Az idei szezon során született döntések következetlensége miatti panaszok ismét felvetették a kérdést, hogy eljött-e az ideje annak, hogy a jelenlegi, önkéntesekből álló, rotációs rendszer helyett hivatásos versenybírók dolgozzanak a sportágban. George Russell, a Forma-1-es versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) igazgatója nemrégiben úgy fogalmazott, hogy elérkezett az idő a jelenlegi struktúra átalakítására.
„Amikor dolgok értelmezésről szól a fáma, és amikor következetességről van szó, érvelhetsz amellett, hogy ha ugyanazok a sportbírók dolgoznának hétről hétre, a következetesség jobb lenne, mert ugyanúgy értelmeznék a helyzeteket, és a versenyzők pontosan tudnák, mire számíthatnak egy adott szituációban” – mondta Russell.
„Úgy érzem – és ez egy személyes vélemény, nem a versenyzők nevében beszélek –, hogy a sportág eljutott arra a pontra, ahol szükség van teljes munkaidős, professzionális sportbírókra, akik valódi fizetést kapnak.”
Ben Sulayem egyetértett azzal, hogy az állandó sportbírók bevezetése előnyökkel járhat, de hangsúlyozta, hogy az FIA jelenlegi költségvetése nem teszi lehetővé, hogy fedezzék ennek költségeit.
„Nagyon jól hangzik” – mondta az FIA elnöke a Motorsport.com című lapnak. „De amikor azt mondják, hogy professzionális bírókat akarnak, nem akarják megfizetni őket. Ez egyértelmű.”
„Azt mondják: ‘Miért nem csináljuk ezt? Miért nem csináljuk azt?’ De nem kérdezem meg tőlük: ‘Elnézést, ti mire költitek a pénzeteket?’ A versenyzők több mint 100 millió dollárt keresnek. Ez az ő dolguk. Miért lenne ez az FIA feladata?”
Az FIA elnöke szerint a sportbírók képzése jelentős idő- és pénzbefektetést igényel: „Ismétlem, a versenybírók nem nőnek a fákon” – mondta. „Időbe telik őket oktatni és képezni. Van egy programunk, és fokozatosan fejlesztjük őket.”
Egy magát megnevezni nem kívánó csapatfőnök szerint a sportág kereskedelmi ügyeinek újragondolása szükséges lehet, hiszen a problémával már jó ideje tisztában vannak a sportágban.
„Végső soron ez az FIA felelőssége” – mondta. „Ez egyfajta munkamegosztás az FIA és az FOM között. Ha az FOM csekket ír az FIA-nak a versenybírókra vonatkozóan — amit meg is teszt —, de a megállapodás csak részmunkaidős bírókat tartalmaz, akkor a változtatás új költségeket jelent.”
„Ez azt jelenti, hogy az F1-nek, vagyis a csapatoknak kellene fizetniük érte. Ha változtatni akarunk, akkor nekünk kell megfizetnünk a költségeket.”