Az Audi bő két éve jelentette be, hogy 2026-ban csatlakozik a Forma-1-hez motorgyártóként, azóta pedig döntés született arról is, hogy a Sauber felvásárlása után gyakorlatilag teljesen gyári csapatként indul a királykategóriában. Az Audi F1-es jövőjéről, illetve annak stabilitásáról viszont rengeteg pletyka látott napvilágot azóta is, a nyáron pedig a Forma-1-es projekt teljes vezetőségét lecserélték, és kinevezték vezetőnek a Ferrari egykori csapatfőnökét, Mattia Binottót.
Az Audi a következő évekre leszerződtette Nico Hülkenberget és Gabriel Bortoletót, Binotto pedig a Motorsport.com című internetes lapnak adott interjújában beszélt a csapatra váró kihívásokról.
„Amikor megérkeztem, nemcsak nullapontos helyzetet találtam, hanem gyakorlatilag semmilyen tervet vagy fejlesztést sem” — mondta a szakember. „Ez aggasztott a legjobban. Minden csak a 2026-os szezonra fókuszált, de számomra ez problémát jelentett, mert úgy gondolom, egy csapatnak mindig küzdenie kell a pályán. Csak így lehet megérteni, hogy amit csinálsz, az jó irányba halad-e.”
Binotto szerint a csapat korábbi vezetése — Andreas Seidl és Oliver Hoffmann irányításával — túlságosan a hosszú távú tervekre koncentrált, ami a csapat teljesítményének visszaesését eredményezte 2024-ben.
„Amikor augusztusban csatlakoztam, egy szinte lefagyasztott csapatot találtam” — magyarázta Binotto. „Bár biztosítanunk kellett a megfelelő terveket a jövőbeli fejlődés érdekében, az is fontos volt, hogy már az idei szezon során elkezdjük a javulást. Nemcsak az számított, hogy ne nulla ponttal zárjunk, hanem az is, hogy meghatározzuk a helyes irányt a következő szezon fejlesztéseihez, és energiával töltsük fel a csapatot a téli időszakra.”
Binotto az érkezése után átfogó értékelést végzett a csapat hinwili bázisán, és gyorsan világossá vált számára, hogy komoly beruházásokra lesz szükség.
„A Sauber az elmúlt tíz évben túlélési üzemmódban működött, semmi befektetés, semmi fejlesztés” — mondta. „A szélcsatorna önmagában jó, de a tesztelési módszerek elavultak. Ma már nem elég csak megfelelő áramlást biztosítani a szélcsatornában; a mérések pontossága, az adatok gyűjtése és azok korrelációja a pályán tapasztaltakkal kulcsfontosságú.”
„A jelenlegi szimulációs eszközeink szintje nem elég jó. A megfelelő szimuláció ma már a legfontosabb, hogy ezer ötlet közül kiválaszthassuk azt a tízet, amit érdemes a szélcsatornában tesztelni.”
Binotto szerint a csapatnak körülbelül 350 új munkatársra lesz szüksége ahhoz, hogy versenyképes legyen a topcsapatokkal szemben. Ez azonban nem megy egyik napról a másikra.
„Ez rengeteg ember” — mondta. „A stratégiánk az lesz, hogy fiatal, friss diplomásokat vonzunk be, mert hosszú távon ők lesznek a legjobb befektetéseink. Az Audi projektje hosszú távú, és meggyőződésem, hogy néhány éven belül a mai fiatal tehetségek adják majd a legjobb eredményeinket.”
Az Audi a 2022-es bejelentéskor még ambiciózus célokat tűzött ki, ám Binotto szerint a siker elérése időigényes folyamat.
„Új létesítmények építése három évig tart, és a megfelelő emberek vonzása is időbe telik” — magyarázta. „Reálisan nézve 2030-ra érhetünk el arra a szintre, hogy a bajnoki címért harcolhassunk. Ez még mindig nagyon ambiciózus, de ez az az időkeret, amire szükségünk van.”
A svájci születésű szakember ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az Audi projektje immár világos irányt követ: „Ez egy Sarkcsillag, egy tiszta vízió” — mondta. „Tudjuk, hogy hosszú és nehéz lesz az út, de a legfontosabb, hogy tisztában legyünk az elvárásokkal, és meglegyenek a megfelelő erőforrások a célok eléréséhez.”
Az Audi tehát hosszú távú terveket sző, és bár a következő években nem várható kiugró siker, a csapat elszántan dolgozik azon, hogy 2030-ra a Forma-1 meghatározó szereplőjévé váljon.