Ez a gondolat a nemrég lezajlott austini és mexikóvárosi versenyek után merült fel — utóbbi helyszínen ahol Max Verstappent kétszer is 10 másodperces időbüntetéssel sújtották. A világbajnok azért kapott büntetést, mert Lando Norrist kiszorította a pályáról a 4-es kanyarban, és később előnyt szerzett azzal, hogy elhagyta a pályát a 7-es kanyarban. Verstappen mindkét döntést vitatta, míg Lando Norris, a hétvégi Brazil Nagydíj előtt úgy nyilatkozott: „mélyen legbelül” Verstappen is tudja, hogy manővere szabálytalan volt. A McLaren versenyzője egyébiránt az Amerikai Nagydíjon kapott 5 másodperces időbüntetést, mert a pályán kívül előzött — az az eset is nagy vihart kavart F1-es berkekben.
A vita újra felhívta a figyelmet a Forma-1 szabályainak szabadon értelmezhető pontjaira, George Russell pedig — aki a Forma-1-es versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) egyik igazgatója — úgy látja, hogy bár a szabálykönyv átalakítására nincs szükség, elengedhetetlen egy állandó bírói testület kialakítása a következetes ítéletek érdekében.
„Személyes véleményem szerint — nem a közösség nevében szólva — úgy gondolom, nincs szükség a szabálykönyv átalakítására” — mondta a Mercedes versenyzője. „Csak néhány finomításra vagy apró kiegészítésre lenne szükség. Minden elég világos. A szabályoknak meg kell lenniük, de azt is figyelembe kell venni, hogy ezek iránymutatások. Nincs minden pontról írott szabály, a bíróknak kell a legjobb megítélést alkalmazniuk.”
Russell szerint, ha ugyanazok a bírók lennének jelen minden versenyhétvégén, a következetesség is javulna: „Akkor értik meg a versenyzők pontosan, hogy milyen elvárások vannak adott helyzetben. Személyes véleményem, hogy már ott tart a sport, hogy főállású, profi bírókat kell alkalmaznunk, akik valódi fizetésért dolgoznak.”
Az FIA jelezte, hogy a jövőben tárgyalna a versenyzőkkel a szabályok egyértelműsítése érdekében. Max Verstappen azonban úgy véli, az F1 túlszabályozottá vált. „Soha nem lesz tökéletes, mert ha eltávolítasz szabályokat, akkor jönnek a viták, majd több szabályt akarsz, mert nem egyértelmű, mi az, ami megengedett” — mondta a holland Sao Paulóban. „A szabálykönyv minden évben csak egyre nagyobb lesz, és nem hiszem, hogy ez mindig a jó irány.”
Russell azonban úgy gondolja, hogy a profi bírók alkalmazása mellett szükség van a szabályok további tisztázására is, bár ezek a pontok csak akkor kerülnek előtérbe, ha a szabályok szövegezését képezi vita tárgyát.
„Ha elolvassuk a szabályokat, vannak olyan részek, amelyek kimondják, hogyha valaki veszélyesen vagy szabálytalanul vezet, büntetést kap. Lehetne azt mondani, hogyha egy versenyző elfékezi magát és nem tudja bevenni a kanyart, az már erratikus, hiszen elhagyja a pályát. Szóval interpretáció kérdése a dolog, amit egy kicsit tisztázni kell. És végső soron minden incidens más… A dolgok persze alakulnak és fejlődnek, mint ahogy az autók biztonsága is. Az igazi fejlődéshez ezen a téren egy csúnya baleset kell. Ugyanez igaz a vezetési szabályokra. Kell valami, egy inkorrekt döntés, hogy rájöjj, változásra van szükség.”
Nyitókép: Tóth Zsombor