Az FIA ígéretéhez híven, csütörtökön újabb közleményt adott ki, melyben magyarázatot ad arra, hogy miért nem kapott tovább büntetést a Ferrari a Német Nagydíjon történtekért.
Az FIA ígéretéhez híven, csütörtökön újabb közleményt adott ki, melyben magyarázatot ad arra, hogy miért nem kapott tovább büntetést a Ferrari a Német Nagydíjon történtekért.
A szövetség ugyan meg van győződve arról, hogy az olasz gárda valóban tiltott csapatutasítást alkalmazott, azért döntött úgy, hogy nem szab ki további büntetést a Ferrarira, mert az elmúlt években is láthattunk hasonló eseteket, amik még csak említést sem kaptak.
A közlemény szerint a Motorsport Világtanács úgy érezte, hogy a csapatutasítás kérdésköre igencsak homályos az F1-ben – ezért is fogja felülvizsgáltatni az erre vonatkozó szabályokat a jövőben –, így nem lenne helyénvaló további büntetéssel sújtani a Ferrarit, még akkor sem, ha biztosak abban, hogy az olaszok helycserére utasították Felipe Massát a Német Nagydíjon.
„Cáfolhatatlan, hogy a verseny eredménye más lett volna, ha nem kapja meg azt a vitatott utasítást Mr. Felipe Massa” – olvasható az FIA mai közleményében.
„Azonban az elmúlt években számos olyan eset volt, amit csapatutasításnak lehetett volna minősíteni a Forma-1-ben, és ezért következetlenség volt az alkalmazásában. Továbbá az indirekt módon történő alkalmazását nagyon nehéz felismerni és kezelni.”
„A WMSC ítélőtábla azt is elfogadta, hogy a Ferrari törvényesen is aggódhatott amiatt, hogy elkerüljön versenyzői között egy esetleges ütközést a pályán a verseny végéhez közeledve.”
A Williams és a Sauber (utóbbi talán motorpartneri szerződése miatt) a Ferrari mellé állt, és levelet intézett a szövetséghez még a meghallgatás előtt, melyben rámutatott arra, hogy valóban van veszélye annak, hogy a csapattársak összeütköznek pozícióharc közben.
A közleményből az is kiderült, hogy a WMSC tegnapi ülésén milyen büntetésről tárgyaltak:
– A 100 ezer dolláros pénzbírság jóváhagyása (ami végül mindenki tetszését elnyerte)
– Öt másodperces időbüntetés Alonsónak, mellyel visszacsúszott volna csapattársa mögé a második pozícióba Hockenheimben
– A versenyzők és a csapat Német Nagydíjon szerzett pontjainak elvétele, felfüggesztve az idei szezonra, amit visszakaptak volna, ha nem csinálnak semmi rosszat a szezon hátralévő versenyein
A Ferrari egyébként azzal védekezett, hogy nem adott konkrét utasítást versenyzőjének, és éles határvonal van az utasítás, illetve az információközlés vagy a csapatkérés között.
„A Ferrari álláspontja szerint Mr. Felipe Massa nem lett utasítva arra, hogy engedje maga elé Mr. Fernando Alonsót, mindössze releváns információkat kapott, amik alapján eldönthette, a csapat érdekét figyelembe véve, hogy elengedi-e maga mellett Mr. Fernando Alonsót.”
„A releváns információ az volt, hogy Mr. Fernando Alonso gyorsabb volt nála, és hogy Mr. Sebastian Vettel egyre közelebb kerül hozzájuk. Mr. Felipe Massa tudomásul vette, hogy a csapat, és a versenyzők biztonsága érdekében akkor cselekszik megfelelően, ha maga elé engedi Mr. Fernando Alonsót.”
„A Ferrari meglátása szerint éles határvonal van a csapatutasítás és a csapat stratégia, illetve taktika között. A vitatott kommunikáció pedig csapat stratégiának, illetve taktikának tekinthető.”
A dokumentumból az is kiderül, hogy néhány körrel az ominózus rádióbeszélgetés előtt a Ferrari mindkét pilótáját arra utasította, hogy tekerje lejjebb motorját, majd szinte azonnal közölte a spanyollal, hogy feljebb veheti a fordulatszámot, nyilván, hogy valóban gyorsabb legyen Massánál.
„Alonso feljebb tekerte motorját anélkül, hogy Mr. Felipe Massa erről informálva lett volna” – derül ki az FIA közleményéből. „Mr. Fernando Alonso ezért egy jelentős teljesítménybeli előnyben volt Mr. Felipe Massával szemben azokban a pillanatokban, mikor megtörtént az előzés.”