Így működnek majd az F1 előzést segítő rendszerei - F1VILÁG.HU

Így működnek majd az F1 előzést segítő rendszerei

HIRDETÉS
Ahogyan arról csütörtökön az F1VILÁG.HU is beszámolt, nemrégiben véglegesítették a Forma-1 új, 2026-ban bevezetésre kerülő technikai szabályait. Bőven lesznek újdonságok, köztük az előzést segítő aktív aerodinamikai megoldások, valamint a versenyzők által aktiválható extra motorerő.
F1 2026

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bejelentése szerint a hátsó szárny három, míg az első szárny két aktív elemből áll majd, ezek pedig szoros együttműködésben dolgoznak annak érdekében, hogy a versenyautók jól kiegyensúlyozottak legyenek, bármilyen üzemmódban is használják őket.

Ami az aerodinamikai módozatokat illeti, kétféle megoldásról beszélhetünk majd: lesz egy úgynevezett Z-mód, mely egy sztenderd, nagy leszorítóerőt biztosító konfigurációt jelent — ezt a kanyarokban használhatják majd a versenyzők, akik aztán az egyenesekben alacsony légellenállású üzemmódba, az úgynevezett X-módba válthatnak, ami jelentősen megnöveli majd a versenyautók végsebességét.

Az elképzelés értelemszerűen teljesen eltér a ma ismeretes DRS-től — erről Jason Somerville, az FIA vezető aerodinamikusa is beszélt.

„A különbség a jelenlegi autók DRS-rendszere és a 2026-os autóra vonatkozó tervek között valójában a kör közbeni használatban rejlik” — magyarázta a szakember „Alapvetően a DRS egy előzési segédeszköz, amelyet akkor engedélyeznek, ha az elöl haladóautóhoz képest egy másodpercen belül van az ember egy adott ponton.”

„A 2026-os autó esetében a versenyzőknek megadjuk a lehetőséget, hogy nagy leszorítóerő és alacsony légellenállás mód között váltsanak, függetlenül a különbségektől. Tehát előre meghatározott pontokon a kör során a versenyző átválthat alacsony légellenállású módra, hogy teljesítményt nyerjen az egyenesekben, ahol nem korlátozza őket a tapadás.”

„Majd, ahogy közeledsz a féktávhoz, visszaváltasz a nagy leszorítóerős módra. Minden autó képes lesz váltani e két mód között, ami a hátsó szárny mozgatását és az első szárny újraállítását jelenti, és a követő autók is ugyanígy tehetnek.”

„Ez egy aktív rendszer, amelyet a versenyző irányít, bár kap egy jelzést, ugyanúgy, ahogy most is jelzést kap arra, mikor aktiválhatja az alacsony légellenállású módot. A rendszer visszavált nagy leszorítóerő módba vagy a versenyző irányítása, vagy a fékezés révén.”

A 2026-os versenyautók emellett egy másik előzési segédeszközt is kapnak majd, mégpedig egy extra motormódot. Míg az elöl haladó autó energiafelhasználása 290 km/óra után csökken, és 355 km/h-nál eléri a nullát, a követő autó az MGU-K módozata révén 350 kW-nyi teljesítményben részesülhet, legfeljebb 337 km/h sebességnél, +0,5 MJ-nyi extra lökettel.

Az FIA együléses részlegének technikai igazgatója, Jan Monchaux, így nyilatkozott az úgynevezett override-rendszerről: „Jelenleg a DRS-rendszerrel, ha egy autó mögött vagy egy másodpercen belül, megnyílik egy lehetőség, és engedélyezik, hogy az egyenesben kinyisd a hátsó szárnyat. Ez már nem lesz így a jövőben” — magyarázta „Azonban a logika ugyanaz marad: ha elég közel vagyok egy másik autóhoz, kapok egy extra mennyiségű energiát arra az egy körre, amit tetszőleges módon használhatok fel.

Hirdetés

„Az extra mennyiségű energia meg van határozva, és ez az energialöket végül lehetőséget ad a követő autónak arra, hogy az egyenes végén megelőzze az előtte lévőt.”

A Forma-1 új technikai szabályait június 28-án ratifikálja majd az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC).

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Így működnek majd az F1 előzést segítő rendszerei
Bottas rajtbüntetést kap Las Vegasban
Hamilton az élen a Las Vegas-i nyitóedzésen
Élnek a bajnoki álmok, de Leclerc szerint nagy a nyugalom a Ferrarinál

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!