A Forma-1 2020-as szezonja két hét múlva rajtol majd Ausztriában, a koronavírus-járvány miatt pedig természetesen számos intézkedést hoztak, hogy megakadályozzák a fertőződést a versenyhétvégék során.
Ennek érdekében egy sor szabályon módosítani kellett, melyet az F1 vezetőség a csapatokkal és az FIA-val együttműködve hozott meg. Ezeket ratifikálta a minap a WMSC, most pedig részletek is kiderültek az új regulákkal kapcsolatban.
VÁLTOZIK A RAJTPROCEDÚRA ÉS A DOBOGÓS CEREMÓNIA IS
Az egyik legfőbb változás a rajtprocedúrát tekintve történt: annak érdekében, hogy a csapattagok távolságot tarthassanak egymás között, csapatonként mindössze 40 szakember mehet majd ki a gridre a versenyek előtt. Összesen egyébként egy csapat 80 fővel utazhat a versenyhétvégékre.
Mivel a zárt kapus versenyeken nem lesznek a szokásos rajt előtti ceremóniák, a bokszkijárat nem 30, hanem 20 perccel a start előtt zár majd. Az autókra nem 3, hanem 5 perccel a rajt kezdete előtt kell felrakni a végleges abroncsokat, és a „csapattagoknak, illetve a felszereléseket szállító kiskocsiknak ekkor kell elhagyniuk a rajtrácsot”.
Az új sportszabályzatban leírják, hogy „amikor a 3 perces jelzést bemutatják, csapatonként legfeljebb 16 szakember tartózkodhat a rajtrácson”. Nekik a szokásos, 15 másodperces jelzéskor kell levonulniuk a pályáról.
Természetesen megváltoznak a dobogós ceremóniák is, ám ezzel kapcsolatban részleteket még nem közöltek, azokról többet az adott események előtt tudhatunk meg. Ross Brawn, a Forma-1 sportigazgatója nemrég egy interjúban azt mondta, mindent megtesznek azért, hogy amennyire lehet, látványosak legyenek a díjátadók a TV-képernyőn keresztül, és lehetséges forgatókönyv, hogy a futamok végén a legjobbakat felsorakoztatják majd a rajtrácson.
LASSABB MUNKA NÉMI ENYHÍTÉSSEL
A csapatok azzal már pontosan tisztában vannak, hogy az új protokollok miatt lassabban halad majd a munka a garázsokban is, ezért az úgynevezett „kijárási korlátozáson” is módosítanak az új idényre.
Csütörtökön és pénteken a szokásosnál egy órával tovább dolgozhatnak, a „kijárási korlátozás” tehát az eddigi 9 helyett 8 órán át tart.
NEM LESZ KÜLÖNBSÉG A CSAPATOK GUMIVÁLASZTÁSAI KÖZÖTT
Annak érdekében, hogy némi rugalmasságot biztosítsanak a Pirellinek, változtattak az abroncskeverékek meghatározásának menetén is. A gumigyártónak eddig 15 héttel a tengerentúli, és 9 héttel az európai versenyek előtt ki kellett jelölnie azokat a vegyületeket, melyekkel az adott helyszínre érkezik. Ezt a szabályt most törölték, a gumikeverékek meghatározását legkésőbb 2 héttel az esemény előtt meg kell tenni.
Szintén jelentős változás, hogy minden versenyző ugyanolyan leosztásban kapja meg a keverékeket, a csapatok tehát nem választhatják meg, hogy melyik vegyületből mennyit kérnek pilótáiknak. Mindez azt jelenti, hogy a mezőny minden egyes tagja 2 garnitúrát kap a kemény, 3-at a közepes és 8-at a lágy keverékből.
A csapatok kapnak egyébként majd kísérleti gumikat is, ezeket a második szabadedzések első 30 percében, nem pedig az utolsó 30 percében használhatják.
Az FIA új sportszabályzata lehetővé teszi azt is, hogy bizonyos esetekben a versenybírók távolról dolgozzanak.
„Kivételes esetekben, ha valamelyik steward nem tud jelen lenni az esemény kezdetén, elérhetőnek kell lennie folyamatosan, hogy el tudja látni feladatait” – írja a szabálykönyv.
Némi módosítást megejtettek az aerodinamikai szabályokon is, ez pedig lehetővé teszi, hogy a Forma-1 csapatai kisebb munkákat elvégezzenek 2022-es csomagjukon – ám csak annak érdekében, hogy fékrendszereiken hatékonyan dolgozhassanak. Az összes többi 2022-re vonatkozó aerodinamikai fejlesztéssel 2021. január 1-ig várniuk kell.