Tavaly év elején új korszakba lépett a Haas Forma-1-es alakulata, miután a csapat felépítésében és irányításában kulcsszerepet játszó Günther Steiner távozott a csapatvezetői posztról, helyét pedig az addig technikai szakemberként dolgozó Ayao Komatsu vette át. A helycsere nehéz időszakban történt, az ősz során bevezetett fejlesztési csomagjuk ugyanis messze alulmúlta az elvárásaikat, így az idényt az utolsó pozícióban zárták. Komatsu elárulta, ez fordulópont volt az istálló számára.
„Austin volt az egyik legmélyebb pont a csapat számára. Semmi értelme nem volt az év 19. versenyére fejlesztéseket vinni. Mi mégis ezt tettük, de az autó nem, hogy gyorsabb nem lett, valójában lassabbá vált.”
Komatsu irányítása alatt a csapat 2024-ben három helyet javított a konstruktőri tabellán, és mindössze hét ponttal maradt el a hatodik helyen rangsorolt Alpine-tól. Komatsu szerint ez az eredmény minden elvárásukat meghaladta.
„Egy mélypont után sikerült elérnünk, hogy egy jól működő, jó hangulatú csapatunk legyen. Hosszú utat tettünk meg, de most mindenki optimista, ami nagyszerű.”
Steiner helyére lépve a japán szakember pontosan tudta, milyen változásokat kell bevezetnie ahhoz, hogy a Haas azonnali teljesítménynövekedést produkáljon.
„Günther sokat tett a csapatért. Kulcsszerepet játszott a felépítésében, nélküle ez az istálló nem létezne. Emiatt nagyon tisztelem. Én 2016 elején csatlakoztam a csapathoz. Nyilván Günther előttem itt volt, de én is korán csatlakoztam, szóval eléggé ismerem már a csapat működését, az erősségeit, a gyengeségeit.”
„Az utóbbi öt év során nem volt jó a teljesítményünk. Voltak frusztrációim, mert azt láttam, hogy bizonyos dolgokat csinálhatnánk másképp. A mostani helyzetem lehetőséget nyújt arra, hogy az elképzeléseimet átültessem a gyakorlatba, és kiderítsem, hogy igazam volt-e. Én mindvégig bíztam az embereinkben és megpróbáltam a lehető legjobb környezetet nyújtani számukra, ők pedig jó teljesítménnyel viszonozták mindezt.”
Bár Komatsunak sikerült „házon belül” többet kihozni a csapatból, a következő lépésre már külső segítségre lesz szükségük. A technológiai martnerként érkező Toyotával emelik tovább a tétet.
„Tudtam, hogy bizonyos dolgokat anélkül el tudunk érni, hogy új erőforrásokra lenne szükségünk. Ez sikerült, de eközben növelnem kellett a csapat potenciálját is. Bahrein óta tárgyaltam a Toyotával. Ahogy haladtak a tárgyalások, úgy vált egyértelművé, hogy tökéletes párost alkothatunk. Hogy egy együttműködéssel tovább növelhetjük a csapat teljesítményét.”
„A Toyota nélkül most már falakba ütköznénk, de mi tovább akarunk fejlődni. A középmezőny élére akarunk állni, aztán még tovább akarunk kapaszkodni felfelé. Ehhez kulcsfontosságú ez a technikai együttműködés” – szögezte le a szakember.
A Haas idén Esteban Ocon és Oliver Bearman párosával vág neki az F1-es szezonnak.