Egy igazán rendhagyó interjú jelent meg nemrég az F1 Racing magazin februári számában. A Forma-1-ben dolgozók – versenyzők, újságírók, szerelők, csapatfőnökök – kérdezhettek a háromszoros világbajnok Niki Laudától.
Lauda jelenleg a Mercedes F1-es csapatának nem ügyvezető elnökeként tevékenykedik, és máig a száguldó cirkusz egyik legnagyobb legendájának tartják.
Az osztrák 1975-ben és 1977-ben a Ferrarival, majd egy visszavonulás után 1984-ben a McLarennel is világbajnoki címig jutott.
Kétségtelen, hogy Lauda a Forma-1-es paddock egyik legszókimondóbb figurája, ez alighanem az F1 Racing magazin februári számában megjelent alábbi interjúból is kiderül!
Következzék tehát néhány igazán érdekes kérdés a Forma-1 többi szereplőjétől, és még érdekesebb válaszok magától Niki Laudától!
Stoffel Vandoorne (McLaren) – Milyen volt akkor, amikor a régi időkben a versenyzők szocializálódtak egymással?
Hülye kérdés, mivel soha nem szocializálódtunk egymással, mert nagyon versenyképes környezet volt. Akkoriban 100-szor nagyobb kockázatokat vállaltunk, mint manapság. Harcoltunk egymással, de nagyon tiszteltük a másik életét. Finom vonal választotta csak el azt, hogy valami hülyeséget csinálunk attól, hogy a másik életét kockáztatjuk – ezért nem csináltuk.
F1Racing – Manapság tehát a versenyzők nem tisztelik eléggé egymást?
Nem kell, hogy így legyen, ha ugyanis kicsúsznak, semmi sem történik. Ha mi ugyanezt tettük volna, megöltük volna egymást.
Lewis Hamilton (Mercedes) – Kaphatnék fizetésemelést?
Hm, ezt inkább Totóval [Wolff] beszéld meg, kérlek, én csak az elnök vagyok!
Carlos Sainz (kétszeres ralivilágbajnok) – Mit gondolsz a nagy bukóterekkel rendelkező modern pályákról, illetve a büntetésekről, amiket a pilóták azért kapnak, mert elhagyják az aszfaltcsíkot?
Először is, a pályák jó irányba fejlődtek az elmúlt 30 évben. Ez volt az az irány, melybe a Forma-1-nek el kellett indulnia, ez nem kérdés.
[su_quote]De azt a hülyeséget, hogy büntetik a versenyzőt, mert rámegy egy fehér vonalra, vagy ilyesmi, egyszerűen gyűlölöm![/su_quote]
Teljesen rossz, megakadályozza a versenyzőket abban, hogy harcoljanak, és lehetőséget ad a többi versenyzőnek arra, hogy panaszkodjanak. Ha valaki megelőzi őket, már jönnek is a rádión és mondják, hogy ’átment a fehér vonalon!’. Mazsolák vagytok, srácok? Használj ki minden lehetőséget az előzésre, mert a legjobbak azok versenyeznek, ha pedig ez nem tetszik az FIA-nak, akkor telepítsen kerékvetőket. Ha nincsenek ott kerékvetők, hagyják őket versenyezni, ne büntessenek senkit.
Ross Brawn (a Forma-1 sportigazgatója) – Hogyan tegyük vonzóbbá az F1-et a rajongók számára?
Engedjétek a versenyzést! Ne avatkozzatok bele a stewardokkal mindenbe, Ross! Hagyjátok versenyezni főket! Ez az FIA problémája, és már százszor beszéltem erről Charlie-val [Whiting]. És a Halót is teljes mértékben ellenzem, ugyanezen okokból. Senki sem kényszeríti a versenyzőket arra, hogy versenyezzenek. Mindenkinek el kell döntenie, hogy akarja-e csinálni, vagy sem. Ezek a srácok a világ legjobbjai, aki pedig nem tudja így elfogadni, az maradjon otthon! Ezért nem tetszik ez a fejlesztés, és ha ez így folytatódik, senki sem lesz kíváncsi az F1-re, mert a versenyzők nem lesznek hősök többé.
És a DRS mennyire passzol a képbe?
A DRS legalább működik, és már megszoktuk, tudunk vele előzni. Rendben van, de nem szabadna jobban beleavatkoznunk, például azzal, hogy behozzuk a NASCAR-rendszert az F1-be. Ez teljesen rossz. Ebben a sorozatban versenyeznek a legjobb autók, a legjobb fejlesztések és a legjobb motorok. Ugyanez legyen igaz a versenyzőkre is. Nem mondhatjuk azt, hogyha megnyer egy versenyt, adjunk neki pluszsúlyt, és akkor legközelebb utolsó lesz. Hagyjuk békén őket – nem változtathatjuk meg az F1 DNS-ét.
Christian Horner (a Red Bull csapatfőnöke) – Meg fogod venni a feleségednek azt a Range Rovert, amit szeretne, most, hogy újabb bajnoki címet nyertetek?
Nem! Ez az idióta vett a volt feleségének, vagy barátnőjének… annak, akinek gyereke is van. Elkezdte ezt a hülyeséget azzal, hogy vett az exének egy Porschét. Itt kezdődött a vitánk. Miért vesz az exének egy Porschét? Fogalmam sincs. Én teszem a dolgom, nyerünk, vagy sem. Hogy rövidre zárjuk: nem kap Range Rovert, mert egy Mercedest vezet!
Allan McNish (a Toyota volt F1-es versenyzője) – Melyik volt nehezebb: először vb-címet nyerni, vagy a visszavonulás után visszatérve?
Mindig az első alkalom a legnehezebb. Rengeteg éven át dolgozik az ember a Forma-3-ban, a Forma-2-ben, és végül megcsinálja. A többi az könnyebben megy, ez nem kérdés, hiszen rengeteg tapasztalatot gyűjt közben az ember.
Alex Wurz (volt F1-es versenyző, a GPDA elnöke) – Milyen kamattal vetted fel a hitelt, hogy el tudj kezdeni versenyezni, és visszafizetted-e már?
Mindent visszafizettem, a kamatot pedig a reklám jelentette. Mondtam nekik, hogy ne tegyenek rá kamatot, mert rajta lesznek a sisakomon. Akkoriban a kamat 5 százalék volt, és nekem ezt a reklám tette ki. És időben visszafizettem a pénzt.
Paddy Lowe (a Williams technikai igazgatója) – Jobb autóversenyző, vagy jobb pilóta vagy?
(Hosszú szünet) Három bajnoki címet nyertem. Egyszerű. A versenyzés és a repülés két ellentétes dolog. A repülés a szabályok betartásáról szól. A Boeing 777-estől kezdve repültem már mindenféle privát repülővel, és mindig betartottam a szabályokat. Soha nem csináltam hülyeséget repülés közben – versenyzés közben pedig minden hülyeséget megcsináltam!
Marc Priestley (a McLaren korábbi szerelője) – Akkoriban le tudtad volna győzni Lewist vagy Valtterit?
Én csak Niki Lauda voltam, nem tudom összehasonlítani ezeket a dolgokat.
Niki Lauda 1971-ben debütált a Forma-1-ben a March színeiben. Később megfordult a BRM, a Brabham, a Ferrari, valamint a McLaren csapatainál. 1975-ben és 1977-ben a Ferrari, 1984-ben pedig a McLaren színeiben szerzett világbajnoki címet. Forma-1-es pályafutása során 171 versenyen 25 győzelmet aratott, egyik legemlékezetesebb párharcát pedig James Hunt ellen vívta 1976-ban.
David Coulthard (13-szoros F1-es futamgyőztes) – Miért utálod a macskákat?
Allergiás vagyok, ilyen egyszerű. Nem kapok levegőt tőlük.
John Watson (korábbi csapattárs a Brabhamnél és a McLarennél) – Miért mondanám azt rád, hogy a paddock legindiszkrétebb embere vagy?
Vannak különböző okai, az biztos… John nyilván nagyon jól emlékszik arra, hogy nagyon őszinte és egyenes vagyok, ellentétben vele. Ha pedig megtudtam valamit az autón kívül, amiben nem tudott teljesíteni…
Bob Fernley (a Force India csapatfőnök-helyettese) – Mi volt nagyobb kihívás: F1-es autót vezetni, vagy légitársaságot irányítani?
Az F1-es autó vezetése akkoriban csak rajtam múlott, alkalmazkodni tudtam ahhoz, ahogy teljesítenem kellett. De egy 3-4000 fős légitársaságot irányítani azt jelentette, hogy az egész csapatot kellett koordinálnom, szóval teljesen más kihívást jelentett.
Mario Isola (a Pirelli versenyigazgatója) – Melyik jelenlegi versenyző hasonlít leginkább leghíresebb riválisodra, James Huntra?
Egyik sem, nem isznak annyit! Akkoriban James tényleg az egyik leggyorsabb volt, mint Hamilton, ez nem kérdés. De manapság már senki sem iszik!
Sir Jackie Stewart (háromszoros F1-es világbajnok) – Mikor mehetek végre a Global Express repülőddel?
Ha fizetsz érte!
Davide Valsecchi (volt versenyző, olasz TV-kommentátor) – Ha nem lett volna Lewis, Valtteri megnyerte volna a bajnokságot?
Nehéz megmondani. Szerintem nem, mert Lewis idén azért nyert, mert annyira nehéz dolga volt.
F1 Racing – Szerinted ez volt a legjobb bajnoki címe a Mercedesnél?
Igen, mert mindannyiunknak keményen meg kellett dolgozni érte, és Lewis jelentette a különbséget. Bottas is ott volt, volt lehetősége arra is, hogy megnyerje. De Lewis jobb munkát végzett. Hogy teljesen őszinte legyek Bottasszal, ez volt az első éve, és ilyenkor hozzá kell szokni a csapathoz, meg kell értenie a mérnökök által használt nyelvet, meg hasonlók. Nehéz összehasonlítani.
Pascal Wehrlein (a Sauber volt versenyzője) – Repülhetek a repülődön, amikor legközelebb mész vele?
Ha kitűz egy időpontot, összehozzuk. Ő egy jó srác!
Karun Chandhok (volt F1-es versenyző, TV-s szakértő) – Mit gondolsz, a ’80-as években az olyan versenyzők, mint te, Prost és Senna jobban tudtak diktálni egy olyan csapatnak, mint a McLaren, mint a versenyzők manapság?
Nem, nem tudtunk, főleg nem Ron Dennisnek. De a biztonsági kérdésekben jóval több szavunk volt, mint a versenyzőknek manapság. A csapatnál viszont úgy kellett viselkednünk, mint bármelyik alkalmazottnak. Nem voltunk primadonnák.
F1 Racing – És mi a helyzet az autófejlesztésekkel?
Kétségkívül nagyobb befolyásunk volt, mert arra kellett támaszkodnunk, hogy én mit érzek a fenekemmel, és ezt le kellett fordítani a mérnököknek. Manapság mindent az adatokból olvasnak ki. A mi információink sokkal fontosabbak voltak, máskülönben nem fejlődött volna az autó.
Lance Stroll (a Williams versenyzője) – Pár éve állítólag azt nyilatkoztad, hogy egy majom is el tudná vezetni a modern F1-es autókat. Mi a véleményed most, mi kell ahhoz, hogy az ember tudja vezetni a maiakat?
Rosszul értelmezték, amit mondtam. Azt mondtam, hogy nekünk a mi időnkben 1800-szor kellett sebességet váltanunk Monte-Carlóban, és ha egyet elrontottam volna, a motor felrobban, én pedig elbukom a versenyt. Nem volt szervó sem, nagyon keményen kellett dolgoznunk. Manapság könnyebb vezetni az autókat ezekkel a rásegítőkkel, de a határon vezetni mindig ugyanolyan nehéz. Viszont megdolgozni azért, hogy ez összejöjjön, egyszerűbb, mint régen.
[su_spoiler title=”Lauda F1-es győzelmei” style=”fancy” icon=”chevron”]
Nagydíj | # | Autó | Motor | Rajtrács | |
1 | 1974-Spanyolország | 12 | Ferrari 312B3 | Ferrari 3.0 F12 | 1 |
2 | 1974-Hollandia | 12 | Ferrari 312B3 | Ferrari 3.0 F12 | 1 |
3 | 1975-Monaco | 12 | Ferrari 312T | Ferrari 3.0 F12 | 1 |
4 | 1975-Belgium | 12 | Ferrari 312T | Ferrari 3.0 F12 | 1 |
5 | 1975-Svédország | 12 | Ferrari 312T | Ferrari 3.0 F12 | 5 |
6 | 1975-Franciaország | 12 | Ferrari 312T | Ferrari 3.0 F12 | 1 |
7 | 1975-USA | 12 | Ferrari 312T | Ferrari 3.0 F12 | 1 |
8 | 1976-Brazília | 1 | Ferrari 312T | Ferrari 3.0 F12 | 2 |
9 | 1976-Dél-Afrika | 1 | Ferrari 312T | Ferrari 3.0 F12 | 2 |
10 | 1976-Belgium | 1 | Ferrari 312T2 | Ferrari 3.0 F12 | 1 |
11 | 1976-Monaco | 1 | Ferrari 312T2 | Ferrari 3.0 F12 | 1 |
12 | 1976-Nagy-Britannia | 1 | Ferrari 312T2 | Ferrari 3.0 F12 | 1 |
13 | 1977-Dél-Afrika | 11 | Ferrari 312T2 | Ferrari 3.0 F12 | 3 |
14 | 1977-Németország | 11 | Ferrari 312T2 | Ferrari 3.0 F12 | 3 |
15 | 1977-Hollandia | 11 | Ferrari 312T2 | Ferrari 3.0 F12 | 4 |
16 | 1978-Svédország | 1 | Brabham BT46B | Alfa Romeo 3.0 F12 | 3 |
17 | 1978-Olaszország | 1 | Brabham BT46 | Alfa Romeo 3.0 F12 | 4 |
18 | 1982-USA-Long Beach | 8 | McLaren MP4-1B | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 2 |
19 | 1982-Nagy-Britannia | 8 | McLaren MP4-1B | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 5 |
20 | 1984-Dél-Afrika | 8 | McLaren MP4-2 | TAG 1.5 V6T | 8 |
21 | 1984-Franciaország | 8 | McLaren MP4-2 | TAG 1.5 V6T | 9 |
22 | 1984-Nagy-Britannia | 8 | McLaren MP4-2 | TAG 1.5 V6T | 3 |
23 | 1984-Ausztria | 8 | McLaren MP4-2 | TAG 1.5 V6T | 4 |
24 | 1984-Olaszország | 8 | McLaren MP4-2 | TAG 1.5 V6T | 4 |
25 | 1985-Hollandia | 1 | McLaren MP4-2B | TAG 1.5 V6T | 10 |
[/su_spoiler]
Paul di Resta (volt F1-es versenyző) – Mit gondolsz, változott a sport, amióta Bernie távozott?
Momentán még nem érezni annyira, mert a Liberty Media próbálja a saját útját járni. Látnunk kell még azt, hogy sikerült-e megérteniük a Forma-1 DNS-ét, és hogy jobbá, érdekesebbé tudják-e tenni. Most egy átmeneti időszak kellős közepén járunk. Össze kell fognunk és meg kell valósítanunk. 2021-ben új szabályok jönnek, de még nem tudjuk, milyenek. Ez egy tanulási fázis mindenki számára – várjuk ki a végét!
Bernie Ecclestone (a Forma-1 korábbi vezetője) – Miért nem térsz vissza?
(Nevet) Miért nem térsz vissza te, Bernie?
Otmar Szafnauer (a Force India műveleti vezetője) – Milyen lenne az életed, ha még meglenne mindkét füled?
Az emberek nem ismernének fel!
Martin Brundle (volt F1-es versenyző, TV-kommentátor) – Jó szerető vagy?
Ne engem kérdezz, én nem értékelem magam. A feleségemet kellene megkérdezned erről, de ő sem fogja megmondani.(nevet)