Az új generációs versenyautók kellemetlen velejárója idén az úgynevezett delfinezés, vagyis a versenygépek túlzott mértékű pattogása, mellyel egyes csapatok kevésbé, míg mások jelentősebb mértékben szenvedtek, vagy szenvednek még most is.
A jelenség miatt pedig számos versenyző is panaszkodott, mondván, hosszú távon megoldást kell találni rá, fennáll ugyanis a veszélye annak, hogy egészségkárosodást okoz, ráadásul biztonsági kockázatokat rejt magában versenyzés közben.
Az augusztus végi Belga Nagydíjtól kezdődően lép életbe az FIA új technikai direktívája, melyet még a Kanadai Nagydíjon küldött ki a szövetség a csapatoknak: ebben arról kaptak tájékoztatást, a jövőben szigorúbban ellenőrzik majd a versenyautók kopólapjait, azok tervezését és elhasználódását, valamint meghatároznak egy határértéket a versenyautók függőleges oszcillációjára, azaz lényegében a pattogásra vonatkozóan.
Mivel időközben kiderült az is, egyes csapatok a szabályokat kijátszva rugalmas padlólemezekkel trükközhetnek, az FIA ezen elemek hajlékonyságát is szigorúbban ellenőrzi majd.
Bár egyes csapatok üdvözölték az FIA lépéseit, több istálló nem ért egyet azokkal, szerintük ugyanis a szövetségnek nincs joga beleszólni abba, hogyan állítsák be versenyautóikat. A pattogás jelensége ráadásul a legutóbbi versenyeken már nem is igazán volt jelen, így az sem igazán biztos, hogy szükség van ezekre a lépésekre. Az ügyben csütörtökön egyeztetett az FIA technikai tanácsadó bizottsága, az FIA azonban világossá tette álláspontját: a kritikák ellenére be fogja vezetni az általa szükségesnek vélt változtatásokat.
A szövetség azzal indokol, hogy az ő felelősségük közbelépni a biztonsággal kapcsolatos ügyekben, a szabályok pedig „azért lehetővé teszik az efféle intézkedések bevezetését, hogy anélkül hozhassanak döntéseket, hogy adott csapatok versenyképességi pozíciója befolyásolná őket”.
Bár az elmúlt versenyeken nem láthattunk túlzott mértékű pattogást, az FIA szerint a jelenség nagyban függ a pályakarakterisztikától, így például a Hungaroringen, Spában és Szingapúrban ismét problémát okozhat majd a delfinezés.
Az FIA ráadásul tart attól is, ahogy a csapatok igyekeznek jobb versenyautókkal előállni 2023-ban, a megnövekedő leszorítóerő úgy fog még komolyabb problémákat okozni jövőre.
Emiatt nemcsak a Belga Nagydíjtól vezet be intézkedéseket a szövetség, hanem a 2023-as technikai szabályokat is úgy módosítja, hogy a pattogás a lehető legkisebb mértékben legyen jelen: 25 mm-rel megemelik a padlóélek magasságát, továbbá megemelik a Venturi-csatornák torkolatát is. Szigorúbb padlólemez-elhajlási teszteket is bevezetnek, és egy pontosabb érzékelőt használnak majd az aerodinamikai oszcilláció megfigyelésére.
A fenti intézkedéseket sürgősen be kell nyújtani az FIA Motorsport Világtanácsának (WMSC) ratifikálásra, hogy az F1 csapatai a módosított szabályzat szerint folytathassák 2023-as versenyautóik tervezését.