A száguldó cirkusz vezetősége szerdán jelentette be, hogy 2031-ig meghosszabbította a Belga Nagydíj szerződését — a megállapodás azonban már előrevetíti azt a rotációs rendszert, melyről jó ideje beszélnek már, és melynek tervezett bevezetését korábban a Forma-1 elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali is megerősítette az F1VILÁG.HU-nak. A belga verseny szerződése ugyanis hiába szól 2031-ig, az idei versenyt is beleszámolva mindössze öt alkalommal látja vendégül a királykategória mezőnyét a legendás spái pálya, 2028-ban és 2030-ban nem rendeznek ott futamot.
Az elmúlt években ugyanakkor számos versenyhelyszín biztosította Forma-1-es jövőjét: a száguldó cirkusz hosszabbított Japánnal, Kínában, Brazíliával, Monzával, Imolával, Bahreinnel, Ausztráliával — no és persze Magyarországgal is. De a Holland Nagydíj szervezői is meghosszabbították szerződésüket — igaz, Zandvoort egyúttal bejelentette, hogy 2026 után már nem tartanak F1-es versenyt a legendás pályán.
És miközben számos jelenlegi versenyhelyszín nem rendelkezik még hosszú távú szerződéssel, a Forma-1 iránti érdeklődés óriási a nagyvilágban — a királykategória vezetősége pedig momentán a 24 versenyből álló naptárat tartja az ideálisnak. A rotációs rendszer bevezetése tehát jóformán elkerülhetetlen, ha megfelelő egyensúlyt szeretnének találni, és meg akarják tartani a tradicionális helyszíneket is.
Az alábbi táblázatban összeszedtük azokat a versenypályákat, melyek jelenleg F1-es szerződéssel rendelkeznek — és persze megmutatjuk azt is, melyik helyszín szerződése mennyi időre szól.
Nagydíj Pálya Versenyrendezés éves költsége A szerződés utolsó éve Mexikóvárosi Nagydíj Autodromo Hermanos Rodriguez 25 millió dollár 2025 Emilia-Romagna Nagydíj Autodromo Enzo e Dino Ferrari – Imola 28 millió dollár 2025 Holland Nagydíj Zandvoort 32 millió dollár 2026 Egyesült Államok Nagydíj Circuit of the Americas 25 millió dollár 2026 Spanyol Nagydíj Circuit de Barcelona-Catalunya 25 millió dollár 2026 Azeri Nagydíj Baku City Street Circuit 55 millió dollár 2026 Szingapúri Nagydíj Marina Bay Circuit 35 millió dollár 2028 Japán Nagydíj Suzuka International Circuit 25 millió dollár 2029 Kínai Nagydíj Shanghai International Circuit 50 millió dollár 2030 Sao Pauló-i Nagydíj Autódromo José Carlos Pace – Interlagos 25 millió dollár 2030 Szaúd-arábiai Nagydíj Jeddah Corniche Circuit 55 millió dollár 2030 Osztrák Nagydíj Red Bull Ring 25 millió dollár 2030 Abu Dhabi Nagydíj Yas Marina Circuit 40 millió dollár 2030 Olasz Nagydíj Autodromo Nazionale Monza 25 millió dollár 2031 Monacói Nagydíj Circuit de Monaco 25 millió dollár 2031 Miami Nagydíj Miami International Autodrome Együttműködés 2031 Belga Nagydíj Circuit de Spa-Francorchamps 25 millió dollár 2031 (rotáció 2027 után) Kanadai Nagydíj Circuit Gilles Villeneuve 30 millió dollár 2031 Katari Nagydíj Lusail International Circuit 55 millió dollár 2032 Magyar Nagydíj Hungaroring 40 millió dollár 2032 Las Vegas-i Nagydíj Las Vegas Grand Prix Circuit az F1 szervezi 2025 (opció 2032-ig) Brit Nagydíj Silverstone 25 millió dollár 2034 Madridi Nagydíj Madrid Street Circuit (TBC) Nem tudni 2035 Bahreini Nagydíj Bahrain International Circuit 45 millió dollár 2036 Ausztrál Nagydíj Albert Park 35 millió dollár 2037
„Ami 2026-ot, illetve az azt követő időszakot illeti, nagyon hamar hírekkel fogunk szolgálni arról a lehetőségről, hogy középtávon egyes európai nagydíjakat rotációban rendezzünk, és más új helyszínek is jöhetnek majd később. Erről időben tisztázni fogjuk a részleteket” — fogalmazott az F1 elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali még a múlt évben.
„Igaz, hogy sok új helyszín érdeklődik a Forma-1 iránt. A döntésünk mindig egyensúlyban lesz a gazdasági előnyökkel, amit a rendszerünk számára nyújtani tudnak, és azokkal a piacokkal, ahol lehetőséget látunk a sportág további növekedésére. Ez egy olyan helyzet, amit kezelünk, és szerencsére ma már egy olyan ’minőségi probléma’ áll előttünk, amely néhány évvel ezelőtt még nem létezett.”
„Úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi versenyszám az optimális. A huszonnégy a kiegyensúlyozott szám. Úgy vélem, az összes ajánlat, amit kaptunk, lehetőséget ad számunkra, hogy még jobb döntéseket hozzunk a jövőre nézve. Mint mindig, itt is egyensúlyt kell tartanunk, hiszen nem követhetünk pusztán pénzügyi megfontolásokat, mivel ezek régiónként eltérőek. Rajtunk múlik, hogy a megfelelő választásokat javasoljuk az érdekeltek számára.”