A koronavírus-járvány természetesen a Forma-1 világát is alaposan felforgatta, eddig 8 versenyt kellett törölni vagy halasztani, a csapatok pedig mindent megtesznek azért, hogy bevétel híján csökkentsék kiadásaikat az év első felében.
Ennek egyik legfontosabb eleme, hogy elhalasztották a 2021-re tervezett új technikai szabályok bevezetését.
MI LEGYEN A KÖLTSÉGPLAFONNAL?
A csapatok hétfőn tovább egyeztettek a Forma-1 vezetőségével, és napirendi pontként tárgyalták a költségvetési plafon 175 millió dolláros határának csökkentését. Arról már korábban döntés született, hogy ezt 150 millió dollárra lecsökkentik, a csapatok többsége azonban szeretne még ennél is lejjebb menni.
A McLaren ügyvezetője, Zak Brown a minap úgy fogalmazott, észszerű megoldás volna a 125 millió dolláros költségvetési plafon bevezetése, a három topcsapat azonban egyelőre vonakodik.
Hétfőn egy 5 órán át tartó meetingen értekeztek az érintettek, ezen a csapatfőnökökön kívül részt vett Chase Carey, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója, valamint Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke is.
A videókonferencián a Ferrari azzal érvelt, a költségvetési plafon ily’ mértékű csökkentése a nagy csapatoknak jelentene komoly hátrányt, azok ugyanis rengeteg pénzt ölnek kutatásba és fejlesztése, miközben a kisebb csapatok vásárolják a költséges alkatrészeket.
A helyzetet ráadásul bonyolítja, hogy a kisebb csapatok másféle szemléletet alkalmaznak: a Haas például a monocoque-on és az aerodinamikai megoldásokon kívül szinte mindent a Ferraritól vásárol, a Racing Point pedig autójának teljes hátsó részét a Mercedestől szerzi be, miközben a Williams csak motort vesz a német gyártótól – természetesen mindezt a szabályok keretein belül.
A Ferrari és a Red Bull azt mondja, nem szeretnék, ha 150 millió dollárnál lejjebb mennének a költségvetési plafont tekintve. A Mercedes hajlandó lenne lejjebb szorítani a költségkorlátot, amennyiben a cél valóban a költségcsökkentés, nem pedig az, hogy néhány csapat megpróbáljon előnybe kerülni.
A meetingen résztvevők végül megállapodtak abban, hogy néhány nap múlva újra értekeznek majd a kérdésben. Az egyik lehetséges megoldás az lehet, hogy a nagyobb csapatok a kutatási- és fejlesztési költségek miatt több pénzből gazdálkodnak majd.
NEM HALASZTJÁK 2023-RA AZ ÚJ SZABÁLYOKAT
A találkozón abban mindenesetre megállapodtak, hogy a 2021-re tervezett szabályokat nem halasztják el még egy évvel, tehát 2023-ig, így azok 2022-ben debütálnak majd a királykategóriában.
Mindenesetre erről is egyeztetnek majd újra a későbbiekben, de ez egyelőre nem olyan sürgető kérdés, ráadásul Jean Todt szerint nem is lesz szükség a további halasztásra.
MIKOR KEZDŐDHET A BAJNOKSÁG?
A Forma-1 elnök-vezérigazgatója, Chase Carey nemrég úgy fogalmazott, reményei szerint nyáron elkezdődhet a 2020-as Forma-1-es bajnokság, és 15-18 futamot meg tudnak majd rendezni.
A koronavírus-járvány terjedése miatt viszont továbbra sem lehet tisztán látni a kérdésben, az érintettek pedig most komolyan fontolóra vették azt, hogy zárt kapuk mögött rendezzenek versenyeket, még mielőtt enyhítenek a járvány miatti szabályozásokon.
A Forma-1 abban bízik, Európában javul annyira a helyzet, hogy legalább zárt kapuk mögött meg tudnak tartani néhány versenyt júliusban vagy augusztusban. A BBC szerint az idény a silverstone-i Brit Nagydíjjal rajtolhat, ami azért is észszerű opció, mert a 10 F1-es istállóból 7 angliai székhellyel rendelkezik.