Ma ünnepli 30. születésnapját a Forma-1 négyszeres világbajnoka, Sebastian Vettel, és könnyen lehet, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tesz arról, hogy emlékezetes legyen ez a nap a német számára.
A sportot irányító testület ugyanis hétfőn tovább tárgyalja Vettel bakui manőverét, amikor is szánt szándékkal rárántotta az autót bajnoki riválisára, Lewis Hamiltonra.
A német versenyző aztért tette mindezt, mert úgy érezte, Hamilton „féktesztelte” őt a biztonsági autó miatt, bár később az FIA az elemzések után cáfolta ezt.
Vettelt a szándékos ütközésért 10 másodperces stop-and-go-büntetést kapott, a múlt hét közepén azonban az FIA bejelentette, július 3-án, azaz ma tovább tárgyalja a német ügyét – méghozzá épp Vettel 30. születésnapján.
A Forma-1 irányító testülete még a hétvégi Osztrák Nagydíj előtt nyilvánosságra hozza döntését – amennyiben pedig úgy döntenek, hogy továbbviszik az ügyet, Vettel az FIA Nemzetközi Törvényszéke előtt felelhet tettéért.
Amennyiben valóban erre kerül sor, 36 bíróból álló törvényszék több szankciót is érvényesíthet – az alábbiakban ezeket szedtük össze.
Nincs további büntetés
A Nemzetközi Törvényszék úgy is megítélheti az ügyet, hogy Vettel bakui büntetése elégséges volt.
Pénzbírság
Egy pénzbírsággal az FIA rámutathat arra, hogy Vettel viselkedése nem volt elfogadható, ugyanakkor a bajnoki küzdelmekbe egyéb büntetéssel nem szól bele.
A bakui eredmény törlése
Ez lehet az egyik legvalószínűbb forgatókönyv. Szakértők szerint Vettelt rögtön ki kellett volna zárni az Azeri Nagydíjról.
Pontlevonás
Miközben az Azerbajdzsáni Nagydíj végeredményét jóváhagyja, a bíróság dönthet úgy, hogy pontlevonással sújtja Vettelt.
Rajtbüntetés
Tipikus büntetés baleset okozásáért a Forma-1-ben – ezt általában akkor alkalmazzák, ha a „bűnös” versenyző nem tudja befejezni az adott futamot – így a következő versenyen sorolják hátrébb a rajtrácson. A versenyzők egyébként 10 rajthelyes büntetést kapnak abban az esetben, ha egy idényen belül 3 megrovást kapnak, ebből 2-t vezetési kihágásért.
Versenyről való eltiltás
Nem elképzelhetetlen, hogy Vettelt nem engedik rajthoz állni a hétvégi Osztrák Nagydíjon, vagy pedig a bajnokság valamely, soron következő versenyén.
Világbajnokságból való kizárás
A legkeményebb büntetés kétségkívül az volna, ha az FIA Nemzetközi Törvényszéke bakui manővere miatt kizárná a világbajnoki küzdelmekből a Ferrari német versenyzőjét. 1997-ben Michael Schumachert büntették meg így, amikor a német versenyző Jerezben ráhúzta a kormányt bajnoki riválisára, Jacques Villeneuve-re. Fontos megemlíteni, hogy az az ütközés jóval nagyobb tempónál, nem a biztonsági autó mögött történt.
Amennyiben Vettel nem ért egyet az ítészek döntésével, a Nemzetközi Fellebviteli Bírósághoz fordulhat.