Az Emilia Romagna Nagydíjon a megszokottaktól eltérően mindössze egyetlen 90 perces szabadedzést tartottak, néhány órával a szombati időmérő előtt. A pénteki tréningeket úgy ahogy van, törölték, ezáltal egy nappal lerövidül a versenyhétvége.
Az új formátumot azért próbálták ki Imolában, hogy az idei, meglehetősen sűrű programban egy kicsit megkönnyítsék az F1-es csapatok dolgát, melyeknek ráadásul Portugáliából kellett néhány nap alatt eljutni Olaszországba.
Természetesen az imolai versenyhétvége remek alkalmat kínált arra, hogy kipróbálják, hogyan működhet egy ilyen formátum a királykategóriában, és hogy érdemes-e elgondolkodni annak használatán a jövőben.
A Racing Point csapatfőnöke, Otmar Szafnauer viszont bevallotta, egy kicsit idegenkedik az újítástól.
„Azt gondolom, rajongói szemmel kell néznünk – hogy a rajongóknak tetszik-e ez a formátum” – idézi a szakember szavait a Motorsport.com című lap.
„Azt gondoltam, hogy nekem tetszeni fog, de egy kicsit idegenkedek tőle. 23 évig volt péntek, szombat és vasárnap – egy kicsit furcsa és természetellenes. A versenyhétvége előtt még abszolút nyitott voltam rá, azt hittem, tetszeni is fog. De most mégis bennem van ez a furcsa érzés, hogy ez nem megfelelő, és nem a Forma-1-hez illő.”
Szafnauer ráadásul azt mondja, hiába körözhet kevesebbet a mezőny, a nagycsapatok így is megőrzik tetemes előnyüket a kisebbekkel szemben.
„Ha komolyabb szimulációs eszközök és technikák állnak rendelkezésre a gyárban, a felkészülés segíthet egy ilyen tömörített programban. Ha bevezetik a jövőben, akkor elkezdünk összerakni egy olyan infrastruktúrát a gyárban, amivel optimalizálni tudjuk a helyzetünket, mint ahogy több csapat is.”
A Williams vezető teljesítménymérnöke, Dave Robson szerint „nem lenne túl nehéz” a csapatoknak alkalmazkodni a kevesebb edzéslehetőséghez, a mérnökök viszont inkább szeretnének annyi pályaidőt, amennyit csak lehet.
„Ez egy olyan dolog, ami az összes csapatot egyformán érinti, szóval, ha a sport ezt kívánja, kétlem, hogy nagy problémát okozna” – mondta a szakember.
„Tudják, mit szeretnek a mérnökök… A változást nem. De szerintem gyorsan megtanulnánk alkalmazkodni, és a legtöbbet hoznánk ki belőle, úgyhogy fenntartható a dolog, ha tényleg ezt akarják.”
A McLaren csapatát irányító Andreas Seidl üdvözölte a kétnapos hétvégék ötletét, az azonban kérdéseket vet fel benne, hogy az új formátumnak milyen kereskedelmi hatásai lennének.
„Tetszik a kétnapos formátum – ez a kompakt formátum” – fogalmazott.
„Tetszik az ezzel járó kihívás is, hogy ezen a szombat reggeli, 90 perces edzésen lendüljünk csúcsformába. De végsősoron ezt a diskurzust a Forma-1 irányítja. Nyilván nagyon sok múlik a promóterekkel és a TV-társaságokkal kötött szerződéseken.”
„Ha olyasvalami ez, amivel tudunk pénzt spórolni, és segíthet abban, hogy kevesebb időt legyünk távol az otthonainktól, főleg a mérnökeink és a szerelőink, akkor abszolút pozitívan állunk hozzá.”
Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója szintén azt mondja, nekik tetszik a formátum, ám véleménye szerint nem minden helyszínen működne.
„Nekem nagyon tetszik. Nagyon kompakt. Muszáj nagyon alkalmazkodni. Rögtön jól be kell lőni az autót, nincs sok idő az adatelemzésre és a szimulátorok használatára éjszaka” – magyarázta.
„De kétlem, hogy minden pályán működne. Szerintem lesznek nagy versenyeink – remélhetőleg sok nézővel ismét –, ahol a háromnapos eseménynek nagyobb értelme van. Gondolok itt Melbourne-re, és arra a rengeteg emberre. Szóval nem hiszem, hogy fekszik mindenkinek, de Imolában szerintem remekül működött.”