Évek óta tudni lehet már, hogy az Audi gyári csapatként hamarosan bemutatkozik a Forma-1-ben: a német konszern a Sauber csapatát vásárolja fel, 2026-tól ráadásul saját motorral vesz részt a száguldó cirkusz küzdelmeiben. Miközben a Neuburgban zajló motorfejlesztések a tájékoztatás szerint jó ütemben haladnak, a Sauber csapata idén még küszködik az F1-ben, mostanáig egyetlen pontot sem sikerült gyűjtenie a svájci együttesnek.
Az Audi F1-es projektjében nemrég komoly változások történtek: Mattia Binottót nevezték ki a program élére, és már azt is tudni lehet, hogy a Forma-1-es csapatfőnök a Red Bulltól érkező Jonathan Wheatley lesz majd. Mattia Binotto hétvégén jelen volt az Olasz Nagydíjon is, Monzában újságíróknak beszélt a Sauber mostani helyzetéről.
„Nem engedhetjük meg magunknak” – mondta Binotto Monzában, amikor a Sauber jelenlegi formájáról kérdezték. „Úgy gondolom, hogy ennek a csapatnak a jövőben győztes csapattá kell válnia. És az egyetlen módja ennek az, ha elkezdünk előrelépni, fejlődni. Fel kell készülnünk a jövőre.”
„Szóval igen, biztosan javulnunk kell. Ez fontos számunkra, fontos a csapatnak, fontos a márkának. Fontos a partnereinknek is. És valahogy nem tudjuk elfogadni a jelenlegi helyzetünket.”
Binotto elismeri, időbe telhet, mire az Audi győzelmekért csatázik majd az F1-ben, ugyanakkor viszont fontos lenne, hogy a Sauber idén és jövőre is erősebb teljesítményre legyen képes a sportban.
„Nem bújhatunk el az elől a tény elől, hogy a zandvoorti versenyen az utolsó és az utolsó előtti helyeken végeztünk, és az itteni időmérőn is ugyanezeket a helyezéseket értük el, jelentős távolságban az előttünk lévő autóktól. Tehát erőfeszítéseket kell tennünk a fejlődés érdekében.”
„Minden prioritást egyensúlyba kell hoznunk, és az erőfeszítéseinket a rövid, közép- és hosszú távú célok között kell elosztanunk. De azt hiszem, hogy a mai pozíciónk egyáltalán nem kényelmes számunkra. Nagyon fájdalmas.”
„Ahogy mondtam, fel kell készülnünk, és javulnunk kell, mert a szilárd alapok nem egyik napról a másikra jönnek létre. Ez egy olyan csapat, amelynek minden egyes nap folyamatos fejlődést kell elérnie, lépésről lépésre. Szóval azt mondanám, hogy a lehető leghamarabb el kell kezdenünk.”
A Ferrari egykori F1-es főnöke augusztus 1-jén látott munkához az Audinál, első körben pedig igyekezett feltérképezni a Forma-1-es projektet. Azt pontosan látja, rengeteg munkára lesz szükség ahhoz, hogy a topcsapatok szintjére emelkedjenek néhány éven belül.
„Pár hét alatt nem lehet mindent látni” – magyarázta. „Természetesen csak egy első benyomást kap az ember arról, amit Hinwilben a kasznival, vagy Neuburgban a hajtáslánccal kapcsolatban találhat vagy láthat.”
„De úgy gondolom, nagyszerű embereink vannak. Világos céljaink és szándékaink vannak arra vonatkozóan, hogy győztes csapattá váljunk. De kétségtelenül sok a tennivaló, ez az első visszajelzés.”
„Olyan csapatok ellen versenyzünk, amelyek már évek óta az F1-ben vannak. Fel kell zárkóznunk az emberek, a szervezet, az eszközök, a folyamatok, a módszertanok és a létesítmények tekintetében. Biztosan össze kell hangolnunk azt, amit Hinwilben végzünk azzal, amit Neuburgban a hajtáslánc szintjén végzünk.”
„És ez a kultúráról és a gondolkodásmódról is szól, mert ahhoz, hogy győztes csapattá váljunk, meg kell változtatnunk a szemléletünket azzal kapcsolatban, hogy mi szükséges ehhez.”
A monzai sajtótájékoztatón ott volt Gernot Döllner, az Audi vezérigazgatója is, aki elismerte, nagy kihívás lesz az F1-es szereplés, és talán több időbe telik majd eljutni a győzelmekig, mint kezdetben gondolták.
„Az F1-es projektünket valóban hosszú távú projektnek tekintjük” – magyarázta a vezérigazgató. „Miután tavaly szeptemberben csatlakoztam az Audihoz, értékelést végeztünk a projektünkről, és végül a megtalált felállással zártuk, és talán át is kalibráltuk az idővonalunkat egy reálisabbra.”
„Nem tudunk részleteket mondani, mivel még mindig több szempontot vitatunk meg arról, hogyan oldjuk meg ezeket, de úgy gondolom, hogy meglehetősen reálisak vagyunk az időzítés tekintetében.”
Nyitókép: Tóth Zsombor