Jelentősen vissza kell szorítani a költségeket a Forma-1-ben, máskülönben lesznek olyan csapatok a következő években, melyek csődközelbe kerülhetnek – erre figyelmeztettek a száguldó cirkusz vezető pozícióban lévő szakemberei.
Jelentősen vissza kell szorítani a költségeket a Forma-1-ben, máskülönben lesznek olyan csapatok a következő években, melyek csődközelbe kerülhetnek – erre figyelmeztettek a száguldó cirkusz vezető pozícióban lévő szakemberei.
Az elmúlt hetekben Kimi Räikkönen és a Lotus szócsatájától volt hangos a sajtó, az enstone-i gárda ugyanis anyagi problémái miatt képtelen volt kifizetni a finn versenyző idei bérét.
Jövőre pedig új motorformula lép életbe a Forma-1-ben, ráadásul visszatérnek az idényközi tesztek is, ami ismét komoly kérdéseket vet fel a csapatok költségvetésének szempontjából.
A Renault nagykövete, a Forma-1 korábbi négyszeres világbajnoka, Alain Prost úgy véli, ideje volna teljesen újragondolni a költségek szabályozását.
„Szerintem már most is késő van – de persze sosincs túl késő” – mondta a francia.
„De úgy gondolom, a bevételeket és a szponzorokat figyelembe véve túl nagy a költségvetés. Sok olyan dolog van, amit már elég régen meg kellett volna tenni. De bizonyos szempontból ez is egyfajta versengés, emiatt pedig nehéz azt mondani valakinek, aki pénzt akar költeni, hogy ne tegye.”
„Ha viszont nem parancsolunk megálljt, amit szerintem elég nehéz megtenni, akkor más ötletekre van szükség. A csapatok rengeteg pénzt költenek az aerodinamikára, én pedig mindig is mondtam, nem értem, miért tulajdonítunk az aerodinamikának olyan nagy jelentőséget.”
„Értem én, hogy a nagycsapatoknak komoly szélcsatornáik vannak, de csak szabályokkal lehet csökkenteni az aerodinamika jelentőségét. Lehet laposabb az autó hátulja, lehetnek szélesebb gumik, ezáltal pedig a mechanikai tapadás nő, és nem az aerodinamika válik fontossá. Meg lehet tartani a szélcsatornákat, de talán kevésbé lesznek fontosak.”
Eric Boullier, a Lotus csapatfőnöke kifejtette, nemcsak nekik, de számos más csapatnak problémát okoz a megfelelő költségvetés előteremtése.
„Úgy gondolom, a rajtrácson a legtöbb olyan csapat haldoklik, melyek mögé nem állnak oda a résztulajdonosak, hogy financiális stabilitást biztosítsanak” – mondta a szakember.
„Mindenki tudja, és mindenki osztja azt a véleményt, hogy a költségek manapság túl magasak a Forma-1-ben. De sajnos ahhoz, hogy versenyképes legyen egy csapat, legalább egy minimumértéket el kell költeni – még ha ez a minimum manapság 50 százalékkal kevesebb is, mint az élcsapatok költségvetése.”
„Rengeteg pénzről van szó, szóval vagy vissza kell szorítani a költekezést, vagy növelni kell a bevételeket – de valamit tenni kell.”
Nem mindenki gondolja azonban úgy, hogy a Forma-1-nek változásra van szüksége. A Mercedes motorsport-igazgatója, Toto Wolff ugyanis úgy véli, a csapatoknak saját maguknak kellene gondoskodniuk arról, hogy ne lépjék túl saját költségvetési terveiket.
„Természetesen nem jó jel az, ha egy versenyző, egy munkavállaló, vagy egy beszállító nem kapja meg a pénzét” – fogalmazott Wolff.
„Nyilván nem ezt szeretnénk látni – de arról szól ez az egész, hogy miképp tudja az ember irányítani ezt az üzletet. Számomra ez azért furcsa, mert én soha nem voltam hasonló helyzetben, és egyszerűen nem értem, hogy a pokolban fordulhat elő az, hogy vannak, akik nem fizetik ki alkalmazottaikat. Egyszerűen érthetetlen.”