Elveszett bikák – Mi a helyzet a Red Bull juniorprogramjával?

BARCELONA, SPAIN - MAY 09: Daniil Kvyat of Scuderia Toro Rosso and Russia, Max Verstappen of Red Bull Racing and The Netherlands, Alex Albon of Scuderia Toro Rosso and Thailand and Pierre Gasly of Red Bull Racing and France during previews ahead of the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 09, 2019 in Barcelona, Spain. (Photo by Peter Fox/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool  // AP-1Z9JDES7N2111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Fotó: Toro Rosso
Némileg várható volt, mégis derült égből villámcsapásként jött a nagy bejelentés, miszerint Alexander Albon váltja Pierre Gaslyt a következő, Belga Nagydíjtól a Red Bull Racingnél, míg az idén gyengén teljesítő franciát lefokozzák a Toro Rosso csapatához.

Ugyanakkor ez még koránt sem biztos felállás a jövőt nézve, hiszen az év hátralévő részében dől majd el, ki lehet Max Verstappen csapattársa 2020-ra. Az osztrák energiaital gyártó cég nincsen könnyű helyzetben pilótáik kapcsán, hiszen pont akkor, amikor a legjobban szükség volna az utánpótlásra, éppen nincs potenciális alternatívájuk házon belül. De nézzük is meg kicsit részletesebben, mi is a helyzet a Red Bull Junior Team háza táján!

A Red Bull tehetségkutató programja az egyik legerősebbnek számít már hosszú évek óta, rengeteg fiatal tehetséget karoltak fel az évek során, és juttattak el a különböző magas szintű autósport kategóriákba, a Forma-1-en kívül is. Mostanában viszont sorra olyan véleményeket hallani, hogy a Red Bull kifogyott a tehetséges fiatalokból. 

Fotó: Red Bull Racing

Ez némileg igaz, de inkább az elmúlt évekre, mint idénre. Azonban ahhoz, hogy megértsük a folyamat lényegét, vissza kell ugranunk a 2010-es évek elejére. Akkoriban a Red Bull egy stabil pilótapárossal rendelkezett, öt éven keresztül a Vettel-Webber duó képviselte a Milton Keynes-i istállót a rajtrácson. A Toro Rossonál is megfordult ez idő alatt jó néhány tehetséges versenyző, akik a fentebb említett kimozdíthatatlan pilótapáros miatt nem tudtak előrébb lépni a ranglétrán. Viszont a junior program aranykorszakát éltem és a tehetséges fiatalok hangosan kopogtattak az F1 képzeletbeli kapuján. Carlos Sainz Jr., Daniil Kvyat, Antonio Felix Da Costa, Alex Lynn – csakhogy néhány nevet említsünk azok közül, akik nagyszerűen mentek az alsóbb kategóriákban, és mindannyian be akartak kerülni a száguldó cirkuszba.

2014-re Webber visszavonulásával Daniel Ricciardo került fel a Red Bullhoz, majd egy évre rá Vettel is elhagyta az álomcsapatot. Ekkor jött tornádóként Max Verstappen és a WSR 3.5 friss bajnoka, Carlos Sainz Jr., akik bekerültek a Toro Rossóhoz. A Da Costa- és Lynn-szintű versenyzők számára pedig bezárult a kapu, ahogy ezt még sok más juniorpilóta is elmondhatta. Kettő hely volt csupán, de azok is elkeltek, Helmut Markóék pedig rájöttek, hogy ennyi fiatal tehetség neveltetése nem túl kifizetődő, ezért a következő évekre minimálisra csökkentették a junior csapat létszámát. A korábbi hét-nyolc pilóta helyett már csak kettő-három versenyző pályafutását egyengették a nevelő szériákban. 

És eljutottunk a jelenig, amikor is ez a kvázi leépítő folyamat megbosszulta magát, hiszen az az egy-egy pilóta, akikbe az utóbbi években rendkívül sokat invesztáltak, elvérzett. Gasly a nagycsapatnál csúnyán alulmaradt Verstappennel szemben, és az elmúlt évek nagy tehetségeként kikiáltott Daniel Ticktum sem hozta idén a várt eredményeket, így ki is penderítették a csapatból. Eközben olyan versenyzőket hívtak vissza, akiktől korábban megváltak, és közülük most Alexander Albon lehet a legszerencsésebb. 

Fotó: Red Bull

Jelenleg ismét meglepően népes a Red Bull Junior Team felhozatala, szám szerint 10 versenyzőt támogatnak. Ezen pilóták nagy része azonban még nagyon messze van a Forma-1-től. Vegyük sorra, milyen esélyeik lehetnek a közeljövőben!

1. Jüri Vips – Az észt versenyző jelenleg az idén életre hívott, és a Forma-1 betétszériájaként szereplő Forma-3-as bajnokság mezőnyét erősíti, annak is az élmezőnyébe tartozik. Jelenleg két győzelemmel második a pontversenyben, és jó esélye lehet megnyerni a bajnokságot. Ám még ha sikerül is neki behúznia a címet, akkor sem biztos, hogy elegendő szuperlicenc-pontja lesz az F1-ben való induláshoz. A legreálisabb forgatókönyv az ő esetében egy jövő évi Forma-2-es szereplés lehet. Emellett, ha idén megnyerné a makaói F3-as versenyt, azzal tudna még értékes pontokat szerezni. 

2. Patricio O’Ward – Nehéz helyzet az övé, hiszen az autósport egy másik területéről érkezik. Tavalyi Indy Lights-bajnok, idén az IndyCarban versenyzett, ahol komolyabb megvillanásai voltak a mezőny egyik leggyengébb csapata, a Carlin színeiben. Ticktum menesztésével azonban áthelyezték a fiatal mexikóit a japán Super Formulába, ami egy nagyon nehéz bajnokság, tele olyan helyi versenyzőkkel, akik betéve ismerik a szigetország trükkös pályáit. O’Ward idén kizárt, hogy beugróként nagyot alkothasson ebben a bajnokságban. Viszont egy esetleges Forma-2-es szereplés jó lépés lehetne számára (idén egyszer szerepelhetett is az F2-ben, méghozzá Spielbergben, ahol az egyik eltiltott versenyzőt helyettesítette az MP Motorsportnál). Szerezne némi tapasztalatot, a jövő évben pedig ráhajthatna a bajnoki címre, amivel talán már elég pontja lenne a szuperlicenchez. De még így is sok a kérdőjel vele kapcsolatban. 

Fotó: Red Bull

3. Lucas Auer – Ő lehet a kakukktojás ebből a felhozatalból. Erős F3-as múlt után három szezont húzott le a DTM-ben. Emellett a GT autózás világában is rendszeresen megfordul, hiszen az ADAC Masters sorozatban és a Blancpain hosszútávú bajnokságában is versenyzett. Gerhard Berger unokaöccse idén került teljesen váratlanul a programba, és O’Wardhoz hasonlóan ő is japánban igyekszik vitézkedni. Eddig egy dobogós hely a legjobbja, nem valószínű, hogy megnyeri idén a bajnokságot és szuperlicenc-pontok terén sem áll túl jól. Nagy kérdőjel, hogy csupán a rokoni kötelék és osztrák származása miatt támogatják, vagy tényleg látnak benne komolyabb potenciált. Gyors versenyző, de nehezen elképzelhető, hogy rövid idő alatt a formaautózás királykategóriájába jut.

4. Liam Lawson – Tehetsége megkérdőjelezhetetlen, és jóval előrébb is kerülhetett volna a listán, ha nem lenne ennyire fiatal. A tizenhat éves új-zélandi megnyerte idén a Toyota Racing Seriest, ami az egyik legkomolyabb F4-es szintű téli bajnokság. Idén felváltva versenyez az EuroFormula Open bajnokságban, illetve a Forma-3-ban, utóbbit preferálva jobban. Az EuroFormula Openben vannak már futamgyőzelmei, de látszólag az F3-ban való indulás miatt teljesen feladta az ottani küzdelmet az éllovas Marino Satóval szemben (ennek fő oka, hogy a két széria versenyei sokszor ütik egymást). Az F3-ban is dobogóra állhatott már Silverstone-ban, de jó tempója mellett komolyabb hibákat is vétett, érződik a tapasztalatlansága. Sokat kell még fejlődnie, de néhány éven belül az egyik fő esélyes lehet, már ha addig is kitart mellette a Red Bull, és Liam hozza az eredményeket. 

A többiek közül a korábbi MotoGP bajnok, Mick Doohan fiát lehetne kiemelni, de jelenleg ő is messze jár attól, hogy a következő években a Forma-1 közelébe kerüljön. Ugyanez elmondható még a szintén tehetséges norvégről, Dennis Haugerről is, de ő még csupán a Forma-4-ben rója a köröket, és szerzi a győzelmeket. 

Egyéb alternatíva:

Ha netalántán Albon sem válna be, akkor a Red Bull kénytelen lesz egy külsős pilótát beszerezni holland sztárversenyzőjük, Verstappen mellé. Szóba került az elmúlt hónapban Sebastian Vettel neve is, aki esetlegesen visszatérhetne ahhoz a csapathoz, ahol négy világbajnoki címét szerezte. Tény, hogy ráférne a németre egy közegváltás, de egyelőre úgy néz ki, hogy a négyszeres bajnok kitart a Ferrari mellett. 

Szintén szóba hozták Nico Hülkenberg nevét is, aki egyre inkább kiábrándul a fejlődést nem mutató Renault-ból. Esteban Ocon is egy lehetséges opció lehet, ha a Mercedes Bottas mellett teszi le a voksát, és szerződést hosszabbít a finnel. Ez esetben ugyanis Toto Wolff elmondása szerint elengednék a Forma-1-es tapasztalattal bőven rendelkező franciát, aki szabad préda lehet Helmut Marko számára. Emellett még ott van a háttérben Sebastian Buemi is, aki fejlesztőpilótaként dolgozik Milton Keynes-ben, és bár őt is szóba hozták tavaly Daniel Ricciardo távozása után, nehezen elképzelhető, hogy a svájcit ismét versenyezni láthatjuk a száguldó cirkuszban, főleg úgy, hogy a Nissan gyári versenyzője a Forma-E-ben.

Természetesen az idő és a következő versenyek fogják megadni a választ ebben a kérdéskörben. De egy biztos: a Forma-1-ben semmit sem lehet hivatalosnak tekinteni, amíg azt be nem jelentik, tökéletes példa erre a Gasly-Albon helycsere…

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
}

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!