A koronavírus-járvány az elmúlt évben a feje tetejére állította a világot – természetesen a Forma-1 is megszenvedte a világméretű járványt, ám köszönhetően a határozott és gyors intézkedéseknek, mind a 10 csapatnak sikerült túlélnie a válságot.
A júliusban kezdődött bajnokság 17 versenyből állt, a 2021-es szezonnak pedig igazán ambiciózus célokkal vág neki a száguldó cirkusz vezetősége: rekordszámú, 23 versenyt terveznek, a tavaly szerzett tapasztalatok alapján pedig jó esély van arra, hogy valamennyit meg is lehet majd tartani.
A VERSENYNAPTÁR
A világbajnokság ezen a hétvégén rajtol majd el Bahreinben. Az eredeti tervek szerint a szokásos helyszínen, Melbourne-ben kezdődött volna az idény, az ausztrál kormány szigorú beutazási szabályai miatt azonban a futamot végül novemberre kellett halasztani.
Szezonnyitó versenynek így Bahrein lépett elő, a melbourne-i futam eltolása után pedig adta magát a lehetőség, hogy az előszezoni teszteket is a szahíri pályán rendezzék meg a költséghatékonyság, illetve a logisztikai egyszerűség végett.
A Bahreini Nagydíj után a Forma-1 mezőnye idén is ellátogat majd Imolába, sőt, május elején Portugáliában vendégszerepelnek a csapatok. Ezt követően Spanyolország, Monaco, Azerbajdzsán, Kanada, Franciaország, Ausztria és Nagy-Britannia következik.
A Forma-1-es Magyar Nagydíjat július 30. és augusztus 1. között tartják majd Mogyoródon: arról egyelőre nincs végleges döntés, hogy nézők előtt, avagy zárt kapuk mögött.
A száguldó cirkusz vezetősége egyébként abban bízik, az év későbbi szakaszában már lehetnek rajongók a versenyhelyszíneken, az idény elején azonban még biztosan zárt kapuk mögött tartják a futamokat.
A Magyar Nagydíj után következik majd a szokásos nyári szünet, majd Belgiumba, illetve Hollandiába látogatnak a csapatok és a versenyzők. Utóbbi helyszín már tavaly debütált volna, a járvány miatt azonban a zandvoorti versenyt is törölni kellett.
Lesz idén még egy új helyszín a versenynaptárban: a mezőny Szaúd-Arábiában is vendégeskedik majd decemberben, a dzsiddai versenypálya vonalvezetését nemrég mutatták be hivatalosan.
A bajnokság a tervek szerint december közepén zárul majd Abu Dhabiban, a teljes versenynaptárat IDE kattintva nézheted meg.
TAVALYI AUTÓK ÚJ KÖNTÖSBEN
A járvány miatt, a költségcsökkentést elősegítendő a Forma-1 csapatai tavaly első intézkedésként megállapodtak abban, hogy a 2021-re tervezett jelentős szabályváltozásokat 1 évvel elhalasztják. Az új generációs versenyautók tehát csak 2022-ben mutatkoznak be.
Döntés született emellett arról is, hogy a kasztnira vonatkozó fejlesztésekre nem lesz lehetőség a 2021-es szezonra, a csapatok így lényegében ugyanazokkal az autókkal állnak rajthoz, mint tavaly. Ez persze erős túlzás, hiszen aerodinamikai -és motorfejlesztésekre volt lehetőség, ráadásul minden csapat két fejlesztési zsetont kapott, amit tulajdonképpen bárhol felhasználhatott.
Voltak emellett aprónak tűnő, de annál jelentősebb változások is a szabálykönyvben: a padlólemezre vonatkozó technikai regulákon módosítottak, hogy csökkentsék a versenyautók aerodinamikai leszorítóerejét a gumik kímélése miatt. A sportot irányító testület 10 százalékos leszorítóerő-csökkenést várt, az előszezoni tesztek alapján ennek nagy részét azonban már aerodinamikai fejlesztéseikkel visszanyerték a csapatok, a Pirelli emiatt hasonló köridőket vár 2021-ben, mint az elmúlt idényben.
VÁLTOZÁSOK A SPORTSZABÁLYZATBAN
Ha pedig szóba került a technikai szabálykönyv változása, érdemes említést tenni a sportszabályzat módosulásairól is. Az egyik legfőbb változás, hogy az idei szezonban minden szabadedzés 60 perces lesz, péntekenként tehát 1 órával kevesebbet körözhetnek majd a Forma-1 csapatai.
Emellett három versenyhelyszínen – a legfrissebb információk szerint Silverstone-ban, Monzában és Interlagosban – változik a versenyhétvége formátuma: a szombati időmérő helyett rövid sprintfutamot tartanak majd, ennek eredménye határozza meg a vasárnapi főverseny rajtsorrendjét. A sprintfutam rajtfelállásáról egy pénteki időmérő edzés dönt majd. A formátum részleteiről még egyezkednek a csapatok, így egyelőre azt sem lehet tudni, hogy pontokat kapnának-e a versenyzők a sprintfutamokon. A jelenlegi információk szerint a top 3-ban végző pilóták kaphatnának kevéske pontot.
PILÓTAVÁNDORLÁS
Bőven volt pilótamozgás a téli hónapokban, a lavinát pedig még a Ferrari csapata indította el tavaly májusban azzal, hogy bejelentette: nem hosszabbítja meg Sebastian Vettel szerződését.
A maranellóiak a négyszeres világbajnok helyére Carlos Sainzot szerződtették, így a Ferrari egy rendkívül fiatal versenyzőpárossal vág neki a 2021-es világbajnokságnak.
Vettel is talált helyet magának: a német versenyző az Aston Martinnál folytatja pályafutását, míg a silverstone-i istállótól kiebrudalt Sergio Perez a Red Bulltól kap lehetőséget, ahol Alex Albon helyét vette át.
A Ferrarihoz távozó Sainz helyét Daniel Ricciardo vette át a McLarennél, míg az ausztrál helyére a kétszeres világbajnok Fernando Alonso tér vissza.
Megnéznéd, kik lesznek a mezőny tagja idén? Kattints IDE!
ÚJ NEVEK A CSAPATOK KÖZÖTT
Ahogy az elmúlt években, úgy idén is 10 istálló vesz részt az F1-es világbajnokság küzdelmeiben, a Racing Point csapata azonban 2021-ben már az Aston Martin gyári csapataként áll rajthoz a száguldó cirkuszban.
A Renault pedig Alpine nevű brandjével képviselteti magát a száguldó cirkuszban.
Az új nevekhez természetesen új színek is dukálnak: az Aston Martin autói a történelminek mondható „versenyzöld” színekben pompáznak majd, míg az Alpine autói a francia lobogóval kiegészített világoskék fényezést kapták.
HAMILTON NYOLCADSZOR?
Sokáig tárgyalt egymással a folytatásról Lewis Hamilton és a Mercedes, végül pedig egyéves szerződést kötöttek a felek, így 2021 végéig a hétszeres világbajnok biztosan a Mercedes csapatát erősíti.
A brit versenyző tavaly is számos rekordot megdöntött vagy beállított: 95 futamgyőzelmével a Forma-1 legeredményesebb versenyzője lett, és a világbajnoki címek tekintetében is beállította a sokáig etalonnak számító Michael Schumacher rekordját.
Mivel a Mercedes és Hamilton az elmúlt években sikert sikerre halmozott, természetesen idén is ők az F1-es világbajnokság favoritjai. Hamilton nyolcadik világbajnoki címét szerezheti idén, és a győzelmek számát tekintve elérheti az évekkel ezelőtt még elérhetetlennek hitt 100-at.
BAJNOKI CÍMMEL BÚCSÚZNA A RED BULLTÓL A HONDA
Az már tavaly szeptemberben eldőlt, a Honda a 2021-es világbajnokság végén kivonul a Forma-1-ből. A japánok természetesen utolsó évükben még mindent beleadnak: felgyorsították a fejlesztéseket, így a Red Bull és az AlphaTauri egy vadonatúj V6-os erőforrással vághat neki az előttünk álló bajnokságnak. Az energiaital-gyárosok ráadásul 2022-től is a Honda motorjait használják majd, miután megállapodtak a japán gyártóval: lényegében felvásárolták a motorterveket, és a jövőben saját angliai központjukban gyártják le az aggregátokat.
A Red Bull biztatóan szerepelt az előszezoni teszteken: RB16B jelű versenyautója gyorsnak és megbízhatónak mutatkozott, és mivel tavaly győzelemmel zárták az idényt, lendületben van a csapat. Max Verstappen természetesen igyekezett lehűteni a kedélyeket az elmúlt napokban, mondván, továbbra is a Mercedes a bajnokság favoritja, titkon azonban biztosan abban reménykedik, hogy esélye lesz megszorongatni Hamiltont a vb-címért zajló küzdelemben.
A Red Bull a konstruktőri bajnokságot tekintve is bizakodóbban várja az idényt: a csapat abban reménykedik, 2021-ben mindkét autóval rendre ott lehetnek az élmezőnyben. Ehhez viszont az kell, hogy a rendkívüli rutinnal rendelkező Sergio Perez minél hamarabb összecsiszolódjon az osztrák istálló autójával.
NEM ÁLMODIK GYŐZELEMRŐL A FERRARI
A legtöbben persze arra kíváncsiak, mire megy idén a tavaly története egyik leggyengébb szezonját produkáló Ferrari: az olasz istálló csak a 6. helyen zárt a konstruktőrök versenyében, miután sem versenyautója, sem motorja nem volt kellőképp ütőképes. A Scuderia igencsak rosszul járt, hiszen a 2019-es szezon első felében még domináló V6-os motorjához igyekezett hozzáigazítani versenyautóját a 2020-as szezonra, hogy az ne csak az egyenesekben, hanem a kanyarokban is ütőképes legyen. Csakhogy 2019 őszén az FIA a rivális csapatok nyomására elkezdte betömködni a motorszabályokban rejlő kiskapukat, ezzel lényegében megfosztva a Ferrarit motorfölényétől. Az eredmény pedig egy motorikusan gyenge, túl nagy légellenállású, lomha versenyautó lett 2020-ra.
A Ferrari az elmúlt télen igyekezett javítani a gyenge pontokon: teljesen újratervezte V6-os erőforrását, Mattia Binotto csapatfőnök elmondása szerint pedig már a teszteken látszott, hogy idén nem lesznek hátrányban az egyenesekben. A maranellóiak a versenyautón is próbáltak javítani, a fejlesztési zsetonokat a versenyautó hátsó részére költötték el.
Győzelmi esélyekre persze nem számít a Ferrari, Maranellóban leginkább azt remélik, sikerül jobb szezont zárni a tavalyinál Charles Leclerc-rel és Carlos Sainzcal, miközben már gőzerővel készülnek a 2022-es szezonra az új generációs versenyautó fejlesztésével.
ÉRKEZIK SCHUMACHER, VISSZATÉR ALONSO
Természetesen óriási várakozás előzi meg a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fiának, Micknek F1-es bemutatkozását. A német versenyző a tavaly harmatgyengén teljesítő Haas csapatával debütál a száguldó cirkuszban, és természetesen ő maga is reálisan látja saját esélyeit. A tavalyi Forma-2-es bajnok számára a tanulás lesz a legfőbb cél, akárcsak szintén újonc csapattársának, Nikita Mazepinnek, aki egyfajta botrányhősként érkezik meg a királykategóriába. A Haas csapatánál tehát fel van adva a lecke, hiszen két kezdő F1-essel vág neki a világbajnokságnak.
Rajtuk kívül egyébként egyetlen további újonc debütál idén: Yuki Tsunoda az AlphaTauritól kap lehetőséget.
A fiatalok mellett pedig a nagy visszatérő Fernando Alonso teljesítményére is nagy figyelem szegeződik: a kétszeres világbajnok az Alpine csapatával áll rajthoz, Kimi Räikkönen után ő lesz a mezőny legidősebb és legrutinosabb tagja.
KÖVESD AZ F1VILÁGGAL A VILÁGBAJNOKSÁG ESEMÉNYEIT!
Az F1Világ.hu-val természetesen idén sem maradsz le a Forma-1 eseményeiről: portálunkon folyamatosan beszámolunk a legfontosabb hírekről, a versenyhétvégék során pedig beszámolókkal, fotókkal, élő – és lehetőség szerint helyszíni – tudósításokkal várjuk a száguldó cirkusz szerelmeseit.
Ha pedig szeretnél egy igazán szuper közösség tagja lenni, bátran ajánljuk közösségi oldalainkat: Facebook-oldalunkon már több mint 70 ezren vagyunk, és exkluzív tartalmakkal várunk az Instagramon, illetve YouTube-csatornánkon is.
Idén tovább folytatódik ’A GP Világa’ című magazinműsorunk, melyben a száguldó cirkusz kulisszái mögé tekinthetsz be.
Jó szurkolást, és persze kellemes szórakozást!