A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a monzai versenyhétvégétől kezdve új technikai direktívával szabályozza a motormódok használatát: mostantól az időmérőkön és a versenyeken ugyanazokat a motorbeállításokat kell használni, tehát kvázi betiltják az időmérős motormódokat.
Egyes vélekedések szerint a Mercedes időmérős motormódja a legütőképesebb, így őket érintheti a legérzékenyebben a változás. A német istálló motorjai a becslések szerint mintegy 28 lóerővel erősebbek a Honda V6-osainál. A Mercedesnél viszont úgy tartják, az időmérős motormódok betiltásával a versenyeken válhatnak még gyorsabbá.
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója mindazonáltal úgy véli, az új szabályozással közelebb kerülhetnek a Mercedeshez.
„Elképzelhető, hogy a Mercedes hosszabb ideig használhat majd erősebb motormódot” – mondta Marko a Motorsport.com című lapnak nyilatkozva.
„De mi úgy látjuk, hogy az a kirívó fölény az időmérőn már nem lesz meg. Ez érvényes a ki- és bevezető körökre is a bokszkiállások során a versenyeken. [Valtteri] Bottas utalt rá, hogy kevesebb lesz az előzés, de ez azt jelenti, hogy eddig minden előzési manőver során maximális üzemmódot használtak.”
„Úgy hisszük, hogy ezzel most közelebb kerülhetünk. És ha minden jól megy, a versenytempónk eleve egészen ütőképes.”
Bár sokak szerint az új szabályok nem változtatják meg az erőviszonyokat, Markónak nincs kétsége afelől, hogy a Mercedes sokat veszít.
„Ha megnézzük a Q1-et és a Q2-t, nagyjából egy szinten vagyunk. Csak a Q3-ban van hirtelen ugrásuk. Ez azt jelenti, hogy a motormódok közti különbség jelentős. De nehéz megmondani, pontosan mennyi.”
Marko szerint a szigorítás a Renault-t is érzékenyen érintheti, akik idén időmérős motormódjukat tekintve egy szintre kerültek a Hondával.
„A Renault időmérős motormódja relatíve jó. De a versenyen gyengébbek nálunk. Az időmérőn a Renault a mi szintünkön van, vagy kicsit felette. A versenyen viszont egyértelműen mi vagyunk a második legerősebbek a motorerőt tekintve a Mercedes mögött.”
A Red Bull tanácsadója szerint a Mercedes már csak az üzemanyag-fogyasztás miatt sem tudja hosszabb ideig erőteljesebben használni motorjait a versenyeken.
„Nagyon optimisták vagyunk, hogy az új technikai direktívával közelebb kerülünk. Nem arról van szó, hogy most olyan sokáig tudnak majd erősebb motormódot használni. Az üzemanyag-fogyasztás is szerepet játszik. Márpedig az korlátozott. Ha túl sokáig használod erős módban a motorodat, túl sok üzemanyagra lesz szükséged. Van néhány tényező.”
„Nekünk idén nem volt olyan versenyünk, ahol a fogyasztás kritikus lett volna. Természetesen rendszeresen „vitorláztunk” a féktávokon, de ez nem volt döntő tényező a teljesítmény szempontjából. Nehéz megmondani, hogy a fogyasztás szempontjából hogy állunk a Mercedeshez képest. De a logikus az, hogy a több motorerő több fogyasztást is jelent.”