A koronavírus-járvány természetesen nemcsak az idei Forma-1-es versenynaptárra volt komoly hatással, hanem a királykategória jövőjére is, hiszen számos olyan intézkedést kellett már meghozni az elmúlt hetekben, melyekkel pénzt spórolhatnak a csapatok.
Első lépésként elhalasztották a 2021-re tervezett új technikai szabályok bevezetését, és csökkentenék a tervezett költségvetési plafon mértékét is.
Ez utóbbival kapcsolatban pénteken, azaz ma döntenek a csapatok: az eredetileg 175 millió dolláros határt 145 millióra csökkentenék jövőre, azaz mintegy 46 milliárd forintban határoznák meg az éves költési limitet. Ezt az összeget aztán évente 5 millió dollárral, azaz mintegy 1,5 milliárd forinttal csökkentenék.
Ebben a kérdésben meglehetősen intenzív harc folyt a csapatok között: a komolyabb forrásokkal rendelkező istállók, de főleg a Ferrari vonakodott a plafon lejjebb helyezésétől, miközben a McLaren még ennél is alacsonyabb költségvetési limitet vezetne be az F1-ben.
FEJLESZTÉSI HENDIKEP-RENDSZER
A költségvetési plafon mellett a Forma-1 csapatai pénteken számos más kérdésben döntenek majd – olyan szabályváltozásokról voksolnak, melyek szintén hozzájárulhatnak a költségek csökkentéséhez.
Bevezethetnek például egy radikálisnak mondott fejlesztési hendikep rendszert, melynek lényege az lenne, hogy a leggyengébben teljesítő csapatok több időt tölthetnének el a szélcsatornában, illetve több időt szánhatnának CFD-fejlesztésekre is.
Szavazni fognak emellett a nyílt forrású alkatrészek használatáról is, miközben az olyan összetevők, mint a kormányoszlop, vagy a pedálok tervezését megosztanák a csapatok egymás között, így a kisebb istállók jelentős kutatási és fejlesztési összegeket spórolhatnak meg.
A voksolás pénteken elektronikus formában zajlik majd, és egyhangú támogatásra lesz szükség ahhoz, hogy ezeket az intézkedéseket rögtön beiktathassák.
Érdemes viszont megemlíteni, hogy az FIA nemrégiben módosított szabályzatán, így többségi támogatás esetén már ratifikálhat olyan intézkedéseket, melyekről úgy gondolja, hogy szükségesek a Forma-1-es világbajnokság jövőjének megóvásához.