A Mercedes brit versenyzője ha megszerzi 91. futamgyőzelmét, beállíthatja Michael Schumacher győzelmi rekordját, és amennyiben idén a legjobbnak bizonyul, a világbajnoki címek tekintetében is az F1 legsikeresebb versenyzőjének szintjére ér.
Bár a hibrid érában Hamilton dominál a Forma-1-ben, Jackie Stewart szerint a hatszoros világbajnok ettől még nem fog a sportág legnagyobbjai közé tartozni.
A háromszoros világbajnok szerint továbbra is Fangio és Clark az F1 valaha volt legjobbjai, Hamiltont pedig a hosszabb idények sokat segítették, mint ahogy az is, hogy a mai versenyzők elkötelezettebbek egy adott kategória iránt.
„Nem gondolom, hogy ez a fajta siker egyenértékű, manapság ugyanis 20-22 verseny van” – mondta Stewart.
„Az én szememben Juan Manual Fangio még mindig a legnagyszerűbb versenyző, aki valaha élt, Jim Clark ott van a második helyen, még [Ayrton] Sennát is megelőzve. Ezek az emberek viszont évente csak 6, 8 vagy 9 versenyen álltak rajthoz a Forma-1-ben. Sportautókat, GT-autókat, és a többit vezettek.”
„De a világbajnokságon manapság Lewis Hamilton, vagy az összes többi versenyző 22 versenyt csinál végig – csak a Forma-1-ben. Nem ülnek túraautókba, GT-autóka, IndyCar-autókba, vagy Can-Am-autókba.”
„Sokkal koncentráltabb a nyomás. Természetesen el kell menniük a gyárba, be kell ülniük a szimulátorba, de az nem ugyanaz. Ez már egy más világ.”
Stewart hozzáteszi, a „már-már unfair” előny, amit a Mercedes élvezett az elmúlt években, szintén Hamilton ellen dolgozik akkor, amikor arról beszélünk, hogy a brit az F1 legnagyobbjai közé sorolható-e.
„Lewis rendkívül jól vezet, nem hibázik. Eszem ágában sincs a képességeit becsmérelni. De akkor sem ugyanaz. Fangio kiemelkedő módon vezetett. Versenyzett a Ferrarinál, aztán azt gondolta, ’nos, a Maserati jövőre jó lehet’, szóval soha nem volt egy évnél hosszabb szerződése.”
„Aztán vezetett a Mercedes-Benznél, és két világbajnoki címet nyert velük, mert akkor az övék volt a legjobb autó a világon. Lewis nagyon jó döntést hozott, amikor elhagyta a McLarent, és a Mercedes-Benzhez szerződött. Le a kalappal a döntése előtt. De őszinte leszek, az autó és a motor ma annyira jó, hogy már-már unfair a mezőny többi tagjával szemben.”
„És nem lehet azt mondani, hogy kalapot kell emelni a Mercedes, Toto Wolff és Niki Lauda előtt, hogy egy ilyen pokolian jó csapatot összeraktak és kiválasztották a legjobb mérnököket, mert annyi pénzt költenek el, amennyit a legtöbb csapat – kivéve a Red Bullt – nem tud.”
„Nem ugyanaz a tisztelet, ha nem a legjobb autóval éred el ezeket az eredményeket. És néha ez jelenti a különbséget a nagyon-nagyon kiváló versenyzők, és a nagyon sikeres versenyzők között.”
„Ezt lenne azt mondani Lewisról, hogy nem olyan jó, mint Fangio volt, sokan azt mondanák, nincs igazam. De én pelenkás korom óta figyelem az autóverseneket. A bátyám is versenyző volt, jártam vele versenyekre, láttam Ascarit, Nuvolarit, Caracciolát és a többieket. A világ legjobb versenyzőit.”
„És emiatt nem érezném jogosnak azt mondani, hogy Lewis minden idők legjobbja, mivel annyira erőteljes hatással volt rám az, amit a többiek csináltak.”
Stewart szerint manapság túl nehéz kitűnni a mezőnyből, annyira dominál ugyanis a technika a Forma-1-ben.
„Azt gondolom, én szerencsés voltam, amikor versenyeztem. Ott volt Jim Clark és Graham Hill, vagy éppen Jochen Rindt. A csapattársam Francois Cevert volt, és volt még néhány igazán topkategóriás versenyző. Chris Amon, Jack Brabham… Ők igazán kiváló versenyzők voltak.”
„Manapság nincs ilyen, nem lehet ilyen könnyen kiemelni versenyzőket. Az én időmben mindenki Ford Cosworth motorokat használt, és volt még a Ferrari. Kiegyenlített mezőny volt, ami ma nem létezik.”