Az FIA Motorsport Világtanács szerdai ülésén úgy döntött, hogy a következő évtől ismét bevezeti az úgynevezett 107 százalékos szabályt az időmérőn, mellyel az a célja, hogy egyetlen olyan autó se indulhasson a versenyeken, amely jóval lassabb a többieknél.
Az FIA Motorsport Világtanács szerdai ülésén úgy döntött, hogy a következő évtől ismét bevezeti az úgynevezett 107 százalékos szabályt az időmérőn, mellyel az a célja, hogy egyetlen olyan autó se indulhasson a versenyeken, amely jóval lassabb a többieknél.
A szabály eredetileg még 1996-ban lett bevezetve, ám a 2002-es szezon végén kikerült a szabálykönyvből, ugyanis egy évre rá átalakították az időmérő szisztémát, és nem lett volna helyes megtartani az ominózus szabályt.
Azonban azzal, hogy az idei évtől ismét üres tankkal körözhetnek a versenyzők az időmérőn, illetve három új – a többieknél egyelőre jóval lassabb – csapat van a mezőnyben, és a tervek szerint jövőre még egy újonc csatlakozik a többiekhez, ismét van létjogosultsága a 107%-os szabálynak.
„2011-től bárki, akinek legjobb kvalifikációs köre meghaladja a Q1-ben futott legjobb (azaz pole pozíciót jelentő) idő 107%-át, nem vehet részt a versenyen” – állt az FIA szerdai hivatalos közleményében.
„Azonban kivételes körülmények között, például ha az adott versenyző elfogadható időket ment a szabadedzéseken, a sportfelügyelők kivételt tehetnek, és engedélyt adhatnak a versenyen való indulásra.”
„Amennyiben egynél több ilyen versenyző kap indulási engedélyt, a rajtrácsot a stewardok határozzák meg.”
Annak elkerülése érdekében, hogy az időmérőn bármelyik versenyző is túlságosan lassan haladjon a pályán, és ezzel veszélyeztesse a másikat, egy maximális idő lesz meghatározva minden egyes versenyen, ami alatt kell maradni minden egyes köridőnek.
A Kanadai Nagydíjon történtek után, ahol a McLaren arra utasította Lewis Hamiltont, hogy állítsa le autóját az időmérő után, a Motorsport Világtanács újabb szabálymódosítást kezdeményezett és fogadott el, ami már az idei évben bevezetésre kerül.
„Amennyiben üzemanyag-mintára van szükség egy edzést követően, az autónak saját erejéből kell visszatérnie a boxba” – állt a közleményében.
Hamilton autójában ugyanis olyan kevés üzemanyag maradt az időmérő végére, hogy ha nem állítja le autóját a levezető körében, akkor nem maradt volna elég benzin a tankban ahhoz, hogy abból elegendő mintát vegyen a szövetség.
A riválisok fel voltak háborodva a történtek miatt, csalással vádolták a McLarent, amely a szó szoros értelmében nem vétett a szabályok ellen, hiszen sehol nem volt az leírva, hogy az autóknak miként (esetleg traileren) kell visszatérnie a boxba, ám ezen most korrigált a szövetség.