Az idei évre jelentős mértékben változtattak a Forma-1-es abroncsok szerkezetén – ezt elsősorban a biztonság növelésének érdekében tette a gumigyártó, ám kétségtelen, hogy a szezon eddig eltelt versenyein számos csapat küszködött az abroncsokkal.
Köztük van a Red Bull és a Ferrari is – utóbbi istálló a téli teszteken még favoritként várhatta a bajnokságot, ám hamar világossá vált, idei versenygépe egész egyszerűen nem boldogul a Pirelli 2019-es gumijaival.
A Red Bull tanácsadója, Dr. Helmut Marko az Auto Bild című lapnak nemrég úgy nyilatkozott, „bár bizonyítani nem tudom, hogy a Mercedes előbb kapta meg az adatokat, mint mi, kizárni nem tudom”.
A szakember később finomított mondandóján, ettől függetlenül azonban rendkívül furcsának tartja, hogy az idei abroncsok gyakorlatilag csak az ezüstnyilaknak kedveznek.
„Azt soha nem mondtam, hogy a Mercedes előbb kapta meg a gumikat, mint a többiek” – magyarázta a Red Bull tanácsadója a Speed Week című lapnak adott interjújában.
„Viszont a Mercedesnek mindig is gondjai voltak a gumikkal, az új gumitípus használata óta viszont ezek már nincsenek. Minden más csapat viszont küszködik. Azt viszont nem szeretném, ha a mondandómat kiemelnék a kontextusából.”
„Csupán azt mondom: ezt a típusú gumit 2018-ban, Silverstone-ban használtuk először. És ott a Mercedes magabiztosan nyert. Most, hogy ezt a fajta abroncsot folyamatosan használja a mezőny, a Mercedes az egyetlen csapat, mely versenyképes tud lenni bármelyik keverékkel bármilyen hőmérsékleten. Minden más istállónak óriási problémái vannak.”
„A csapatok többsége nem akarta a változtatást, egyszerűen csak így történt.”
Arra a kérdésre, hogy miért nem kezdtek el panaszkodni akkor, amikor tavaly, Abu Dhabiban először tesztelték a 2018-as gumikeverékeket, vagy éppen a téli tesztek után, Marko így felelt: „Télen a probléma nem volt előre látható. A téli tesztek olyan alacsony hőmérsékleten zajlanak, amilyennek sehol máshol nem találkozunk a szezon során. Ezen a ponton azt gondoltuk, hogy még korrigálható a dolog. De nem így lett.”
A szabályok szerint egyébként a 10 csapatból 7-nek igennel kell szavaznia a kívánt változtatások bevezetéséhez, ellenkező esetben minden változatlan marad. Mivel a Mercedes saját gyári csapatán kívül még két istállónak szállít motorokat, a döntéseket könnyen megvétózhatja.
„Igen, most éppen ez a helyzet. De nem csak mi panaszkodunk. A Ferrari az új gumiabroncsok legfőbb kritikusa. A Mercedes partnercsapatai természetesen nem szólhatnak egy szót sem, ez köztudott. Furcsa módon a McLaren azon a véleményen van, hogy nekik nem okoznak problémát a gumik. Tehát nem rendelkezünk a szükséges hét csapattal.”
A Pirelli menedzsere, Mario Isola nemrég egyébként azt mondta, a Mercedes egész egyszerűen jobb autót épített a riválisoknál, Marko viszont szkeptikus ezzel kapcsolatban.
„Ha 9 csapatnak problémái vannak – vagy mondjunk 8-at, ha a McLarent nem számítjuk –, akkor ez nem egyszerű kifogás. Nem azt mondtam, hogy a Mercedes előbb kapta meg a gumispecifikációt. De tény: ez a gumi messze a Mercedesnek kedvez a legjobban. Ez tény, mert vékonyabb a futófelület, ők pedig mindig a szemcsésedéssel küszködtek a múltban.”