A királykategória csapatai és gyártói már jó ideje gőzerővel dolgoznak az új, 2026-os motorokon, a versenyautókra vonatkozó előírásokat azonban csak nemrég tették közzé — ráadásul komoly aggályok merültek fel azok kapcsán, így rengeteg változtatásra lesz még szükség ahhoz, hogy véglegesíteni lehessen őket.
A motorok tekintetében az egyik fő változás, hogy a teljesítményleadás 2026-tól 50-50 százalékban oszlik meg a belső égésű motoregység és az erőforrás elektromos része között. A Kanadai Nagydíj hétvégéjén pedig a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) együléses versenyautókkal foglalkozó divíziójának vezetője, Nikolas Tombazis azt mondta, a gyártóknak nyitottnak kell lenniük az esetleges változtatásokra.
„Ha szükség van bizonyos változtatásokra, meggyőződésem, hogy a motorgyártók segítőkészek és együttműködőek lesznek” — mondta.
Ahhoz viszont, hogy változtassanak a 2026-os motorszabályokon, a motorgyártók egyhangú beleegyezésére van szükség — márpedig a Mercedes-főnök Toto Wolff kijelentette, ez a hajó már elúszott!
„A hajó már elúszott az erőforrások oldaláról nézve” — mondta Wolff. „Vannak csapatok, amelyek úgy érzik, hogy hátrányban vannak, és vannak más csapatok és gyártók (OEM-ek), amelyek úgy érzik, hogy jól végezték a munkájukat. Ez a szokásos küzdelem a szabályozások körül.”
„Úgy gondolom, a karosszéria tekintetében vannak olyan finomítások, amelyeket meg kell tenni. De a motor oldalán a folyamat már túlságosan is előrehaladott.”
Bruno Famin, az Alpine csapatfőnöke szintén arról beszélt, mivel már évek óta dolgoznak a motorokon, nehéz elképzelni, hogy most változtatnak a regulákon: „Óvatosnak kell lennünk, hiszen a kasztni terén még szinte semmit sem csináltunk, hiszen nincsenek szabályok. De az erőforrás tekintetében már kétévnyi munkát letettünk az asztalra.”
A Red Bull Forma-1-es csapatát — és egyben motorprojektjét — irányító Christian Horner azonban úgy látja, van még idő a módosításra, noha pontosan tisztában van a Mercedes ellenállásával.
„Mindig van valaki, aki nem akar változtatni” — fogalmazott Horner. „De ez az FIA feladata. Ahogy mondtam, soha nem késő.”
„Minden tudás és szimuláció rendelkezésükre áll. Meg kell nézni, mi a legjobb az F1 számára, és mi fogja a legjobb versenyzést eredményezni. Szóval bízzunk bennük és a FOM-ban, hogy a megfelelő döntéseket hozzák meg. Akár szükséges, akár nem, minden tudásuk megvan hozzá.”