Az új generációs versenyautók kellemetlen velejárója volt az elmúlt idényben az a pattogó mozgás, amit F1-es berkekben jobbára csak „delfinezésként” emlegettek. A jelenség egyes csapatokat komolyabb mértékben érintett, közéjük tartozott a Mercedes is – miközben a Red Bull szinte semennyire nem szenvedett tőle. Ennek pedig legfőbb oka, hogy a Red Bull főtervezője, Adrian Newey nagyon is számolt a jelenséggel, amikor mérnökcsapatával közösen megalkotta az RB18-as kódjelű versenyautót – erről ő maga beszélt nemrég egy interjúban.
„Sejtettem, mi vár ránk. Legfeljebb a mértékén lepődtem meg. De, ami azt illeti, mindenkinek tudnia kellett volna. Ez egy olyan jelenség, ami benne van ezeknek az autóknak a génjeiben” – fogalmazott a tervezőzseni.
Most a Red Bull csapatfőnöke, Toto Wolff ismerte el, a Red Bull valóban sokat köszönhet Newey tapasztalatának.
„Az határozottan tényező volt, hogy a Red Bullnál volt valaki a talajhatás-érából” – utalt Neweyra a Mercedes-főnök. „Ez egyértelműen olyasvalami, amit alábecsültünk.”
„De továbbra is azt gondolom, hogy az aerodinamikai részlegünk kiemelkedő. Szóval hosszú távon talán pozitívumot jelent számunkra az a fejlesztési út, amint végigmentünk.”
A szakember hozzátette, bizakodók a 2023-as versenyautót illetően, ám azt is jól tudják, az ördög nem alszik.
„A szimulációink arra utalnak, hogy felülkerekedtünk a nehézségeinken. De tavaly is ez volt a helyzet, és aztán az autó nem ment jól. Február végén elkezdünk majd tesztelni, és csak utána derül ki, hogy tényleg megoldottuk-e a problémákat.”
Wolff mindenesetre azt mondja, nem kell változtatniuk versenyautójuk alapkoncepcióján a következő idényre.
„Volt egy beszélgetésünk az egyik részvényessel, ő pedig megkérdezett bennünket: ’Változtatni fogtok a koncepción?’. Én erre azt feleltem: ’Mit jelent a koncepció?’.”
„Arra utal, ami kívülről látható, a szűk vagy széles oldalszekrényekre? Vagy valami olyasvalamire, ami nem látható? Mi kíméletlenül megkérdőjelezünk mindent, így, ha valami olyasmit kellene csinálnunk, amit egy másik autón láttunk, akkor nem kétséges, hogy meg is csinálnánk.”