Nagyjából 1 óra alatt megszabadult a Honda erőforrásaitól a Sauber istálló tavaly nyáron kinevezett csapatfőnöke, Fred Vasseur.
A svájci kiscsapat még 2017 áprilisában állapodott meg a Hondával arról, hogy 2018-tól kezdve az ő motorjaikat használják majd, pár hónappal később pedig új csapatfőnököt kapott az istálló.
Fred Vasseur már érkezésekor arról beszélt, a motorkérdést szeretné mihamarabb tisztázni, a Honda szemmel látható küszködése ugyanis komoly aggodalommal töltötte el. Végül egy határozott döntéssel felbontotta a felek korábbi megállapodását.
[su_quote]„Július 17-én 9 órakor érkeztem, a meeting pedig 10 órakor volt” [/su_quote]
– mondta mosolyogva a szakember, amikor a Forma-1-be való visszatérésről kérdezte őt a Motorsport.com.
„Számomra ez fontos volt. Soha nem könnyű, amikor először a motorbeszállítóról kell dönteni, de a Honda nem volt valami jó formában. Ráadásul – és ez még fontosabb volt számomra – a váltó tekintetében a McLarenhez voltunk kötve úgy, hogy nem voltak belső forrásaink egy saját egység megépítésére.”
„De meggyőztek, mert voltak kapcsolataim a McLarennél, hogy mindent megtesznek azért, hogy szakítsanak. Képzeljék csak el, milyen lett volna, ha egy Honda-váltót kell kérnem a McLarentől! Totális rémálom lett volna. De már javában dolgoztunk a 2018-as autón, és nem tudtunk tovább halogatni a döntést.”
Vasseur néhány hónappal azt követően csatlakozott a Sauberhez, hogy vezető pozícióból állt fel a Renault-nál. Mindez azért történt, mert hosszú távú elképzelései nem voltak összhangban Cyril Abiteboul ügyvezető vízióival.
„Az életemből 27 évet töltöttem el a versenypályán, és az ember nyilván sikeres akar lenni. Nem így akarja befejezni. De a mostani kinevezésemnek semmi köze egyfajta revánshoz, vagy ilyesmi. Mindig is kerestem magamnak egy remek F1-es projektet, és szerintem ez tökéletes volt számomra.”
„Nem akartam azt mondani, hogy a Renault nem volt elég jó hozzám. De voltak problémáim a rendszerbe való illeszkedéssel, szóval jobban tettem, hogy távoztam, meg egyébként is voltak más projektek az életemben.”
„Örültem, hogy egy kis szünetet tarthattam – habár 6 hónap után ez már kicsit hosszúnak tűnt. A feleségem nyüstölt, hogy találjak már valami mást. Azt mondogatta, ’ne maradj itthon többet!”
„És aztán elkezdtünk egyeztetni a Sauberrel. Remek tárgyalások voltak, a projekt remeknek ígérkezett, mert sokkal jobban feküdt az én elképzeléseimnek, és hasonló volt azokhoz, melyeken pályafutásom elején dolgoztam.”
A Sauber pedig tavaly év végén komoly lépést tett meg a fejlődés útján: együttműködési megállapodást kötött az Alfa Romeóval, ezáltal még szorosabbra fűzte kapcsolatát a Ferrarival.
Vasseur mindazonáltal azt mondja, nem lesznek az olaszok B-csapata, szerinte ugyanis fontos, hogy Hinwilben meg kell maradnia az F1-es versenyautó építéséhez szükséges szakértelemnek.
„Hogy minek hívnak minket, nem lényeges. Senki sem bánik velünk úgy, mintha juniorok, vagy partnercsapat lennénk. Egyszerűen csak fel kell építenünk valamit a Ferrarival közösen. Szoros együttműködésre van szükség, de nem akarom megvenni a Ferrari autóját, mert szeretném megtartani a szaktudást csapaton belül.”
„Ha ezt tenném, ugyanabban a helyzetben kerülnék, mint amilyenbe kerülhettünk volna a váltóval kapcsolatban, és ezt szeretném elkerülni.”
„Az előttünk lévőktől le voltunk maradva kissé, habár az utolsó versenyeken faragtunk egy kicsit a hátrányunkból.”
„És ez volt az elsődleges célom, mert ismét versenyben kell lennünk. Fontos, hogy küzdeni tudjunk a körülöttünk lévő csapatokkal. És szerintem közel is tudunk kerülni hozzájuk. Azt nehéz megmondani, hogy a 8., a 9., vagy a 10. helyért csatázunk-e. Ennél jobb helyekért küzdeni nehéz lesz, de sok múlik a több csapaton is.”
„Őszintének kell lennünk magunkkal szemben. Eddig nem a motor jelentette a legfőbb problémát. 2016-os motorunk volt ugyan, de csak pár tized volt emiatt a lemaradásunk. A kasztnival volt a legtöbb gond, így erre kell fókuszálnunk, az aerodinamikát kell keményen megnyomni.”