Így változnak az F1 idei szabályai a koronavírus miatt

SAO PAULO, BRAZIL - NOVEMBER 17: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 leads Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB15, Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF90 and Alexander Albon of Thailand driving the (23) Aston Martin Red Bull Racing RB15 on track during the F1 Grand Prix of Brazil at Autodromo Jose Carlos Pace on November 17, 2019 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Robert Cianflone/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-227DXAJPD2111 // Usage for editorial use only //
Fotó: Red Bull Racing
Elárulta a Motorsport Világtanács (WMSC) által pénteken elfogadott új Forma-1-es szabályok részleteit a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA).

A Forma-1 2020-as szezonja két hét múlva rajtol majd Ausztriában, a koronavírus-járvány miatt pedig természetesen számos intézkedést hoztak, hogy megakadályozzák a fertőződést a versenyhétvégék során.

Ennek érdekében egy sor szabályon módosítani kellett, melyet az F1 vezetőség a csapatokkal és az FIA-val együttműködve hozott meg. Ezeket ratifikálta a minap a WMSC, most pedig részletek is kiderültek az új regulákkal kapcsolatban.

VÁLTOZIK A RAJTPROCEDÚRA ÉS A DOBOGÓS CEREMÓNIA IS

Az egyik legfőbb változás a rajtprocedúrát tekintve történt: annak érdekében, hogy a csapattagok távolságot tarthassanak egymás között, csapatonként mindössze 40 szakember mehet majd ki a gridre a versenyek előtt. Összesen egyébként egy csapat 80 fővel utazhat a versenyhétvégékre.

Mivel a zárt kapus versenyeken nem lesznek a szokásos rajt előtti ceremóniák, a bokszkijárat nem 30, hanem 20 perccel a start előtt zár majd. Az autókra nem 3, hanem 5 perccel a rajt kezdete előtt kell felrakni a végleges abroncsokat, és a „csapattagoknak, illetve a felszereléseket szállító kiskocsiknak ekkor kell elhagyniuk a rajtrácsot”.

Az új sportszabályzatban leírják, hogy „amikor a 3 perces jelzést bemutatják, csapatonként legfeljebb 16 szakember tartózkodhat a rajtrácson”. Nekik a szokásos, 15 másodperces jelzéskor kell levonulniuk a pályáról.

Fotó: Red Bull

Természetesen megváltoznak a dobogós ceremóniák is, ám ezzel kapcsolatban részleteket még nem közöltek, azokról többet az adott események előtt tudhatunk meg. Ross Brawn, a Forma-1 sportigazgatója nemrég egy interjúban azt mondta, mindent megtesznek azért, hogy amennyire lehet, látványosak legyenek a díjátadók a TV-képernyőn keresztül, és lehetséges forgatókönyv, hogy a futamok végén a legjobbakat felsorakoztatják majd a rajtrácson.

LASSABB MUNKA NÉMI ENYHÍTÉSSEL

A csapatok azzal már pontosan tisztában vannak, hogy az új protokollok miatt lassabban halad majd a munka a garázsokban is, ezért az úgynevezett „kijárási korlátozáson” is módosítanak az új idényre.

Csütörtökön és pénteken a szokásosnál egy órával tovább dolgozhatnak, a „kijárási korlátozás” tehát az eddigi 9 helyett 8 órán át tart.

NEM LESZ KÜLÖNBSÉG A CSAPATOK GUMIVÁLASZTÁSAI KÖZÖTT

Annak érdekében, hogy némi rugalmasságot biztosítsanak a Pirellinek, változtattak az abroncskeverékek meghatározásának menetén is. A gumigyártónak eddig 15 héttel a tengerentúli, és 9 héttel az európai versenyek előtt ki kellett jelölnie azokat a vegyületeket, melyekkel az adott helyszínre érkezik. Ezt a szabályt most törölték, a gumikeverékek meghatározását legkésőbb 2 héttel az esemény előtt meg kell tenni.

Szintén jelentős változás, hogy minden versenyző ugyanolyan leosztásban kapja meg a keverékeket, a csapatok tehát nem választhatják meg, hogy melyik vegyületből mennyit kérnek pilótáiknak. Mindez azt jelenti, hogy a mezőny minden egyes tagja 2 garnitúrát kap a kemény, 3-at a közepes és 8-at a lágy keverékből.

Fotó: Alfa Romeo Racing

A csapatok kapnak egyébként majd kísérleti gumikat is, ezeket a második szabadedzések első 30 percében, nem pedig az utolsó 30 percében használhatják.

Az FIA új sportszabályzata lehetővé teszi azt is, hogy bizonyos esetekben a versenybírók távolról dolgozzanak.

„Kivételes esetekben, ha valamelyik steward nem tud jelen lenni az esemény kezdetén, elérhetőnek kell lennie folyamatosan, hogy el tudja látni feladatait” – írja a szabálykönyv.

Némi módosítást megejtettek az aerodinamikai szabályokon is, ez pedig lehetővé teszi, hogy a Forma-1 csapatai kisebb munkákat elvégezzenek 2022-es csomagjukon – ám csak annak érdekében, hogy fékrendszereiken hatékonyan dolgozhassanak. Az összes többi 2022-re vonatkozó aerodinamikai fejlesztéssel 2021. január 1-ig várniuk kell.

Görgess tovább, ez is érdekelhet!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Az F1-es Stájer Nagydíj TV-közvetítései