Vészjósló jelek: Változhatnak a 2026-ra tervezett aerodinamikai szabályok - F1VILÁG.HU

Vészjósló jelek: Változhatnak a 2026-ra tervezett aerodinamikai szabályok

HIRDETÉS
Médiajelentések szerint jelentősen átalakíthatják a 2026-os idényben bevezetésre kerülő aerodinamikára vonatkozó terveket, miután vészjósló jelek mutatkoztak a szimulációs tesztelések során.
action, TS-Live, Albert Park, SUP2403a, F1, GP, Australia
Lance Stroll, Aston Martin AMR24 DRS Open

2026-ban nemcsak a Forma-1 motorszabályai, hanem az aerodinamikai regulák is jelentős mértékben módosulnak majd. Miközben az erőforrásokra vonatkozó szabályok már jó ideje ismertek, az autók kapcsán tervezett módosításokról még mindig nincsenek végleges döntések.

Annak érdekében, hogy a versenyautók megfelelően alkalmazkodni tudjanak az új erőforrásokhoz, mozgatható aerodinamikai megoldásokkal szerelnék fel őket: az elképzelés az, hogy a kanyarokban nagy leszorítóerőt biztosítanának a szárnyak, majd az egyenesekben alacsony légellenállású konfigurációra váltanának, hogy így növeljék a végsebességet.

Az egyik elképzelés szerint csupán a hátsó szárny lenne mozgatható, így az megfelelően együtt tudna működni a DRS-rendszerrel, ráadásul nem is lenne bonyolult a kivitelezése. Miután azonban egyes csapatok már a szimulátorban próbálják kiértékelni ezt a megoldást, komoly aggályok merültek fel.

A Motorsport.com értesülései szerint akkor, amikor a hátsó szárny alacsony légellenállású módban van — tehát szinte semmiféle leszorítóerőt nem biztosít —, az autó majdhogynem vezethetetlenné válik, számos esetben előfordult, hogy a versenyzők megpördültek az egyenesekben kigyorsítás közben, vagy pedig a legkisebb irányváltást sem tudták kivitelezni anélkül, hogy a versenygép hátulja kitört volna.

Ennek oka, hogy az aktív aerodinamikai megoldással az autó aerodinamikai egyensúlya háromszor olyan nagy mértékben változik, mint a DRS nyitott állásánál.

A lap szerint az egyetlen megoldás az volt a megpördülések kivédésére, hogy annyira konzervatívan vezettek a versenyzők, hogy a köridők végül lassabbak lettek, mint a jelenlegi Forma-2-es versenyautóké.

Úgy tudni, az FIA képviselői nemrégiben el is látogattak a csapatok létesítményeibe, hogy nagyobb rálátást kapjanak a kísérletekre. Az FIA egy magát megnevezni nem kívánó munkatársa a Motorsport.com kérdésére azt mondta, az a konklúzió született, hogy a mozgatható aerodinamikára vonatkozó tervek nem fognak működni úgy, hogy csak a hátsó szárny konfigurációján módosítanak.

Az FIA ezért úgy döntött, hogy az első és hátsó szárnyat is mozgó aerodinamikai megoldásokkal kell felszerelni, azokat összhangba kell hozni egymással. Ezzel csökkenteni lehetne annak esélyét, hogy a szimulátorban látott problémák a valóságban is felüssék a fejüket.

A csapatok és az FIA azt szeretnék, ha még június vége előtt véglegesíteni tudnák a 2026-os aerodinamikai regulákat, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig nemrég azt mondta, örömmel veszi, hogy a szövetség hallgat a csapatok aggályaira.

Hirdetés

„Azt gondolom, remek előrelépések történtek. Úgy gondolom, az FIA hallgatott néhány visszajelzésre, és történtek változtatások” — magyarázta. „Várjuk a kasztnikra vonatkozó szabályokat, melyek alapvető részét képezik a 2026-os csomagnak, tudni akarjuk, hogyan fog az autó interakcióba lépni az erőforrásokkal.”

„A különféle munkacsoportok keményen dolgoznak az ügyön, és fontos, hogy jussunk valamire a közeljövőben.”

Arra a kérdésre, hogy aggasztó-e az, amire az F1 csapatai jutottak a szimulátoros kísérletek során, Horner így felelt: „A szabályok végső soron mindenkire ugyanúgy vonatkoznak. Szóval azon múlik, hogyan alkalmazod azokat. Nem hiszem, hogy félünk bármitől is, legyenek akármilyenek a szabályok, mert mindenkinek ugyanaz lesz a kiindulási pont.”

„Ha majd véglegesítik őket, akkor feltérképezzük, bármilyen is problémák legyenek a szabályokkal. De nincs semmi eltérés bármelyik másik szabályváltoztatáshoz képest.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Vészjósló jelek: Változhatnak a 2026-ra tervezett aerodinamikai szabályok
Sainz figyelmeztet: „Tennünk kell az egykörös tempóért!”
„Sokkoló” volt a McLaren viselkedése Norris számára
Gondban a Red Bull, nem jó hátsó szárnyat vittek Vegasba Verstappenék
Hamilton nem tudja, mit várjon a Mercedestől

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!