2014-ben debütált a Forma-1-ben, a Saubernél pedig már negyedik szezonját tapossa Marcus Ericsson. A 27 esztendős versenyzővel Spielbergben beszélgettünk.
85 versennyel a háta mögött kétségkívül F1-es győzelmekről álmodik ő is, a Saubernél azonban meglehetősen korlátozottak a lehetőségei. Idén ráadásul a száguldó cirkusz egyik legnagyobb jövőbeli csillagának kikiáltott Charles Leclerc oldalán kell helytállnia, ami a szezon eddigi versenyei alapján egyáltalán nem könnyű feladat.
Ericsson viszont épp erre próbál építkezni – hiszen ki más ellen tudná megmutatni, mire is képes, ha nem egy olyasvalaki ellen, aki jó eséllyel Kimi Räikkönen helyét veszi át 2019-ben a Ferrarinál?
Ericsson az Osztrák Nagydíj hétvégéjén válaszolt az F1VILÁG kérdéseire.
Az idei az 5. szezonod a Forma-1-ben. Versenyzőként hogy érzed magad az első évedhez képest?
„Azt gondolom, sikerült sokat tanulnom és fejlődnöm az évek során, úgy érzem, sikerült sokkal „komplettebb” versenyzővé válnom. Az ember persze folyamatosan azt érzi, hogy van még hová fejlődni, mindig igyekszik javulni, de ahhoz képest, ahogy akkor álltam, amikor elkezdtem versenyezni a Forma-1-ben, nagyon sokat fejlődtem. Például a mérnökökkel való munkában, hiszen sokkal jobb visszajelzéseket tudok adni nekik. A vezetésben is fejlődtem, hiszen ma már sokkal jobban értem, hogyan kell igazán gyorsnak lenni egy Forma-1-es autóval, mint 5 éve. Szóval minden tekintetben jobb lettem, ebben nyilván sokat segít a tapasztalat.”
A Sauber idén már szoros partnerséget ápol az Alfa Romeóval. Érezhető a csapaton belüli fejlődés a velük való együttműködésnek köszönhetően?
„Igen. Azt gondolom, a csapat szempontjából mindenképpen nagy dolog, hogy összeálltunk egy ilyen erős branddel rendelkező autógyártóval. És azzal, hogy bekerült a képbe az Alfa Romeo, szorosabbá vált a technológiai együttműködésünk a Ferrarival. Ez kétségkívül hatalmas pozitívum. Alapvetően csak pozitívumai vannak ennek a partnerségnek.”
Mik a hosszabb távú céljaid? Hogyan képzeled el magad pár év múlva?
„A Forma-1-ben akarok versenyezni, szeretnék előrébb harcolni a mezőnyben – természetesen a végső célom az, hogy a győzelmekért küzdjek. Szerintem mindenkinek ez a célja, aki ott van a rajtrácson. És jelenleg azt látom, hogy a Sauber rengeteget fejlődik, szóval jó lenne még itt lenni egy darabig, hogy lássam, meddig tudunk eljutni. Persze a Forma-1-ben soha nem tudhatod, mit hoz a jövő. De kétségkívül szeretnék a királykategóriában maradni.”
Milyen gyakran kaptok új fejlesztéseket az autóhoz?
„Idén szinte minden hétvégén van valami újdonság, és igazából ez jelenti az egyik legnagyobb különbséget az elmúlt évekhez képest. Tényleg nagyon keményen dolgozunk a fejlesztéseken, és többé-kevésbé minden versenyhétvégére van valami újítás, ami előrevisz bennünket.”
Idén Charles Leclercet kaptad magad mellé csapattársnak. Nehéz legyűrni őt?
„Kétségkívül, hiszen egy elképesztően tehetséges, nagyon jó versenyző – és szerintem ezt a legutóbbi versenyhétvégének meg is mutatta. Viszont én egy kiváló lehetőségként tekintek erre, hiszen mellette megmutathatom, én mire vagyok képes. Minél versenyképesebb a csapattársad, annál jobb lehetőséged van megmutatni, hogy te mennyire vagy jó. Én így látom ezt.”
Okoz bármiféle nehézséget az idei versenyautó vezetése?
„Szerintem a csapat remek munkát végez az autóval, folyamatosan sikerül javítani rajta, és sokkal versenyképesebbek vagyunk, mint az elmúlt néhány évben. Versenyzőként az ember persze mindig többet akar, mindig jobb autóra vágyik. Ha nem így működsz, nem is fejlődhetsz. Mindig van valami, amin szeretnél javítani.”
Kétségkívül nagy előny, hogy idén már a Ferrari legfrissebb motorját használjátok…
„Igen, tavaly óriási hátrányt jelentett, hogy egy régi erőforrást kellett használnunk. Idén már az újat használjuk, ráadásul úgy érzem, hogy rendkívül jó munkát végeztek az idei motorral.”
Rengeteget beszélnek mostanában az új szabályokról – legyen szó akár a jövő évi, akár a 2021-es regulákról. Mit gondolsz ezekről?
„Nem igazán folytam bele ebbe, de ha sikerülne egy kicsit jobbá tenni a versenyzést, az nagyszerű lenne. Ugyanakkor azt gondolom, hogy az autókat már idén is nagyon élvezetes vezetni, lehet támadni velük, és igazán gyorsan tudunk menni velük. És szerintem a versenyzés is igazán jó idén – pár unalmas verseny talán volt, de mindig ez a jellemző, és ez mindig is így lesz. Viszont úgy általában a versenyzés nagyszerű, szoros a középmezőny és szoros az élmezőny is. Ezen pedig nem szeretnénk sokat változtatni.”