Alonso a 2. helyről vágott neki a vasárnapi Szaúd-arábiai Nagydíjnak, és bár jól rajtolt, hiszen megelőzte Sergio Perezt, hamar kiderült, a spanyol ellen vizsgálatot indítottak, nem sokkal később pedig meg is büntették őt, mivel nem megfelelően foglalta el rajtpozícióját a start előtt.
Alonso 5 másodperces időbüntetést kapott, amit aztán első bokszkiállásánál le is töltött a kétszeres világbajnok. A spanyol pilóta ennek tudatában folytatta útját a versenyen, és végül a két Red Bull mögött a 3. helyen ért célba, igaz, a futam hajrájában jelezték neki, növelje 5 másodpercnél nagyobbra előnyét George Russell-lel szemben, fennáll a veszélye ugyanis annak, hogy újabb 5 másodperces időbüntetést kap.
Alonsót aztán végül 10 másodpercre büntették meg a versenybírók – mint kiderült, azért, mert nem megfelelően töltötte le büntetését. Az Aston Martin pilótája már a dobogóra is felállt, amikor kiszabták rá az újabb 10 másodpercet, mely miatt végül a 4. helyre csúszott vissza.
Bár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) jelen cikk megírásáig nem publikálta részletes indoklását, a televíziós felvételek áttanulmányozása után megállapítható, mi is történt pontosan. Alonso kerékcseréjekor a hátsó emelőt tartó szerelő munkaeszközével hozzáért a kétszeres világbajnok autójának hátuljához, és rajta kívül még legalább egy kollégája ugyancsak érintette az Aston Martin versenygépét. Mivel a szabályzat szerint az időbüntetés letöltéséig nem lehet megkezdeni a munkát az autón, a büntetés jogos.
Ami viszont ugyancsak jogos kritika, amit maga Fernando Alonso fogalmazott meg, hogy miért csak a verseny után derült ki az újabb büntetés – a spanyol pilóta sérelmezi, hogy még hivatalos vizsgálat sem indult ellene, ha tudtak volna a hibáról, akkor akár 11 másodpercre is növelhette volna előnyét Russell-lel szemben.
Nos, hivatalos információkat erről szintén nem osztottak még meg az FIA részéről, ám könnyen lehet, hogy a versenybírók elsiklottak afelett, hogy az Aston Martinnál rosszul töltötték le az időbüntetést, a rivális csapatok viszont természetesen árgus szemmel figyelnek ilyenkor, és talán az sem véletlen, hogy csak a verseny hajrájában jelezték az esetet a versenyirányításnak, amikor a versenybíróknak már egész egyszerűen nem volt idejük kivizsgálni az ügyet.
A verseny után nem sokkal egyébként még maga Mike Krack, az istálló csapatfőnöke is értetlenül állt a történtek előtt: „Ha jól értem, nem úgy töltöttük le a büntetést, ahogy kellett volna. Még nem tudom 100 százalékig, hogy miért nem. Vizsgáljuk ezt a dolgot.”
„A szabályzat úgy szól, hogy nem lehet dolgozni az autón. Azt gondolom, az autó álló helyzetben volt – több mint 5 másodpercig, mielőtt elkezdtünk dolgozni rajta. Meg kell tudnunk, miért jött ez a büntetés.”
Krack egyébként nem zárta ki annak lehetőségét, hogy fellebbeznek az ítélet ellen, amennyiben nem elég meggyőzőek az FIA bizonyítékai az ügyben.