A 2021-es szezonzáró verseny eseményeit talán senkinek sem kell bemutatni: az abu dhabi futam a Forma-1 történetének egyik legdrámaibb végjátékát hozta, ahol végül Max Verstappen egy vitatható versenyigazgatói döntés után szoros csatában legyőzte Lewis Hamiltont, megszerezve ezzel pályafutása első világbajnoki címét.
Az idényzárón az akkori versenyigazgató, Michael Masi a biztonsági autós fázis alatt szokatlan módon értelmezte a szabályokat, ezáltal lehetőséget biztosítva Verstappennek, hogy friss gumikon megelőzze Hamiltont az utolsó körben. Wolff szerint a döntés semmilyen körülmények között nem volt indokolt.
„A szabályok szigorú értelmezése szerint először is a lekörözött autókat vissza kellene vinni a mezőny végére” – mondta Wolff a Dax Shepard Armchair Experts című podcastban. „Ez világos, mert nem maradt elég kör, így a verseny biztonsági autó mögött ért volna véget, és mi nyerjük a bajnokságot.”
Wolff részletesen ismertette azokat a forgatókönyveket, amelyek a szabályok keretein belül történhettek volna — és kiemelte, hogy ezek mind Hamilton győzelméhez vezettek volna.
„A második verzió az lett volna, hogy a lekörözött autók visszaveszik a helyüket, és még egy kört meg kell tenniük a zöld zászló előtt. Ebben az esetben is mi nyerjük a bajnokságot.”
„A harmadik lehetőség — amely bár szabályellenes, de valamilyen szinten érthető —, ha az utolsó kör zöld zászlós lett volna. Akkor is Lewis nyert volna, mert néhány autó még volt közte és Max között.”
Wolff hangsúlyozta, hogy a Mercedes nem hozhatott volna más stratégiai döntést, például kiállni új gumikért, ahogy azt Verstappen tette, mert azzal elveszítette volna a vezető pozíciót, és a verseny valószínűleg biztonsági autó mögött ért volna véget.
„Öt körrel a vége előtt világbajnokok voltunk. Nem volt olyan forgatókönyv, amelyben ez megváltozott volna. És akkor valaki [Michael Masi] úgy döntött, hogy a világbajnokság egy körrel érjen véget – és közben a mezőnyből néhány autót hátrasorolni példátlan döntés volt.”
Wolff véleménye szerint Masi döntése túllépett a versenyigazgató hatáskörén, és olyan megoldást talált, amely „nem szerepelt a szabálykönyvben”. A döntésről beszélve Wolff kiemelte, hogy az összehasonlítható más sportágak legvitatottabb ítéleteivel.
„Valószínűleg a legtöbb sportágat tekintve is” – válaszolta Wolff arra a kérdésre, hogy ez volt-e a legmegosztóbb döntés a sporttörténelemben. „Olyan egyértelmű volt, hogy a játékvezető valamit tett, ami nem volt benne a szabálykönyvben, még csak nem is egy mérlegelési döntés volt, hanem egyszerűen nem szerepelt a szabálykönyvben.”