A Forma-1 mezőnyét nyárias idő fogadta Monzában: a 33°C-os levegőhőmérséklet mellé közel 55°C-os aszfalt társult, igaz, az előrejelzések alapján lehetett némi esőre számítani. A top 10-ből mindenki a közepes keverékű abroncsokkal vágott neki a versenynek, a 7. és 8. helyekről rajtoló Red Bullok azonban a kemény keverékkel kezdték a futamot.
A pole pozícióból a McLaren ifjú titánja, Lando Norris rajtolhatott, mellőle Oscar Piastri várta a piros lámpák kialvását. A két McLarent George Russell, Charles Leclerc, Carlos Sainz és Lewis Hamilton követte.
A RAJT
A rajtot jól kapta el Norris, és bár nagyot csatázott az első kanyarig Piastrival és Russell-lel, megtartotta a vezetést. Az 1-es kanyar féktávján Russell hibázott, a menekülőutat kellett választania, és csak a 7. helyen tudott visszacsatlakozni. A második lassítóban aztán Piastri kívülről kezdte el támadni Norrist, és egy nagyon agresszív manőverrel el is ment a brit mellett. Ezt kihasználva megérkezett Leclerc is, aki szintén elment Norris mellett.
A 7. helyről rajtoló Verstappen egy helyet tudott javítani, hiszen ő is el tudott menni a nyitókörben hibázó Russell mellett. Csapattársa, Perez maradt a 8. helyen a verseny elején. A 10. körben Pereznek aztán sikerült elmennie George Russell sérült autója mellett, így a mexikói a 7. helyen folytathatta. Russell végül a bokszba hajtott, kapott egy új orrkúpot, és persze a Pirelli kemény keverékű abroncsait. 10,5 másodperc alatt oldották meg a feladatot a Mercedes szerelői.
Az élen Piastri magabiztosan tartotta pozícióját, ám Leclerc folyamatosan lőtávolon belül volt mögötte. A Ferrarin aztán valószínűleg elkezdtek szemcsésedni az abroncsok, a 12. kör környékén ugyanis elkezdett lemaradni Piastriról. A McLaren aztán agresszív stratégiára váltott Norris esetében: a 14. kör végén a bokszba hívták kemény keverékű gumikért. A következő körben aztán érkezett Leclerc is, a McLaren elévágási kísérlete pedig jól működött, mert Norris végül a monacói elé tudott kerülni.
A 16. kör végén Piastri is megérkezett a bokszba, az ausztrál pilóta pedig simán visszajött csapattársa elé. Az élre ekkor a kerékcserével még adós Sainz került, őt az alternatív stratégiával versenyző Red Bullok követték. Sainz végül a 19. kör végén állt ki, a spanyol Leclerc mögé, a 6. helyre jött vissza. A 22. kör végén Verstappen is a bokszba hajtott. A holland kerékcseréje nem sikerült jól, 4 másodperces is bukott.
A kerékcserék után Piastri igyekezett ellépni Norristól, a McLaren vezetősége pedig közölte, hogy a „papaya-szabályok” szerint harcolhatnak egymással – ez Andrea Stella csapatfőnök korábbi elmondása szerint annyit jelent, hogy nagyon kell vigyázniuk egymásra.
A 32. kör környékén Norris elkezdett küszködni a gumikkal, Leclerc meg is érkezett rá. A monacói DRS-távolságon belülre került! A McLaren ki is hívta a bokszba Norris, egy újabb szett kemény keverékű gumit kapott. A 38. körben Piastri is megejtette második kiállását, így a két Ferrari került az élre. Norris közben a pályán megelőzte Verstappent, aki nem sokkal ezután újra a bokszba hajtott.
Miközben nyilvánvalóvá vált, hogy a Ferrari megpróbálja egy kerékcserével teljesíteni a távot, Piastrinak rá kellett kapcsolnia, hogy a pályán próbálja megelőzni a tűzpiros versenygépeket. A 45. körben utolérte Sainzot, és viszonylag simán el is ment mellette, ám 7 körrel a vége előtt a lemaradása még 11 másodperc volt Leclerc-hez képest.
LECLERC KITARTOTT, LENYOMTA A McLARENEKET!
A McLarenek óriási hajrát futottak a végén, Leclerc azonban nagyon konstans teljesítményt nyújtott, és működésre bírta a Ferrari egykiállásos stratégiáját! A monacói versenyző idei második győzelmét szerezte, maga mögött tartva a győzelemre remek esélyekkel pályázó Oscar Piastrit és Lando Norrist.
A Ferrari másik versenyzője, Carlos Sainz végül a 4. helyen futott be Lewis Hamiltont megelőzve, míg a világbajnoki éllovas Max Verstappen csak 6. lett Monzában. A Mercedesek nem tudták jó eredményekre váltani a remek tempót, a 3. helyről induló George Russell csak hetedikként futott be. Pontot szerzett még Monzában Sergio Perez, Alex Albon és Kevin Magnussen is.
A Forma-1-es világbajnokság két hét múlva folytatódik az Azeri Nagydíjjal.
Az Olasz Nagydíj végeredménye:
Poz. # Versenyző Csapat Körök Kül. 1 16 Charles Leclerc Ferrari 53 1:14:40.727 2 81 Oscar Piastri McLaren Mercedes 53 +2.664s 3 4 Lando Norris McLaren Mercedes 53 +6.153s 4 55 Carlos Sainz Ferrari 53 +15.621s 5 44 Lewis Hamilton Mercedes 53 +22.820s 6 1 Max Verstappen Red Bull Racing Honda RBPT 53 +37.932s 7 63 George Russell Mercedes 53 +39.715s 8 11 Sergio Perez Red Bull Racing Honda RBPT 53 +54.148s 9 23 Alexander Albon Williams Mercedes 53 +67.456s 10 20 Kevin Magnussen Haas Ferrari 53 +68.302s 11 14 Fernando Alonso Aston Martin Aramco Mercedes 53 +68.495s 12 43 Franco Colapinto Williams Mercedes 53 +81.308s 13 3 Daniel Ricciardo RB Honda RBPT 53 +93.452s 14 31 Esteban Ocon Alpine Renault 52 +1 lap 15 10 Pierre Gasly Alpine Renault 52 +1 lap 16 77 Valtteri Bottas Kick Sauber Ferrari 52 +1 lap 17 27 Nico Hulkenberg Haas Ferrari 52 +1 lap 18 24 Zhou Guanyu Kick Sauber Ferrari 52 +1 lap 19 18 Lance Stroll Aston Martin Aramco Mercedes 52 +1 lap NC 22 Yuki Tsunoda RB Honda RBPT 7 DNF