A 2022-es idényre jelentősen átalakultak a Forma-1-es versenyautók, a mezőny csapatai pedig egy meglehetősen érdekes jelenséggel szembesültek. Az úgynevezett „delfinezés” akkor jelentkezik, amikor a versenyautó elér egy bizonyos sebességet az egyenesekben. A jelenség már jó néhány évtizede ismert, hiszen az F1 csapatai már a ’70-es évek végén, illetve a ’80-as évek elején találkozhattak fele, most pedig újra felütötte a fejét a versenypályán.
Ilyenkor a padlólemez alatti rendkívüli szívóhatás miatt a versenyautó orra szinte ritmusosan elkezd fel-le pattogni – akárcsak egy vízben ugráló delfin! A jelenséget az okozza, hogy az egyenesekben a versenyautó padlólemeze az aszfalthoz ér, elzárva a levegő útját, és lényegében megszüntetve a szívóhatást. Amint ez megtörténik, az autó hirtelen elveszíti a leszorítóerőt, és rövid időre megemelkedik, mielőtt ismét az aszfalthoz szívják a légáramlatok.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke még korábban azt mondta, a csapatok többsége vélhetően nem számított arra, hogy ilyen mértékű lesz a jelenség felbukkanása, a pénteki tesztnap végén azonban a szakember már optimistán nyilatkozott a megoldásokat illetően.
„Problémát okozott, de már nem” – mondta Binotto. „Ha megnézzük a csütörtök délutáni, illetve a pénteki helyzetet, azt gondolom, már sokkal kevésbé pattogott az autó. Valahogy menedzselni tudjuk a helyzetet.”
A Ferrari egyébként jó formában zárta az első tesztet, ráadásul az ő autójuk tett meg a legtöbb kilométert a három tesztnap során.
„Elégedettek vagyunk, elsősorban aztért, mert rengeteg kört megtettünk” – mondta Binotto. „Tanultunk az autóval kapcsolatban, adatokat gyűjtöttünk, de ami a teljesítményt illeti, még túl korai erről beszélni. Nem ugyanolyan körülmények között köröztünk, és arra számítok, hogy más autók is nagyon gyorsak lesznek.”
„Fontosabb volt számunkra, hogy következetesen köröztünk, megpróbáltunk annyi adatot gyűjteni, amennyit csak lehet, mivel sok kérdést kell még megválaszolni, és többet kell kihoznunk az autóból. Bahrein előtt visszatérünk Maranellóba, és lesz néhány napunk arra, hogy átnézzük az adatokat, és valahogy optimalizáljuk az autót.”