A királykategória csapatai, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), a Liberty Media, a Pirelli és számos versenyző a múlt hétvégi Kanadai Nagydíj helyszínén, Montrealban ült össze egyeztetni az új regulákról, a tárgyalások pedig csütörtökön tovább folytatódtak Párizsban.
A június 13-i egyeztetésen az érintettek egyhangúlag megállapodtak abban, hogy a 2021-es szezonra, illetve az azt követő időszakra vonatkozó technikai, sportszakmai és financiális szabályokat október végén véglegesítik csak.
Bár az új regulák már szinte teljesen körvonalazódtak, az érintettek szerint a sportág érdeke az, hogy kihasználják a rendelkezésre álló extra időt, és finomítsanak még azokon, mielőtt véglegesítik őket.
Ennek érdekében az FIA és a Liberty Media a következő hónapokban több alkalommal is összeül majd a Forma-1-es csapatokkal.
SOK MINDEN VÁLTOZIK 2021-TŐL
Ahogyan arról korábban már az F1VILÁG.HU is beszámolt, 2021-ben nemcsak az F1-es versenyautók változnak meg, hanem egyéb területeken is átalakul a száguldó cirkusz.
Úgy tudni, a csütörtöki médianapot úgy, ahogy van, törlik, és mindent péntekre tesznek, a sajtótájékoztatókat és a kötelező gépátvételt is.
Az első két szabadedzést aztán péntek délután rendezik meg. Ezek hossza nem változik, egyenként másfél órán át körözhetnek majd a csapatok, ám a tréningek időzítése módosul. Az európai versenyhelyszíneken az első gyakorlást 13, a másodikat 17 órától rendezik a TV-társaságok igényeihez igazodva.
A csapatok munkafolyamatai szempontjából lényegi változás az, hogy a versenyautókat szombaton és vasárnap ugyanolyan formában kell pályára küldeni, mint ahogy azok péntek reggel átestek a gépátvételen: magyarán, nem lesz lehetőség arra, hogy a szabadedzéseken fejlesztéseket próbálgassanak, majd eztán döntsenek arról, hogy ezek közül melyiket hagyják fent az autókon a hétvége további részére.
Baleset esetén csupán ugyanolyan specifikációjúra lehet majd kicserélni a sérült alkatrészeket. A csapatoknak már pénteken dönteniük kell tehát arról, milyen szárnyspecifikációval akarnak körözni a hétvégén, nem lesz arra lehetőség, hogy két eltérő konfigurációt homologizáljanak, majd eldöntsék, melyik a jobb.
Fejlesztések tesztelésére továbbra is lesz lehetőség a pénteki gyakorlásokon, ám a szombati edzésnaptól kezdve ezek nem lesznek használhatóak, ha az előző napi gépátvételen nem voltak fent az autókon.
KÖLTSÉGVETÉSI PLAFON
Mindemellett úgy hírlik, a 2021-es szezontól 175 millió dolláros, azaz mintegy 50 milliárd forintos költségvetési plafont vezetnek be a Forma-1-ben. Ebbe nem tartoznak bele az olyan költségek, mint például a versenyzők fizetése, a marketingkiadások, illetve a motorokra vonatkozó költségek.
A számítások szerint a csapatok ezeket leszámítva jelenleg mintegy 220-250 millió dollárt költenek el évente.
A Forma-1 vezetősége abban bízik, megfelelően tudják majd ellenőrizni a szabályok betartását, a kihágásokat pedig akár pontlevonással is büntethetik majd, de a csapatfőnökök is elveszíthetik FIA-s licencüket.