Mindenekelőtt tisztánlátást, ha pedig szükséges, komoly szankciókat vár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) felügyeleti szervétől, a Nemzetközi Bíróságtól a Red Bull Racing Forma-1-es csapata a Mercedes múlt havi gumitesztje kapcsán.
Mindenekelőtt tisztánlátást, ha pedig szükséges, komoly szankciókat vár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) felügyeleti szervétől, a Nemzetközi Bíróságtól a Red Bull Racing Forma-1-es csapata a Mercedes múlt havi gumitesztje kapcsán.
A Milton Keynes-i alakulat motorsport-tanácsadója, Helmut Marko a száguldó cirkusz hivatalos weboldalának, a Formula1.com-nak adott interjújában kifejtette, meg vannak győződve arról, hogy a Mercedes szabályt szegett akkor, amikor a Spanyol Nagydíjat követően három napon át tesztelt a Pirelli felkérésére 2013-as versenyautójával.
Az ügyet az FIA Nemzetközi Bírósága vizsgálja majd, az érintett felek meghallgatására pedig várhatóan június 20-án kerül majd sor.
„Ezzel a teszttel egyértelműen megszegték a sportszabályzatot – és ez az oka annak, hogy tiltakoztunk” – mondta Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója.
„Először is szeretnénk tisztán látni, másodsorban pedig – ha tényleg jelentős szabályszegés történt – azt akarjuk, hogy az FIA megfelelően szankcionálja a történteket. A határok feszegetése egyáltalán nem szokatlan, de ezúttal túllőttek a célon.”
Helmut Marko szerint egyértelmű, hogy a Mercedesnek előnyére vált az 1000 km-es gumiteszt, noha a német istálló az ügy kirobbanása óta szajkózza, semmit sem tudtak azokról az abroncsokról, melyeket a Pirelli kipróbált Barcelonában. A Red Bull azonban rávilágított arra, miután a németek 2013-as autójukkal köröztek, értékes információkkal gazdagodtak.
„A Forma-1-es versenyautók nagyon komplex masinák, és minden egyes megtett kilométer információt szolgáltat – pláne idény közben. Hogy ezekből az információkból konkrét előnyt lehet-e kovácsolni, azt lehetetlen megmondani kívülről, ha viszont mi csináltunk volna ilyet, akkor a mi autónk gyorsabb lenne – ebben biztos vagyok. Minden kilométer értékes információkkal szolgál.”
Monacóban a Mercedes riválisai közül csak a Red Bull és a Ferrari nyújtott be formális tiltakozást, Marko szerint pedig annak, hogy a McLaren csöndben van az ügy kapcsán, nagyon egyszerű oka van.
„Feltételezem, mindez azért van, mert a Mercedes motorjait használják, és a következő szezonban még tőlük is függenek.”
Amikor Markót arról faggatták, a Mercedes által végrehajtott teszt hasznos lehet-e a 2014-es bajnokság szempontjából, így felelt: „Egyszerűen nem tudunk még eleget erről a tesztről.”
„Való igaz, nekünk is felkínáltak egy ilyen tesztet. Mi viszont úgy véltük, hogy ezzel megsértenénk az előírásokat, így bajnoki éllovasokként szembe kellett volna néznünk a következményekkel, és számunkra ez nem volt járható út.”
„Az ügy a Nemzetközi Bíróság hatásköre. Ha begyűjtöttek minden szükséges információt, véleményem szerint olyan megállapításra jutnak majd, mely minden érintett fél számára kielégítő lesz.”
A szakember szerint a brackley-i gárda nemhogy szabálytalan, sportszerűtlen is volt, hiszen nemcsak a leírt szabályok, hanem a csapatok szóbeli megállapodása ellen is vétett.
„Először is megszegték a Sportszabályzatot. Ráadásul ott van még az a bizonyos tesztmegállapodás a csapatok között – egy szóbeli egyezség, melyet még csak nem is nagyon emlegettünk. Ezt is megsértették. És ha ez a teszt következmények nélkül jár majd, akkor mindent, ami a költségcsökkentéssel kapcsolatos, ki lehet dobni az ablakon… Újra kinyitnánk Pandora szelencéjét, amit nehéz volna ismét bezárni. Nyilván a Renault is szeretné, ha tesztelnénk az új motort, és így tovább…”