A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója, Charlie Whiting azt mondja, a piros zászlóra vonatkozó szabályokat könnyű betartani a Forma-1-ben, Sebastian Vettel pedig egész egyszerűen nem végzett elég jó munkát Austinban, ezért kapott büntetést.
Vettel 3 rajthelyes büntetést kapott a múlt hétvégi Amerikai Nagydíjon, miután nem lassított le kellőképpen, amikor a nyitóedzésen meglengették a piros zászlókat.
Az erre vonatkozó regulákat az idei évre szigorították: a versenypályákat miniszektorokra osztották fel, a bírói posztok között meghatározott időt kell betartaniuk a versenyzőknek.
Bár a belső kamerás felvételeken jól látszott, Vettel a pálya azon részén, ahol az incidens történt, jelentősen visszavett, ám az aszfaltcsík egyéb részein szabályt szegett.
A riválisok közül is többen Vettel védelmére keltek, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint az FIA jobban tenné, ha a józan eszét használná az ilyen szabályok megalkotásakor.
Charlie Whiting, a szövetség F1-es versenyigazgatója szerint viszont Vettel egy könnyen betartható szabályt szegett meg.
„Azt gondolom, jobb, ha van egy kemény és gyors szabály, mivel folyamatosan azt kérdezgették tőlünk, hogy mennyire kell lelassítaniuk” – magyarázta Whiting az Autosport kérdésére.
„Szóval ugyanarról van szó, mint amikor a csapatok az autóikon dolgoznak: tudni akarják, meddig mehetnek el. Van egy világos határérték, amit könnyű követni. Egyszerűen azt gondolom, hogy vezetői hiba történt.”
A versenyirányítás egyébként pontosan ugyanígy monitorozza a versenyzők sebességét a biztonsági autós, illetve a virtuális biztonsági autós periódusok során.
„A csapatok szerint is logikus volt, hogy pontosan ugyanazt a rendszert használjuk. Három eset történt, melyek során a versenyzők nem tudták tartani magukat ehhez. Az egyik esetben hibázott a versenyző, aki el is ismerte ezt, ő Daniel [Ricciardo] volt Ausztráliában. Aztán Esteban [Ocon] Szuzukában, ezúttal pedig Seb.”
„Nem tudom pontosan, mit csináltak, vagy miért nem tartották magukat a deltaidőhöz, de amikor a biztonsági autó kint volt, vagy a VSC lépett érvénybe, tökéletesen jól csinálták a dolgukat. Szóval nem tudom, hogy arról van-e szó, hogy a versenyzők nem emlékeznek ilyenkor a tennivalóra.”
„Elég egyértelmű a dolog, mivel minden panel pirosan világít. Nem igazán lehet nem észrevenni. Ő mégis így járt. Nem végzett elég jó munkát az adott pillanatban.”
Ami pedig a büntetés súlyosságát illeti, Whiting rámutatott: az FIA irányelvei valójában 5 rajthelyes büntetést írnak elé a piros zászlós szabályszegésekre, ám precedenst teremtett, amikor Ausztráliában a stewardok csak 3 rajthellyel sorolták hátrébb Ricciardót.
„Ha valaki nem lassít le a piros zászlóknál, az szerintem komoly dolog.”