A Mercedes a hibrid erőforrások 2014-es bevezetése óta mondhatni dominált a Forma-1-ben, és bár Lewis Hamilton 2021-ben nagy csatában alulmaradt Max Verstappennel szemben, a konstruktőri trófeát meg tudta nyerni az istálló. A 2022-re megváltozott technikai szabályok viszont jelentős kihívások elé állították a királykategória csapatait, és – mint utóbb kiderült – az új regulák ki is fogtak a Mercedesen.
A csapat kiábrándító formában vágott neki a szezonnak, az idény első felében pedig a „delfinezés” jelensége rendkívül komoly problémákat okozott a csapatnak. A csapatot irányító Toto Wolff már év közben beszélt arról, „egyetlen hibás döntés” miatt küszködtek olyan sokat, a Motorsport.com című lapnak nyilatkozva pedig most az istálló technikai igazgatója árult el részleteket erről.
„Azzal kapcsolatban, amit az autóval megcéloztunk, érdekes módon helyesen jártunk el, amikor kezdtünk. De aztán volt egy eredményünk a szimulációk során, ami miatt egy kicsit más irányt választottunk” – magyarázta Mike Elliott. „Könnyű visszamutatni erre a pontra, és azt mondani, ’miért történt ez így?’. De azt gondolom, minden ilyen esetben könnyű utólag okoskodni, és azt mondani, ’ha nem tettük volna meg ezt a lépést ott, akkor nagyon más helyzetbe kerülhettünk volna’.”
„Viszont az a véleményem, hogy nagyon nehéz lett volna észrevenni ezt az anomáliát az adatokban akkoriban. Most abszolút érintőleges módon fogom elmagyarázni, mi is történt: ha az ember búvárkodik, van valami, amit úgy neveznek, hogy incidensgödör. Ha az ember búvárkodni tanít, akkor tanítja az embereknek ezt az úgynevezett incidensgödröt is.”
„Ennek oka pedig az, hogyha megnézzük a búvárkodás közben bekövetkező incidenseket, akkor láthatjuk, hogy soha nem az első balul sikerült dolog miatt történnek, hanem azért, mert az emberek nem szakítják félbe [a merülést] akkor, amikor az a bizonyos első valami félrecsúszik – és aztán a rengeteg balul elsülő dolog miatt óriási bajba kerülnek.”
„Ha visszatérünk ahhoz a döntéshez, amit meghoztunk, ugyanez a helyzet. Azt a bizonyos első dolgot, amit csináltunk, nagyon nehéz volt észrevenni. És aztán a dolgok sorozata miatt végeztünk ott, ahol. Ha pedig már tudjuk, hol kötünk ki, nagyon könnyű visszatekinteni, és látni, hogy hol tettünk meg hibás lépést.”
Egyes feltételezések szerint az említett szimulációs hiba vezetett odáig, hogy a Mercedes végül az oldalszekrények nélküli koncepció mellett tette le a voksát, és ez okozta a versenyautó jelentős pattogását. Elliott utalt rá, a kulcsfontosságú tervezési hiba miatt a Mercedes egész egyszerűen képtelen volt kihozni a W13-as versenyautóból azt a teljesítményt, ami benne volt – a 2023-as versenygép tervezésekor pedig nagyon odafigyelnek erre.
„Olyan helyzetbe kerültünk, hogy a középmezőny elejéről kezdtük az évet, alkalmanként kicsit rosszabbak is voltunk ennél. És szeretném azt gondolni, hogy a második leggyorsabb autóval fejeztük be az idényt” – magyarázta a szakember. „Szóval a döntés, amit meghoztunk, végül nem volt annyira jelentős. Olyasvalamiről beszélünk, amit, ha jól csináltunk volna, talán 3-4 tizedmásodperccel gyorsabbak lettünk volna.”
„Nagyon nehéz ezt megmondani, hiszen nem lehet újra leosztani a lapokat. És arrogancia lenne azt gondolni, hogy ha nem követtük volna el ezt az egy hibát, egy olyan autónk lett volna, amivel megnyertük volna a bajnokságot – mert szerintem nem helyénvaló így nézni ezt. Inkább azt kell mondanunk, ’tudjuk, hogy hibáztunk, és tudjuk, hogy ki tudunk még hozni teljesítményt az autóból, ha ezt kijavítjuk’.”
„A szezon vége felé pályára vitt bizonyos fejlesztések megerősítették ezt, a télen pedig el kell végeznünk a feladat többi részét, és azt majd látni fogjuk, hová jutunk.”