Lapértesülések szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nemrégiben a mozgatható hátsó szárnyakkal kapcsolatos szabálytervezetéről tájékoztatta a Forma-1 csapatait, melynek értelmében minden pályán 600 méteren keresztül aktiválhatják a mechanikus megoldást.
Az Autosport című brit szaklap értesülései szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nemrégiben a mozgatható hátsó szárnyakkal kapcsolatos szabálytervezetéről értesítette a Forma-1 csapatait, melynek értelmében minden pályán a versenyek során 600 méteren keresztül aktiválhatják a mechanikus megoldást.
Az első szárnyak nem, a hátsók viszont gombnyomás segítségével mozgathatóak lesznek a 2011-es esztendőben, a sportot irányító testület szabályalkotói ugyanis a sportág látványosabbá tételét tartották szem előtt, és ezáltal szeretnének több előzést generálni a versenyek során.
A mozgatható hátsó szárnyakra vonatkozó szabályok egyelőre nem világosak, mindössze annyit tudni róluk, hogy versenyhelyzetben a hátul haladó versenyző kisebbre állíthatja a hátsó terelőlap dőlésszögét a pálya egy előre meghatározott pontján, amennyiben 1 másodpercen belül autózik előtte haladó riválisához képest.
Az Autosport azonban egy csütörtöki cikkében megbízható forrásokra hivatkozva leírja, az FIA nemrégiben átnyújtotta a csapatoknak a szárnyakra vonatkozó szabálytervezetét, mely előreláthatólag az első néhány versenyen lesz érvényben.
Ennek megfelelően a versenyzők a pálya fő egyenesének utolsó 600 méterén állíthatnak majd a szárnyak dőlésszögén, amennyiben megfelelően közel autóznak megelőzendő vetélytársukhoz képest. A szóban forgó 1 másodpercet egy különálló időmérő pont segítségével mérnék, melyet a kijelölt előzési zóna előtti kanyar féktávjánál állítanának fel.
Az FIA szakemberei úgy vélik, a 600 méteres előzési zóna éppen elegendő a manőver végrehajtásához, ugyanakkor kellő gondot fordítottak arra is, hogy az előzést ne lehessen könnyen végrehajtani. Az előzetes szimulációs mérések alapján a két autó közti sebességkülönbség 10-12 km/h lehet, függően persze az adott autók kialakításától, valamint beállításaitól.
A versenyzők emellett szabadon használhatják majd a hátsó szárnyakat a szabadedzéseken, valamint a szombati kvalifikációkon is.
Hogy megkönnyítse a televíziónézők és kommentátorok dolgát, a testület vonalakat fest majd a pályára, jelezve ezzel a mérési pont, valamint az előzési zóna pontos helyét: előbbit dupla, utóbbit pedig szimpla vonallal kívánják jelölni.
Az FIA tervei között szerepel, hogy a jövő heti, jerezi teszteken begyűjti a sebességekre vonatkozó pontos adatokat, mielőtt végső kiértékelést végez az utolsó előszezoni teszteken, Bahreinben.
Amennyiben az elvégzett számítások azt az eredményt hozzák, hogy a 600 méteres zónában túl könnyűvé válik az előzés, vagy a bahreini versenyen túl sok manővert láthatunk, a távolságot lerövidíthetik.
Az Autosport úgy tudja, az FIA már benyújtotta javaslatait a csapatoknak, és a fent részletezett szabálytervezetet az első négy versenyen használják majd. A 600 méteres zónák Bahreinben, Ausztráliában és Malajziában a célegyenesben, míg Kínában a hosszú, hátsó egyenesben kerülnek kijelölésre.
“Azt gondolom, óvatosnak kell lennünk a kivitelezésben és véleményem szerint az FIA készen áll arra, hogy változtasson a szabályokon annak érdekében, hogy a rendszer működjön” – nyilatkozta Mike Gascoyne, a Team Lotus technikai igazgatója.
“Könnyen lehet, hogy előáll majd egy olyan helyzet, mint az Indy-ben, ahol az ún. Handford-szárnyak miatt mindenki megelőzhetett mindenkit, az ember pedig az egész versenyen arra játszott, hogy a második helyen autózzon az utolsó körben, hiszen ebben az esetben megnyerhette a versenyt. Annyira buta rendszer volt, hogy az egészet kidobták a kukába.”
A Renault csapatfőnöke, Eric Boullier hozzátette, most az FIA-ra vár a feladat, hiszen a csapatok többé-kevésbé felkészültek a rendszer technikai megvalósítására.