Ahogyan arra számítani lehetett, a Ferrari Forma-1-es csapata megerősítette, a szezon végén távozik az istállótól Kimi Räikkönen – a korábbi világbajnok helyét Charles Leclerc veheti át Maranellóban.
A monacói tehetség már első F1-es idényében felhívta magára a figyelmet: az Alfa Romeo Sauber színeiben remek teljesítményt nyújtott, és rendre felülkerekedett jóval rutinosabb csapattársán, Marcus Ericssonon.
Mivel Leclerc jó ideje a Ferrari akadémiájának tagja, egy ideje már borítékolható volt, kikövezett az útja az olasz istállóhoz, ahol reményei szerint 2019-ben már a győzelmekért harcolhat.
Nem sűrűn volt példa arra a történelemben, hogy a Ferrari Forma-1-es csapata lehetőséget biztosított egy ilyen tapasztalatlan versenyzőnek – ha úgy tetszik, csiszolatlan gyémántnak –, éppen ezért most összeszedünk néhány dolgot, amit mindenképpen érdemes tudni erről a nem mindennapi átigazolásról.
A Ferrari első monacói versenyzője
Leclerc egyike annak a három versenyzőnek, akik született monacóiként versenyezhettek a Forma-1-ben: rajta kívül Louis Chiron és Olivier Beretta kaptak lehetőséget erre még sok-sok éve.
A Ferrarinak tehát nem sok lehetősége volt arra F1-es történelme során, hogy monacói pilótának szavazzon bizalmat, így a mostani bejelentésre nemcsak Leclerc, hanem egész Monaco büszke lehet.
„Gyerekkorom óta arról álmodom, hogy a vörösök autóját vezessem” – mondta még hazai versenyén, a Monacói Nagydíjon Leclerc. „Remélhetőleg valóra válik egy napon.”
„Mindent megteszek azért, hogy már jövőre összejöjjön, de a döntés nem az én kezemben van. Az egyetlen, amit tehetek, hogy a legjobbat nyújtom a versenypályán, és ez remélhetőleg elég lesz ahhoz, hogy fontolóra vegyék a szerződtetésem.”
Nos, Leclerc álma most valósággá vált, Monaco zászlaja pedig a 2019-es Ausztrál Nagydíjon már ott díszeleghet a Ferrari versenyautóján.
A Ferrari legfiatalabb versenyzője 1961 óta
Amikor a következő évben, Melbourne-ben elrajtol a szezon első F1-es futama, Leclerc lesz a legfiatalabb Ferrari-versenyző a néhai Ricardo Rodriguez óta.
A mexikói az 1961-es Olasz Nagydíjon 19 évesen és 208 naposan állt rajthoz a patinás olasz istálló színeiben. Leclerc a jövő évi szezonnyitón 21 éves, 5 hónapos és 2 napos lesz, rekordot tehát nem dönt, de alighanem így is büszke lehet arra, hogy ilyen fiatalon a vörösök versenyautóját vezetheti.
Villeneuve óta a legkevesebb tapasztalattal rendelkező Ferrari-debütáns
A Ferrari tradicionálisan a tapasztaltabb versenyzőket részesíti előnyben, Leclerc pazar formája azonban idén arra késztette az olaszokat, hogy változtassanak eddigi politikájukon.
A Ferrari utoljára Sebastian Vettelt szerződtette soraiba: a német 2015-ben a Red Bulltól érkezett négyszeres világbajnokként, előtte pedig Kimi Räikkönen úgy tért vissza a maranellóiakhoz, hogy 2007-ben már szintén bajnok volt.
F1-es világbajnoki cím még nem szerepel Leclerc önéletrajzában, és eddig mindössze 14 Forma-1-es versenyen állt rajthoz – legjobb eredménye pedig egy 6. hely volt az Azeri Nagydíjon.
Ő lesz a legkevesebb tapasztalattal rendelkező versenyző, akit szerződtet a Ferrari a néhai Gilles Villeneuve óta. A kanadainak mindössze egyetlen futam szerepelt a neve mellett, amikor az olaszok elcsábították őt a McLarentől 1977-ben.
Villeneuve egyébként – kinek pályafutását egy tragikus baleset zárta le az 1982-es Belga Nagydíj időmérőjn – már első ferraris szezonjában győzni tudott.
Látványos sikerek az alsóbb kategóriákban
Leclerc már a gokartos években is felhívta magára a figyelmet – nemzeti és európai versenyeken is megmérettette magát, sőt, elindult a CIK-FIA KZ világbajnokságán is – ahol egy bizonyos Max Verstappent legyőzve sikerült diadalmaskodnia 2013-ban.
2014-ben kezdett el formaautókkal versenyezni, amikor a Forma Renault 2.0 Alps sorozatban kapott lehetőséget. A sikerre nem kellett sokat várni: első évében két győzelmet szerzett, és hat alkalomból háromszor dobogóra állt a jóval versenyképesebb Forma Renault 2.0 Euro szériában.
2015-ben aztán az FIA Forma-3-as Európa-bajnokságán bizonyíthatott, ahol rögtön négy futamgyőzelmet és egy összetettbeli negyedik helyet szerzett – a komoly presztízzsel Makaói Nagydíjon pedig másodikként intették le.
2016-ban lett a Ferrari versenyzői akadémiájának tagja Jules Bianchi és Nicolas Todt közbenjárásának hála – ezt az évet már a GP3-as sorozatban versenyezte végig, és újoncként három futamgyőzelemmel meg is nyerte a sorozatot.
A lendület pedig 2017-ben, a Forma-2-ben sem tört meg: első nekifutásra megnyerte a szériát hét futamgyőzelmet és nyolc rajtelsőséget szerezve csapatának, a Premának. Ő egyébként az egyetlen versenyző, akinek első évében sikerült megnyernie a GP3-at és a Forma-2-t is. Utóbbit ráadásul a sorozat történetének legfiatalabbjaként, 19 évesen nyerte.
Rajta kívül egyébként csak három versenyzőnek sikerült bajnoki címet nyernie a Forma-2-ben (illetve korábbi nevén GP2-ben): Nico Rosberg 2005-ben, Lewis Hamilton 2006-ban, Nico Hülkenberg pedig 2009-ben győzött.
Mindezen eredmények fényében talán nem meglepő, hogy 2018-ban már a királykategóriában, a Forma-1-ben versenyezhetett.
Mi győzte meg a Ferrarit?
Leclerc nem pazarolta az idejét, mindent megtett azért, hogy megvesse lábát a száguldó cirkuszban, mi több, meggyőzze a Ferrarit arról, hogy érdemes őt szemmel tartani.
A 2018-as szezon eddig eltelt részében három alkalommal verekedte be magát a Q3-ba az időmérőkön, és ötször tudott pontszerző helyen végezni.
Az elmúlt időszakban formája kissé hanyatlott – no nem feltétlenül önhibájából, hiszen a legutóbbi három versenyen két kiesés szerepelt a neve mellett. Korábbi remek teljesítménye viszont meggyőzte a Ferrarit arról, hogy érdemes lehetőséget adni neki 2019-ben.
Komoly feladat vár rá jövőre, hiszen a rendkívül sok tapasztalattal bíró, a Ferrari legutóbbi vb-címét szerző Räikkönen helyét kell átvennie, ám azt már bizonyította, hogy rendkívül jól képes alkalmazkodni, és ellenállni a rá nehezedő nyomásnak.
Ha egy Sauberrel ilyen remek eredményeket ért el idén, vajon mire lesz képes egy Ferrarival 2019-ben?