Elérkeztünk a nyári szünethez, hogyan értékelnéd a bajnokság eddig eltelt részét?
Hullámzó volt! Nem alakult olyan jól, mint reméltük. Tavaly a csapat történetének legeredményesebb szezonját produkáltuk, minden szuperül ment számunkra, az egész idény során remek teljesítményt tudtunk nyújtani. Az idei évre változtak a szabályok: ez lehetőségeket kínál, ugyanakkor viszont van kockázata is, és többet küszködtünk, mint gondoltuk. Többet, mint szerettünk volna. Voltak ugyan jó versenyeink, voltak villanásaink, például a nagyon erős bakui futam. Monacóban is erős teljesítményt nyújtottunk, de nem volt szerencsénk az időmérőn. Úgy érzem, eléggé balszerencsések voltunk néhány esetben, ami komoly hatással volt a végeredményre. Könnyedén lehetne több pontunk a bajnokság jelen szakaszában. Nem fogok hazudni: nehezebb, mint tavaly, nem tudunk olyan szinten teljesíteni, mint az elmúlt évben.
Az AlphaTauri tavalyi versenyautójával nagyon erős teljesítményt tudtál nyújtani. Nehéz volt alkalmazkodni az idei, új generációs versenygéphez?
Nem mondanám. Nem mondanám, hogy nehéz volt, de ez egy teljesen új autó. Rengeteg új dolog van rajta, amit meg kell értenünk, hogy maximalizálni tudjuk a teljesítményt. Az aerodinamikát tekintve nagy változásokról beszélünk, az autó dinamikája is teljesen más. Vezetés szempontjából ugyanolyan, de az aero és a dinamika nagyon más.
És mi a helyzet a saját teljesítményeddel? Mit gondolsz, képes voltál fejlődni a tavalyi szezont követően?
Igen, azt gondolom! A tavalyi egy kiváló szezon volt a teljesítmény szempontjából. A Ferrarival tudtunk harcolni, Charles-lal [Leclerc] csatáztam néhányszor, és látjuk, hogy egyik évről a másikra mennyit változhatnak a dolgok. Charles idén a világbajnoki címért harcol, mi pedig kevésbé izgalmas pozíciókért. Így megy ez a Forma-1-ben, de én azt érzem, hogy most is ugyanolyan jól teljesítek, és talán még jobban tudok együtt dolgozni a csapattal. Próbálom ösztönözni őket, hogy előrelépjünk, de egyszerűen kevésbé vagyunk versenyképesek most.
2019-ben a Hockenheimringen beszélgettünk, közvetlenül azelőtt, hogy vissza kellett menned a Toro Rossóhoz, és ekkortájt veszítettük el Anthoine-t [Hubert] is. Nehéz időszak volt ez számodra. Ha összehasonlítjuk az akkori Pierre Gaslyt azzal a Pierre Gaslyval, aki itt ül most velem szemben, akkor miben látod a legnagyobb különbséget?
Szerintem érettségben. Nem arról van szó, hogy gyerek voltam akkoriban, hiszen 13 évesen jöttem el otthonról, szóval gyorsan fel kellett nőnöm, ráadásul volt négy idősebb bátyám, és ez is ad egyfajta érettséget! Azt gondolom, egy sokkal komplettebb versenyző lettem. Abban az értelemben, hogy már szélesebb perspektívában tudok tekinteni a sportra. F1-es versenyzőnek lenni nemcsak abból áll, hogy vezet az ember, nemcsak gyorsnak kell lenned. Vezetned kell a csapatot, irányítani az embereket. A csapat minden egyes tagjából meg kell próbálnod kihozni a legjobbat. Ehhez pedig megfelelő mentalitásra van szükség, megfelelő hozzáállásra a munkában azon emberekkel, akikkel együtt kell dolgoznod. Értened kell az embereket. Úgy gondolom, hogy már jobban tudom azt is, mit akarok az autótól, mire van szükségem a mérnökeimtől. Szerintem a fizikai felkészüléseim is jobbak. Igazából minden tekintetben tapasztaltabb lettem, és úgy érzem, minden területen jobb lettem egy kicsit.
Tavaly írtál egy cikket erről a bizonyos nehéz időszakról. Fontos volt számodra, hogy ennyire mélyre áss, és megtaláld a legjobb utat ahhoz, hogy továbblépj, és jobb versenyzővé, jobb emberré válj?
Ez sokkal inkább a dolgok emberi oldaláról szólt. Elvégre mi mindannyian sportolók vagyunk, ugyanakkor viszont emberek is. Mindannyiunknak vannak érzései, érzelmei, mindannyian keresztülmegyünk jó és rossz időszakokon, mindannyiunknak vannak mentális nehézségei vagy kihívásai. Nem számít, hogy sportoló vagy-e, vagy sem – végső soron mindannyian egyformák vagyunk! Én ekkor nyilván egy rendkívül nehéz időszakon mentem keresztül. Sportszakmai szempontból nehéz volt, óriási csalódottság volt bennem a kialakult helyzet miatt, ráadásul ott volt bennem az a mérhetetlen szomorúság amiatt, hogy elveszítettem az egyik legjobb barátomat, egy srácot, akivel együtt nőttem fel, és akivel lényegében együtt éltünk, és lenyűgöző gyerekkori élményeket szereztünk. Sok mindent kellett cipelnem, és úgy éreztem, szükségem van arra, hogy némi helyet csináljak a fejemben, és szabadjára engedjem a gondolataimat. Szóval ez fontos volt számomra, és egyúttal meg tudtam mutatni azt is, hogy mindannyian emberek vagyunk, és nem számít, hogy egy Forma-1-es versenyen vagy-e, vagy éppen reggel 9-tól délután 5-ig dolgozol a bankban. Mindannyian emberek vagyunk, mindannyiunkban vannak érzelmek, és mindannyian a magunk módján küzdünk meg ezekkel. Ebben a sportban hajlamosak vagyunk megfeledkezni erről az emberi oldalról.
Beszéljünk egy kicsit a jövődről! Sokszor elmondtad már, hogy futamgyőzelmekért, világbajnoki címekért szeretnél harcolni a Forma-1-ben. Úgy gondolod, hogy most a megfelelő helyen vagy, az AlphaTauri a megfelelő csapat számodra?
Úgy tekintek erre, mint… Momentán, pályafutásom jelenlegi szakaszában feltehetően ez a legjobb hely számomra. Az elmúlt éveket, illetve a teljesítményemet figyelembe véve ez a legjobb környezet ahhoz, hogy tovább javítsak a képességeimen, és magamon, mint versenyzőn. De ami a személyes céljaimat illeti, azt, hogy versenyeket és világbajnoki címeket akarok nyerni, és a mezőny elején akarok harcolni… Meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok. Számomra mindig ez lesz a prioritás, az, hogy elérjem ezeket a célokat. Hogy az AlphaTaurival, vagy egy másik csapattal, azt még nem tudom, majd az idő megmondja. Most arra törekszem, hogy a lehető legjobb eredményeket szállítsam ennek a csapatnak, próbálom a megfelelő irányba terelni őket. Van még 18 hónapom, hogy beleadjak mindent, 110 százalékot minden áldott nap, hogy előre vigyem ezt a csapatot, és aztán majd meglátjuk, mi következik.
Egyfajta kompromisszumos helyzetben érzed most magad amiatt, hogy a Red Bullhoz nem mehettél? Értem, hogy ez a lehető legjobb opció számodra, de itt van például Sebastian Vettel és az Aston Martin bejelentése, illetve a pilótapiac mostani alakulása… Tényleg ez a legjobb opció számodra?
Ezt a kérdést nem kell feltennem magamnak, hiszen már aláírtam. Megvitattuk ezt a dolgot a Red Bull-lal, hiszek ebben a csapatban, hiszek ezekben az emberekben. És igen, átgondolva az összes lehetőséget, számba véve az akkor rendelkezésre álló információkat, egyértelműen ez volt a lehető legjobb opció. És tudom, hogy mit akarunk elérni. Voltak dobogós eredményeink, volt egy győzelmünk… Az idei év nehezebben alakul, de tudom, hogy amennyiben teljesen ki tudjuk használni a csapatban rejlő potenciált, szép dolgokat érhetünk el. Ám hogy ezek összhangban vannak-e az egyéni céljaimmal, a futamgyőzelmekkel… Nem fogok hazudni, feltehetően nem ez a legjobb opció. De az én feladatom mostantól kezdve az, hogy toljam előre ezt a csapatot, és a lehető legtöbb sikert elérjük közösen. És számomra ez nagyon fontos. Tavaly az AlphaTauri/Toro Rosso történetének legjobb szezonját produkáltuk a Forma-1-ben, és én ilyen sikereket akarok elérni velük, amíg tart a szerződésem.
Írta:
Godina Zsolt