Az elmúlt idényre jelentősen megváltoztak a Forma-1 szabályai, emiatt pedig a versenyautók is gyökeres változásokon mentek keresztül. A szezon során abszolút dominált a Red Bull, az energiaital-gyárosok legfőbb riválisa pedig a Ferrari volt, de még az idény elején küszködő Mercedes is viszonylag nagy előnybe került a többi istállóval szemben. Jól példázza ezt az, hogy a fent említett csapatok versenyzőit leszámítva csupán Lndo Norris tudott dobogóra állni idén – ő a 3. helyen ért célba az Emilia Romagna Nagydíjon.
Az FIA együléses versenyautókkal foglalkozó bizottságának vezetője, Nikolas Tombazis szerint nem volt váratlan a kialakult helyzet.
„Nem volt váratlan a dolog. Beletelik pár évbe, mire érződni fog a költségplafon hatása, hiszen vannak még csapatok, melyek előnyben vannak” – mondta a szakember. „Azt gondolom, továbbra is a jobb helyzetben lévő csapatok voltak azok, melyek a legjobban alkalmazkodtak a szabályokhoz. Viszont véleményem szerint most már mindenki látta, milyenek a megoldások, és mindenki alkalmazkodni fog a következő évben. Szerintem ez annak a következménye, hogy ez volt az új szabályozás első éve.”
Tombazis szerint a három topcsapat, illetve a mezőny többi tagja közti különbség valójában kisebb volt, mint lehetett volna – ezért is nem aggódik túlzottan a helyzet miatt.
„Ha azt nézzük, hogy ez volt az új szabályok első éve, szerintem a különbségek nagyon kicsik voltak. Ha az ötödik évben lenne ilyen, az aggasztó volna, de ez volt az első év. Ha visszatekintünk egy új szabályozás első évére, akár 2014-re, 2009-re, vagy 1998-ra, akkor az első években meglehetősen nagyon voltak a különbségek. Idén viszont szerintem jóval kisebb különbségeket láttunk.”
A szakember szerint egy szezonra még szükség lesz ahhoz, hogy lássuk, a tervek szerint összerázza-e az F1-es mezőnyt az új szabályrendszer.
„Úgy gondolom, amikor új szabályokat vezetünk be, mindig vannak csapatok, melyek megbirkóznak velük. 2009-ben két-három csapat birkózott meg velük, a többiek küszködtek – még néhány nagycsapat is. Szóval szerintem szükségünk lesz még egy szezonra.”
„Nem tudom, mit csináljunk, ha ez így folytatódik, mert szerintem tettünk néhány kezdeményezést – a költségplafonnal, az autókkal és a pályákkal is megpróbáltunk segíteni, mint ahogy a versenyzés formátumával is.”
„Most minden arra fókuszálódik, hogy megpróbáljuk fenntartani a sport integritását, ugyanakkor pedig közelebb hozzuk egymáshoz a csapatokat. És vannak aerodinamikai korlátozások is, melyek attól függően érvényesek, hogy egy adott csapat hol végez a bajnokságban. Szóval sok minden jó irányba tolja a dolgot. Optimista vagyok.”