A Forma-1-es autók pattogása, delfinezése állandósuló jelenség a 2022-es, a szívóhatásra nagy hangsúlyt fektető szabályrendszerben, és miután néhány csapat és több versenyző is felszólalt ennek egészségügyi kockázatai miatt, a Nemzetközi Automobil Szövetség elkötelezte magát a probléma megoldása mellett. Már a Francia Nagydíjtól meghatároznak majd egy bizonyos mérőszámot, amihez a hasmagasság kalibrálásakor a csapatoknak tartaniuk kell magukat, ám az FIA nem éri be ennyivel, a következő szezontól az aerodinamikai szabályok módosítására készülnek a pattogás teljes száműzése érdekében, ehhez pedig a csapatok számítógépes szimulációinak segítségét kérik.
„Továbbra is célunk, hogy olyan változtatásokat foganatosítsunk 2023-ra, amelyek csökkentik az autók hajlamosságát az aerodinamikai oszcillációra” – idézi a Motorsport Nikolas Tombazist, az FIA együléses autókkal foglalkozó részlegének vezetőjét. „A csapatokat hamarosan arra kérjük, hogy támogassák az erre irányuló kutatómunkát az autójuk különféle változatainak CFD-ben való lefuttatásával, és az eredményeiket továbbítsák az FIA-nak.”
A pattogás által legjobban érintett Mercedesnél nem bánnák annyira a szabályváltozást, a rivális csapatok közül viszont egyre többen elégedetlenek az FIA szerintük túlzó intézkedései miatt. A legerélyesebb felszólaló ezúttal is a Red Bullt irányító Christian Horner volt, aki szerint nemcsak a költséglimit, hanem a logika is azt diktálná, ha a sport hagyná, hogy az istállók természetes úton találjanak megoldást az autók ezen kellemetlen viselkedésének kiszűrésére.
„Szerintem már túl késő van ahhoz, hogy a jövő évre vezessünk be változásokat. Megvan ennek a menete” – mondta Horner. „És akkor még nem is beszéltünk a költségekről. Olykor olyan nem szándékolt következményei is vannak az ilyen filozófiaváltásoknak, amelyek hatással vannak arra, milyen elemeket tarthatunk meg a következő évre, vagyis a tervezést és a fejlesztést is felborítják.”
„És ami a legfontosabb: a költségvetési stabilitás elérésének legfőbb eleme maga a stabilitás. Az autók pedig idővel konvergálni fognak egymáshoz, már most is látszik, hogy egyesek egyre jobban kezdenek hasonlítani egymásra, a folyamat pedig folytatódni fog a következő hat-kilenc hónapban.”
„A lényeg tehát az, hogy ne heréskedjenek a szabályokkal. Hagyják csak azokat békén, és a csapatok majd megoldják azt maguknak.”
Míg az Alpine-tól Otmar Szafnaur, az Alfa Romeótól Frederic Vasseur, a Haas részéről pedig Günther Steiner a költségek és a már zajló 2023-as fejlesztések okán szintén óva intett attól, hogy a szezon ilyen előrehaladott szakaszában hozzanak technikai szabályváltoztatást a következő évre, addig a Mercedes technikai igazgatója, Mike Elliott szerint a biztonság szavatolása mindennél előbbre való.
„A versenyzők azt mondják, hogy kényelmetlen, sőt nem biztonságos az autók vezetése erős pattogás mellett. És szerintem a sportnak reagálnia kell erre. A nehézséget az jelentheti, hogy az autók az előzés megkönnyítése miatt lettek a szívóhatás köré tervezve. A kérdés csak az, hogy meg lehet-e ennek az előnynek a hatásából valamit tartani úgy is, ha megszűntetjük a pattogást” – elmélkedett a Mercedes technikai igazgatója.