Mint ismert, az FIA még a múlt hétvégi Kanadai Nagydíj előtt tájékoztatta a Forma-1 csapatait egy új technikai direktíváról, mellyel az idei autók kellemetlen velejáróját, az úgynevezett „delfinezést” akarja visszaszorítani a versenyzők biztonsága, és egészségük megőrzése érdekében. A szövetség várhatóan a Brit Nagydíjtól kezdve alaposabban ellenőrzi majd az autók alján elhelyezett kopólapokat és csúszótalpakat, azok tervezését és kopását, illetve meg fog határozni egy mérőszámot az autó függőleges irányú mozgása alapján, ami határértékként szolgál a vertikális oszcillációk szintjével kapcsolatban. Lényegében arról van tehát szó, hogy amelyik istálló versenyautója túlságosan pattog, az nem vehet részt a további küzdelmekben.
Az FIA döntése komoly vitákat generált az F1-es paddockban, főleg azok után, hogy a Mercedes a montreali verseny helyszínére egy, a padlólemezhez illeszthető második merevítőrúddal érkezett meg, melyet a szövetség a technikai direktívában engedélyezett – közvetlenül a versenyhétvége előtt. A riválisoknak szemet szúrt mindez, és azt gyanítják, a német csapat előre tudhatta, mi fog történni.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke úgy vélekedik, nem a Forma-1 új szabályaival van probléma, hanem egész egyszerűen a Mercedesszel, ők nem tudtak ugyanis egy megfelelő autóval előállni a 2022-es bajnoki idényre.
Arra a kérdésre, hogy a „delfinezéssel” kapcsolatos vita inkább politikai, mintsem a biztonságról szól, Horner így felelt: „A probléma a Mercedesnél sokkal súlyosabb, illetve súlyosabb volt Kanada előtt, mint bármely más autó esetében. És ez kétségkívül a csapaton múlik. A saját kontrolljuk alatt van az, hogy megbirkózzanak vele, ha másokra nincs ekkora hatással.”
„Tudom, hogy mondják, hogy más versenyzők is panaszkodnak. A mi versenyzőink viszont soha nem panaszkodtak a delfinezés miatt. Azt mondják, bizonyos pályák esetében a pálya rendbetételével, esetleg helyenkénti újraaszfaltozásával megoldható a dolog. De nekünk semmiféle problémánk nincs a pattogással. A probléma az, hogy nagyon mereven használják az autójukat. Azt gondolom, a koncepciójuk a probléma, nem pedig a szabályok.”
Horner azt mondja, nincs lenyűgözve attól, ahogy az FIA belefolyt az ügybe azzal, hogy a Kanadai Nagydíj előestéjén előállt egy új technikai direktívával, ráadásul osztja azon csapatok aggályait, akik szerint igencsak kérdéses, a Mercedes hogyan tudott hirtelen egy második merevítővel is előállni a montreali hétvégére ilyen gyorsan, az ugyanis arra utal, a német istálló előre tudhatta, mi fog történni.
„Van egy folyamata az efféle dolgok bevezetésének. Ami szerintem különösen kiábrándító volt, az a második merevítő rúd. Ezt meg kell vitatni egy technikai fórumon, és ez az egész nyíltan az egyik csapat problémájának megoldására szolgál – épp azon csapatról van szó, mely egy második merevítővel érkezett ide, még a technikai direktíva előtt.”
Az FIA egyébként ezen a héten ül össze az F1-es csapatok technikai igazgatóival, hogy egyeztessenek a delfinezéssel kapcsolatos problémákról, Horner szerint azonban nem kell drasztikus lépéseket tenni, szerinte ugyanis 2023-ra minden csapat felülkerekedik ezen.
„A világ legragyogóbb tehetségei dolgoznak itt, szóval konvergálódni fognak a dolgok. Kétlem, hogy jövőre is itt ülünk majd, és a pattogásról beszélünk – még úgy is, ha békén hagyjuk a szabályokat. Ezek az autók még meglehetősen újak. Azt gondolom, ahogy a csapatok előállnak majd fejlesztésekkel, úgy kezdjük el látni majd azt, hogy megoldják ezeket a problémákat. És egyszerűen nem lehet hirtelen felindulásból, szezon közben változtatni a technikai szabályokon.”
„Ha egy autó veszélyes, a csapatnak nem kellene bevetnie, van választásuk. Ha pedig az FIA azt érzi, hogy egy bizonyos autó veszélyes, akkor rendelkezésükre áll a fekete zászló!”