A száguldó cirkusz 2020-as szezonja július elején rajtol majd el Ausztriában, a mezőnynek pedig nagyon szigorú biztonsági intézkedéseket kell betartania annak érdekében, hogy nehogy fertőződés alakuljon ki az F1 által létrehozott „buborékban”.
A Forma-1 elnök-vezérigazgatója, Chase Carey egy interjúban nemrég azt mondta, ha felüti a fejét a koronavírus a paddockban, akkor sem kell majd törölni a versenyhétvégét. Még abban az esetben sem, ha egy pilóta tesztje lesz pozitív.
„Ha egy versenyző megfertőződik, a tartalékversenyzők elérhetőek lesznek. Mint amikor egy versenyzőnek ételmérgezése van, vagy bármi váratlan történik vele” – mondta az üzletember.
A Forma-1 sportigazgatója, Ross Brawn a napokban elárulta, az F1-es paddockban próbálnak majd „kisebb családokat” létrehozni csapatokon belül is. Ha azonban egy szerelő megfertőződik, a vele együtt dolgozókat – akár a versenyzőket – is tesztelni kell, ez a folyamat pedig akár 2 órát is igénybe vehet. Ez persze még nem jelenti azt, hogy az adott pilótának ki kell hagynia a futamot, de előfordulhat lehet, hogy lesz, aki egy-egy edzésen nem ülhet autóba.
Ha viszont egy pilóta fertőződik meg, a tartalékversenyzőn lesz a világ szeme.
KIKRE SZÁMÍTHATNAK A CSAPATOK?
Egyes csapatok minden egyes hétvégére magukkal viszik tartalékosukat, és vannak istállók, melyek csak a tengerentúli futamokra utaztatják el harmadik számú pilótájukat, akik az európai versenyek esetében – akár otthonukban – készenlétben várnak.
A mostani helyzet viszont ennél jóval komplexebb, hiszen a tartalékpilótáknak is rendelkezniük kell negatív koronavírus-teszttel, hogy beutazhassanak az adott versenyhelyszínre. Ráadásul az utolsó pillanatos repülőjáratok sem jelenthetnek opciót, mivel a légitársaságok még meglehetősen visszafogott üzemmódban működnek.
Mindez pedig arra ösztönözheti a versenyzőket, hogy tartalékosaik minden egyes helyszínen ott legyenek. Ez pedig kompromisszumokra kényszeríthet bizonyos csapatokat, hiszen azok a tartalékpilóták, akik nem szoktak minden versenye elutazni, a versenyhétvégék során általában a szimulátorból segítik munkaadójukat.
Az alábbiakban megmutatjuk, a csapatok pontosan kikre számíthatnak majd az idei szezonban.
Mercedes: A német istálló hivatalos tartalékosa az idei szezonban a jelenleg a Forma-E-ben versenyző Stoffel Vandoorne, aki utoljára 2018-ban a McLarennel állt rajthoz az F1-ben. A csapat rendelkezésére áll viszont Esteban Gutierrez is, aki a brackley-i istálló fejlesztőversenyzőjeként tevékenykedik. Ő utoljára 2016-ban versenyzett az F1-ben, így ahhoz, hogy szuperlicence legyen, egy mai F1-es autóval legalább 300 km-t kellene tesztelnie.
Red Bull/AlphaTauri: A Red Bull és az AlphaTauri tartalékosa hivatalosan Sergio Sette Camara lesz 2020-ban, a két csapat helyzetét viszont bonyolítja, hogy a brazil pilóta idén a japán Super Formula sorozatban versenyez, a szigorú utazási korlátozások miatt pedig nehezen ingázhatna az idény során. Az energiaital-gyárosoknál 2011 óta Sebastien Buemi is elérhető volt tartalékosként. Amennyiben a Red Bull Racingnek szüksége lenne egy pótversenyzőre, vélhetően az AlphaTauritól léptetne feljebb egy pilótát – Pierre Gaslyt vagy Daniil Kvyatot –, és az AlphaTauri autójába ültetnének be egy tartalékost.
Ferrari: A Ferrari hivatalos tartalékversenyzője az Alfa Romeónál versenyző Antonio Giovinazzi. A csapat rendelkezésére áll emellett Pascal Wehrlein is, aki a maranellói szimulátorban segíti az olasz istállót. A német utoljára 2017-ben, a Sauberrel versenyzett a Forma-1-ben.
McLaren: A wokingi istállónál tavaly Szergej Szirotkin állt készenlétben, mivel azonban a McLaren 2021-től ismét Mercedes-motorokat használ a Forma-1-ben, egy megállapodás lehetővé teszi számukra, hogy a brackley-i istálló tartalékosait, Vandoorne-t vagy Gutierrezt használja szükség esetén.
Renault: A francia csapat jelölt tesztpilótái és juniorjai, Guanyu Zhou és Christian Lundgaard nem rendelkeznek F1-es szuperlicenccel. Cyril Abiteboul, az istálló csapatfőnöke nemrég úgy fogalmazott, még júniusban bejelentik terveiket a tartalékversenyzői szerepkörre vonatkozóan. Nico Hülkenberg, aki a tavalyi év végén távozott a csapattól, elérhető opció, és Szergej Szirotkin is szóba jöhet a csapatnál.
Racing Point: A silverstone-i istállónak nincs saját tartalékosa, és néhány éve már érvényben van egy együttműködése a Mercedesszel, mely ugyancsak lehetővé teszi Vandoorne és Gutierrez kölcsönvételét. A Racing Point ugyancsak jó kapcsolatban maradt Nico Hülkenberggel, így akár a német szerepeltetése is szóba jöhet.
Alfa Romeo: A svájci-olasz csapat tartalékosa Robert Kubica, aki akkor is beugorhat az Alfa Romeo autójába, ha Giovinazzinak a Ferrarinál kellene pótolnia valakit. Tavaly egyébként Marcus Ericsson volt a gárda tartalékpilótája, és tesztelt is a csapattal, szóval ő is elérhető lehet számukra.
Haas: Louis Deletrazt és Pietro Fittipaldit nevezték tartalékosoknak az idei évre. Mindketten teszteltek már a csapattal korábban, utóbbi versenyző elég intenzív programot teljesített az amerikai csapattal.
Williams: Az elmúlt években a grove-i gárda számára is elérhetőek voltak a Mercedes tartalékosai, a tavalyi Abu Dhabi Nagydíjon Esteban Ocon még egy üléspróbát is megejtett a csapatnál, amikor George Russell rosszul érezte magát. Az idei évre viszont a brit csapat a Forma-2-ben versenyző Jack Aitkent nevezte tartalékosnak.