Gyanúba került a McLaren és a Mercedes, az FIA tisztázta a helyzetet - F1VILÁG.HU

Gyanúba került a McLaren és a Mercedes, az FIA tisztázta a helyzetet

HIRDETÉS
Sajtóközleményben reagált a Forma-1 irányító testülete, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azokra a hírekre, melyek szerint a Ferrari és a Red Bull nemrégiben megkérdőjelezte a McLaren és a Mercedes első szárnyainak legalitását.
Lando Norris, McLaren MCL38

A két említett csapat autójának legalítása azt követően kérdőjeleződött meg, hogy az Olasz Nagydíj hétvégéjén a belső kamerás felvételek alapján első szárnyain nagy sebességnél jelentős mértékben meghajlottak – noha az FIA minden egyes hétvégén szigorú tesztekkel ellenőrzi ezen elemek flexibilitását.

A belgiumi hétvége óta az FIA kamerákkal monitorozza az első terelőszárnyak elhajlását – elsősorban azért, hogy meggyőződjön arról, terheléses tesztjei megfelelően funkcionálnak-e. A szövetség ezen metódus bevezetésekor állította, nem tervezi, hogy év közben szabálymódosításokat vezet be – ha szükség lesz ilyenre, az majd csak a 2025-ös idényre vonatkozóan történik meg.

Monzában a Ferrari és a Red Bull is megkérdőjelezte a Mercedes és a McLaren által használt első szárnyak szabályosságát, ám e két csapat vezetője nyilvánosan nem akart beszélni erről, ehelyett inkább az FIA-val folytattak diskurzust a kérdésben. A sportot irányító testület kedden adott ki közleményt, ebben leszögezte, minden csapat autója megfelel a technikai szabályok követelményeinek.

„Az FIA minden eseményen ellenőrzi az első szárnyakat, számos vizsgálattal (a felületek megfelelősége, a deformációk megfelelősége) az F1 vonatkozó technikai szabályzata szerint. Minden első szárny jelenleg megfelel a 2024-es szabályoknak. A Belga Nagydíj óta az FIA további adatokat gyűjtött az első és második szabadedzések során, hogy felmérje a dinamikus viselkedéseket egy FIA által előírt videokamerával, amely rögzíti az első szárny azon területeit, amelyek nem láthatók a hivatalos FOM kamerákon keresztül” – áll a szövetség által közzétett kommünikében.

„Ez a gyakorlat legalább Szingapúrig folytatódik, hogy minden csapat különböző típusú pályákon (alacsony, közepes, magas és nagyon magas leszorítóerő mellett) alkalmazza az előírt FIA kameráját.”

„Ez egy nagy adatbázist biztosít majd, amely lehetővé teszi az FIA számára, hogy a lehető legobjektívebb képet alkossa meg a helyzetről, és számszerűsítse a pályán megfigyelt különböző dinamikai mintázatok közötti különbségeket.”

Az FIA hozzáteszi, hogy „egyik alkatrész sem végtelenül merev”, és ez alapot biztosít egy kis mértékű hajlásra adott terhelés mellett. A szabályok kimondják, hogy “az első szárny bármelyik lapjának hátsó éle legfeljebb 5 mm-t hajolhat el, amikor egy 60N-os pontszerű terhelést alkalmaznak a lapra merőlegesen”, a 2024-es technikai szabályzat 3.15.5-ös cikke szerint.

Az FIA hozzátette, hogy az első szárny az évek során kihívást jelentő terület volt, mivel az aerodinamikai terhelési minták a különböző versenytársak között eltérnek, és ezért nehéz olyan terhelési irányt találni, amely lefedi az első szárnyak minden típusú konstrukcióját.”

„A versenyautó más területei – beleértve a hátsó szárnyat és a padló szélét – sokkal következetesebb aerodinamikai terhelési mintázatot mutatnak a mezőnyben, ami általánosabb terhelési-deformációs tesztet tesz lehetővé.”

„Az FIA-nak joga van új teszteket bevezetni, ha szabálytalanságok gyanúja merül fel. Jelenleg nincs terv rövid távú intézkedésekre, de a helyzetet közép- és hosszú távon értékeljük.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!