Komoly módosításokat készül végrehajtani a kipufogógáz által fújt diffúzorokat érintő szabályokat illetően a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). A feltételezések szerint a Red Bullt komolyan érinthetik a változások.
Komoly módosításokat készül végrehajtani a kipufogógáz által fújt diffúzorokat érintő szabályokat illetően a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). A feltételezések szerint a Red Bullt komolyan érinthetik a változások.
Az Autosport című brit szaklap hiteles forrásaira hivatkozva keddi cikkében leírja, a sportot irányító testület már írásban értesítette a csapatokat a tervezett változásról, melyről hivatalos bejelentést várhatóan a hétvégi Spanyol Nagydíjon tesznek majd.
A kipufogógáz által fújt diffúzort számos csapat előszeretettel használja, élükön a Red Bull Racinggel, mely a tavalyi évben az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címet is bezsebelte.
Az energiaital-gyárosok – és a feltételezések szerint több istálló is – amellett, hogy autói diffúzorára fújatja a kipufogógázokat a nagyobb leszorítóerő érdekében, kifejlesztett egy olyan rendszert, melynek hála a gázok akkor is a diffúzorra áramlanak, ha a versenyző éppen nem nyomja a gázpedált.
Az Autosport magas szintű forrásokra hivatkozva leírta, az FIA nemrégiben levelet intézett a Forma-1 csapatainak arról, hogy a hétvégi Spanyol Nagydíjtól kezdve a kipufogógáz nem áramolhat, amennyiben a versenyző nem nyomja autójának gázpedálját.
A szövetség álláspontja szerint – melyet várhatóan az új szabályok is megfogalmaznak majd – a gázpedál használata csak a nyomaték növelése céljából használható, nem pedig az aerodinamikai hatékonyság fokozása érdekében.
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy azok a csapatok, melyek olyan eszközt használtak, minek segítségével akkor is kipufogógáz áramlik a diffúzorra, ha a versenyző nem nyomja a gázpedált, megsértik a technikai szabálykönyv híres 3.15-ös cikkelyét, mely a mozgó aerodinamikai alkatrészeket hivatott szabályozni.
A Mercedes GP csapatfőnöke, Ross Brawn a brit lapnak nyilatkozva elárulta, a változtatás komoly hatással lesz az összes csapat teljesítményére.
„Minden csapatra hatással lesz. Az összes istálló egy olyan motorvezérlést fejlesztett ki, mellyel a legtöbbet hozhatják ki a kipufogórendszerből, az FIA pedig szeretne minket egy teljesen más irányba fordítani” – mondta a szakember.
„Nem tudom, mi lesz a végkifejlete ennek, de ez minden csapatot arra késztet, hogy ismét egy komolyabb pillantást vessen saját motorstratégiájára.”
A McLaren részéről azonban nemrégiben elhintették, feltehetően a trükkös megoldás a Red Bull sikerének kulcsa az időmérő edzéseken, így a feltételezések szerint a címvédő alakulatot sújthatja leginkább a rendelet módosítása.
Az Autosportnak nyilatkozva az osztrák csapatot irányító Christian Horner elmondta, minden csapat megszenvedi a szabályváltoztatást.
„Azt gondolom, minden csapatra hatással lesz, mely használta a megoldást” – mondta Horner.
„A rajtrács 90 százalékáról beszélünk, ha megnézzük, hány csapat használja a fújt diffúzort. Nem túl egyedi az idei évre nézve, tavaly kezdődött ez az egész, Barcelonában pedig kiderül, milyen hatása lesz a változtatásnak.”
Arra a kérdésre, hogy a szabályváltoztatás a rivális csapatok panaszáradatának eredménye lehet-e, a szakember így felelt: „Ez elkerülhetetlen és szerencsétlen következménye a sikernek.”