna ez a plusz idő a 2026-os szabályok finomítására, a Mercedes álláspontja az volt, hogy nem akarták elodázni a problémát. Attól tartottak, hogy ha a szabályok közzétételét októberig késleltetik, akkor sem lenne garancia arra, hogy ezek a szabályok ne igényelnének ugyanolyan mértékű javításokat, mint a jelenlegiek. Októberben pedig csak két hónap maradna arra, hogy mindent véglegesítsenek, mielőtt a csapatok januárban elkezdenék a munkát, ami nem biztos, hogy elég idő lenne minden szükséges változtatás végrehajtásához.
Így azzal, hogy most nyilvánosságra hozzák a tervezett szabályokat, abban bíznak, hogy a következő hat hónap elegendő lesz ahhoz, hogy a dolgok sokkal jobb állapotban legyenek, mire januárban zöld jelzést kapnak a mezőny tagjai. Bár a most induló folyamatban fennáll a veszélye annak, hogy a csapatok saját önös érdekeiket helyezik előtérbe, Toto Wolff, a Mercedes főnöke Montrealban kifejezte bizalmát a megfelelő végkifejlettel kapcsolatban
„Az FIA és a csapatok egyetértenek abban, hogy optimalizálnunk kell a szabályokat, mert az autók teljesítménye jelenleg nem elég jó” – mondta Wolff. „Biztos vagyok benne, hogy ezt elérhetjük.”