Az Audi 2026-ban érkezik majd meg a Forma-1-be, ráadásul nem csupán motorbeszállítóként, hiszen jó ideje kiderült, teljes egészében átveszik a Sauber csapatát, így gyári istállóként szerepelnek majd a száguldó cirkuszban.
Miközben a 2026-os versenyautókra vonatkozó technikai szabályokat csak nemrég hozták nyilvánosságra, az új generációs erőforrásokon természetesen már jó ideje dolgoznak a gyártók — így természetesen az Audi is. A német vállalat által pénteken kiadott közlemény szerint a fejlesztés remekül halad, egy ideje pedig már a próbapadon tesztelik a V6-os erőforrást.
„Alig két év után a belső égésű motorból, elektromos motorból, akkumulátorból és vezérlőelektronikából álló erőforrásunk dinamikusan működik a tesztpadon” — fogalmazott Adam Baker, az Audi Formula Racing vezérigazgatója. „Az egyes komponensek sikeres összekapcsolása egy egységgé a kemény munka és a kiváló csapatmunka eredménye. Az Audi erőforrása a tesztpadon már szimulált versenytávokat teljesített. 2023-ban rengeteg tesztidőt nyertünk az egyes komponensekkel, és a tapasztalatokat párhuzamosan beépítettük a következő fejlesztési szakaszokba. Jelentős mérföldköveket és célokat értünk el, ami az egész csapatnak jó érzést ad.”
Az Audi technikai igazgatója, Stefan Dreyer elárulta, az új V6-ost virtuálisan már tesztelték a spielbergi, szingapúri és Las Vegas-i F1-es pályán is.
„Az erőforrást különböző vonalvezetéseken futtatjuk a tesztpadon az aktuális F1-naptárból, a teszt céljától függően. Például Las Vegas a fejlesztőcsapatunk számára az összenergia-gazdálkodás szempontjából érdekes. A számos gyors és lassú kanyar, valamint a csaknem két kilométernyi padlógázas szakasz a Las Vegas Stripen tökéletes fejlesztési környezetet biztosít a belső égésű motor és az ERS-komponensek finomhangolásához” — magyarázta.
„Az intenzitás jó kulcsszó a teljesítmény fejlesztéséhez. A szabályozás például összesen három tesztpadot engedélyez egyhengeres tesztekhez, amelyeket az FIA nem korlátoz üzemidő szempontjából. Ezt a maximális számot a létesítményben a belső égési motorok égési folyamatainak fejlesztéséhez a lehető legintenzívebben használjuk. Eddig minden kitűzött célt elértünk ebben a fázisban a teljesítmény és a hatékonyság tekintetében. Emellett üzemanyag-fejlesztésünk 2022 óta egy erős partnerrel működik, akinek sokéves tapasztalata van a Forma- 1-ben. Ez igazán döntő tényező a projektünk számára, mivel az új fenntartható üzemanyag 2026-ra még nagyobb versenyelőnnyel bír majd.”
Adam Baker részletesen beszélt arról, a több mint két éve tartó fejlesztési időszak során milyen fontos mérföldköveket tudtak elérni.
„A projekt 2022 tavaszi indulása óta szinte minden hónapban különleges mérföldköveket értünk el, ilyen volt az infrastruktúra bővítésének kezdete, az egyhengeres tesztelés kezdete, az elektromos motor és a V6-os motor első tesztpad futása, valamint az első versenytávok teljesítése a komplett erőforrással. Az, hogy az egész csapat teljes mértékben az erőforrás fejlesztésére koncentrálhat, előnyt jelent az Audi számára. A 2026-ig hátralévő időszak arról szól, hogy a maximális járműteljesítmény elérése érdekében teljes fókuszban elérjük fejlesztési céljainkat.”
„Az Audi által 2014-ben létrehozott infrastruktúra Neuburgban nagyon jó alapot jelentett. Lehetővé tette számunkra, hogy 2022-ben elindítsuk az erőforrás fejlesztését. Ahhoz, hogy ezt az infrastruktúrát a Forma-1 használatára adaptáljuk, új épületet építettünk további tesztpadok, csúcstechnológiás műhelyek és laboratóriumok számára, párhuzamosan a fejlesztési tevékenységeinkkel. Minden új tesztpad már működik, és lehetővé teszik számunkra, hogy teljes gőzzel folytassuk a fejlesztést.”
„Az anyavállalatunkhoz, az ingolstadti Audihoz való közelség sok szempontból nagy előnyt jelent számunkra. Sok technikai szakértő van a régióban, különösen a hajtáslánc-komponensek fejlesztéséhez. A többi F1-es motorgyártó az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Olaszországban és Japánban található. Ha versenytársaktól akarunk munkatársakat hozni, általában egy másik országba kell költözniük – ez kihívás, de nem nagyobb, mint mások számára. Az embereknek nemcsak munkaadót kell váltaniuk, hanem hajlandónak kell lenniük arra is, hogy más országba költöznek. Az a tény, hogy sikerült tapasztalt mérnököket és technikusokat toboroznunk az összes többi motorgyártótól, azt mutatja, hogy projektünk és a helyszín vonzó – nemzetközi szakértők és tehetségek számára is. Most már 23 országból származó munkatársakkal széles körű csapatunk van.”
A Sauber csapata a szabályok szerint csak januárban kezdhet el dolgozni a 2026-os versenyautón, a hinwili központ és az Audi között azonban Baker elmondása szerint már most nagyon szoros az együttműködés.
„A technikai oldalon már valódi gyári csapat üzemmódban dolgozunk mindkét helyszínen. A fókusz itt az erőforrás integrálásán van, fontos részletekkel, például a hőmenedzsmenttel. Szoros együttműködés van a sebességváltó kapcsán is. A belső elemeket Neuburgban fejlesztjük, míg a szerkezeti részeket, például a sebességváltó házat és a hátsó tengelyt Hinwilban gyártják. Az erőforrás és a sebességváltó kombinációjából álló teljes hajtás tesztelése ezután a hajtáslánc-tesztpadunkon történik. Ez a megosztás hatékony a teljesítmény és szakértelem szempontjából.