F1: A tartalékversenyzőknek is szerep juthat 2020-ban

Fotó: Haas
Pietro Fittipaldi, Haas,
A koronavírus-járvány miatti szigorú biztonsági intézkedések miatt a figyelem középpontjába kerülhetnek a tartalékversenyzők a Forma-1-es versenyhétvégéken.

A száguldó cirkusz 2020-as szezonja július elején rajtol majd el Ausztriában, a mezőnynek pedig nagyon szigorú biztonsági intézkedéseket kell betartania annak érdekében, hogy nehogy fertőződés alakuljon ki az F1 által létrehozott „buborékban”.

A Forma-1 elnök-vezérigazgatója, Chase Carey egy interjúban nemrég azt mondta, ha felüti a fejét a koronavírus a paddockban, akkor sem kell majd törölni a versenyhétvégét. Még abban az esetben sem, ha egy pilóta tesztje lesz pozitív.

„Ha egy versenyző megfertőződik, a tartalékversenyzők elérhetőek lesznek. Mint amikor egy versenyzőnek ételmérgezése van, vagy bármi váratlan történik vele” – mondta az üzletember.

A Forma-1 sportigazgatója, Ross Brawn a napokban elárulta, az F1-es paddockban próbálnak majd „kisebb családokat” létrehozni csapatokon belül is. Ha azonban egy szerelő megfertőződik, a vele együtt dolgozókat – akár a versenyzőket – is tesztelni kell, ez a folyamat pedig akár 2 órát is igénybe vehet. Ez persze még nem jelenti azt, hogy az adott pilótának ki kell hagynia a futamot, de előfordulhat lehet, hogy lesz, aki egy-egy edzésen nem ülhet autóba.

Ha viszont egy pilóta fertőződik meg, a tartalékversenyzőn lesz a világ szeme.

KIKRE SZÁMÍTHATNAK A CSAPATOK?

Egyes csapatok minden egyes hétvégére magukkal viszik tartalékosukat, és vannak istállók, melyek csak a tengerentúli futamokra utaztatják el harmadik számú pilótájukat, akik az európai versenyek esetében – akár otthonukban – készenlétben várnak.

A mostani helyzet viszont ennél jóval komplexebb, hiszen a tartalékpilótáknak is rendelkezniük kell negatív koronavírus-teszttel, hogy beutazhassanak az adott versenyhelyszínre. Ráadásul az utolsó pillanatos repülőjáratok sem jelenthetnek opciót, mivel a légitársaságok még meglehetősen visszafogott üzemmódban működnek.

Mindez pedig arra ösztönözheti a versenyzőket, hogy tartalékosaik minden egyes helyszínen ott legyenek. Ez pedig kompromisszumokra kényszeríthet bizonyos csapatokat, hiszen azok a tartalékpilóták, akik nem szoktak minden versenye elutazni, a versenyhétvégék során általában a szimulátorból segítik munkaadójukat.

Az alábbiakban megmutatjuk, a csapatok pontosan kikre számíthatnak majd az idei szezonban.

Mercedes: A német istálló hivatalos tartalékosa az idei szezonban a jelenleg a Forma-E-ben versenyző Stoffel Vandoorne, aki utoljára 2018-ban a McLarennel állt rajthoz az F1-ben. A csapat rendelkezésére áll viszont Esteban Gutierrez is, aki a brackley-i istálló fejlesztőversenyzőjeként tevékenykedik. Ő utoljára 2016-ban versenyzett az F1-ben, így ahhoz, hogy szuperlicence legyen, egy mai F1-es autóval legalább 300 km-t kellene tesztelnie.

Red Bull/AlphaTauri: A Red Bull és az AlphaTauri tartalékosa hivatalosan Sergio Sette Camara lesz 2020-ban, a két csapat helyzetét viszont bonyolítja, hogy a brazil pilóta idén a japán Super Formula sorozatban versenyez, a szigorú utazási korlátozások miatt pedig nehezen ingázhatna az idény során. Az energiaital-gyárosoknál 2011 óta Sebastien Buemi is elérhető volt tartalékosként. Amennyiben a Red Bull Racingnek szüksége lenne egy pótversenyzőre, vélhetően az AlphaTauritól léptetne feljebb egy pilótát – Pierre Gaslyt vagy Daniil Kvyatot –, és az AlphaTauri autójába ültetnének be egy tartalékost.

Ferrari: A Ferrari hivatalos tartalékversenyzője az Alfa Romeónál versenyző Antonio Giovinazzi. A csapat rendelkezésére áll emellett Pascal Wehrlein is, aki a maranellói szimulátorban segíti az olasz istállót. A német utoljára 2017-ben, a Sauberrel versenyzett a Forma-1-ben.

McLaren: A wokingi istállónál tavaly Szergej Szirotkin állt készenlétben, mivel azonban a McLaren 2021-től ismét Mercedes-motorokat használ a Forma-1-ben, egy megállapodás lehetővé teszi számukra, hogy a brackley-i istálló tartalékosait, Vandoorne-t vagy Gutierrezt használja szükség esetén.

Renault: A francia csapat jelölt tesztpilótái és juniorjai, Guanyu Zhou és Christian Lundgaard nem rendelkeznek F1-es szuperlicenccel. Cyril Abiteboul, az istálló csapatfőnöke nemrég úgy fogalmazott, még júniusban bejelentik terveiket a tartalékversenyzői szerepkörre vonatkozóan. Nico Hülkenberg, aki a tavalyi év végén távozott a csapattól, elérhető opció, és Szergej Szirotkin is szóba jöhet a csapatnál.

Racing Point: A silverstone-i istállónak nincs saját tartalékosa, és néhány éve már érvényben van egy együttműködése a Mercedesszel, mely ugyancsak lehetővé teszi Vandoorne és Gutierrez kölcsönvételét. A Racing Point ugyancsak jó kapcsolatban maradt Nico Hülkenberggel, így akár a német szerepeltetése is szóba jöhet.

Fotó: Alfa Romeo Racing

Alfa Romeo: A svájci-olasz csapat tartalékosa Robert Kubica, aki akkor is beugorhat az Alfa Romeo autójába, ha Giovinazzinak a Ferrarinál kellene pótolnia valakit. Tavaly egyébként Marcus Ericsson volt a gárda tartalékpilótája, és tesztelt is a csapattal, szóval ő is elérhető lehet számukra.

Haas: Louis Deletrazt és Pietro Fittipaldit nevezték tartalékosoknak az idei évre. Mindketten teszteltek már a csapattal korábban, utóbbi versenyző elég intenzív programot teljesített az amerikai csapattal.

Williams: Az elmúlt években a grove-i gárda számára is elérhetőek voltak a Mercedes tartalékosai, a tavalyi Abu Dhabi Nagydíjon Esteban Ocon még egy üléspróbát is megejtett a csapatnál, amikor George Russell rosszul érezte magát. Az idei évre viszont a brit csapat a Forma-2-ben versenyző Jack Aitkent nevezte tartalékosnak.

Görgess tovább, ez is érdekelhet!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Az F1-es Stájer Nagydíj TV-közvetítései